ניאו ET5 טורינג
אירופה נלחמת בסבסוד הממשלתי הסיני באמצעות מכס מגן חדש.
ניאו ET5 טורינג
אירופה נלחמת בסבסוד הממשלתי הסיני באמצעות מכס מגן חדש.

האיחוד האירופי חושף את תעריפי המכס החדשים אותם הוא מתכוון להחיל על יבוא של רכבים חשמליים מסין לשוק האירופי החל מיולי 2024, כל זאת בתנאי שהשיחות בנושא עם הסינים לא יובילו לפתרון מוסכם. כיום ישנו מס של 10% על יבוא רכבים מסין, התעריף החדש יוסיף לזה עד 38.1%. 

 

התעריף החדש אותו הציג האיחוד משתנה בין יצרן ליצרן, כך לדוגמה תוספת המס לרכבים מתוצרת BYD תעמוד על 17.4%, לרכבים מתוצרת ג'ילי על 20% ולרכבים מתוצרת SAIC (המייצרת את הרכבים של MG) מדובר בתוספת מס גובהה של 38.1%. אם שום דבר לא ישתנה, התעריפים החדשים ייכנסו לתוקף החל מה-4 ביול 2024. 

 

MG4
MG מבית SIAC תספוג את התעריף הגבוה ביותר.

לפני מספר חודשים האיחוד האירופי הצהיר כי העבודה שיצרני רכב מסין זוכים לסבסוד ממשלתי משמעותי כדי לשווק רכבים מסין בתמחור נמוך מזה של המתחרים המקומיים הוא מהלך מסחרי לא הוגן ואסור באירופה ולכן הוקמה ועדה שתחקור את הנושא (תסיים עבודתה בנובמבר) ובמקביל תציג תעריפי מכס חדשים (מכס מגן) כדי לאזן את התופעה הזו. התעריף השונה בין יצרן ליצרן הוא בהתאם למידת הסבסוד השונה לו זוכה כל יצרן ויצרן, SIAC לדוגמה היא חברה בבעלות מלאה של הממשל הסיני ולכן זוכה לסבסוד גבוה ומכאן לתעריף מכס גבוה יותר. 

 

יש לציין כי התעריפים החדשים, שפורסמו בשלב זה רק באופן חלקי, ישפיעו גם על יצרנים אירופאים המייצרים דגמים חשמליים בסין ומשווקים אותם באירופה, מיני קופר החשמלית, וולוו EX30 ועוד הן דוגמה קטנה לכך. וולוו לדוגמה כבר הכריזה שלאור התעריף היא תפתח פס ייצור אירופאי לדגמים EX30 ו-EX90 החשמליים. לצד זה גם יצרנים סיניים כמו BYD כבר הכריזו, ולמעשה כבר החלו, בהקמת פס ייצור אירופאי מקומי. המהלך הזה תקף כמובן גם לרכבים שטסלה מייצרת בסין ומייבאת לאירופה, טסלה למעשה כבר הוסיפה הודעה באתר שלה, במספר מדינות באירופה, כי החל מיולי 2024 מחירי המודל 3 צפויים להתייקר בעקבות המס החדש. 

 

וולוו EX30
וולוו כבר הכריזה כי היא תפתח פס ייצור אירופי ל-EX30.

יש לציין כי בשלב זה הסחר בין סין לאירופה בתחום הרכב החשמלי הוא עדיין קטן יחסית, ב-12 החודשים האחרונים נחתו באירופה 440,000 רכבים חשמליים מסין המהווים רק כ-4% מסך המכירות בשוק האירופי. מצד שני המגמה ברורה והחדירה הסינית לשוק האירופי למעשה רק החלה עם עוד ועוד מותגים ודגמים שנכנסים לשוק הזה. 

 

מדוע הסינים כל כך רוצים את השוק האירופי (והישראלי)? מעבר לעבודה שזה שוק שדוחף לאימוץ הנעה חשמלית, מרווח השיווק של רכבים בשווקים אלו לעומת השוק הסיני המקומי הוא עצום, מספיק לראות את המחירים בהם נמכרים דגמים בשוק הסיני לעומת זה האירופי (או הישראלי) כדי להבין שהרווח על כל רכב הוא מעל לכפול. לשם הדוגמה, המחיר של BYD אטו 3 בסין עומד בממוצע על כ- 70,000 שקל, בישראל הדגם נמכר במחיר ממוצע של 172,000 שקל. 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 13

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.