MG השיקה לאחרונה באירופה את דגם הביצועים MG4 XPower, גרסת הנעה כפולה של ה- MG4 עם הספק כולל של 435 כ"ס, מומנט מרבי של 61.2 קג"מ ונתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 3.8 שניות וכל זה במחיר עממי של 174 אלף שקל בשוק הבריטי.
לצד מערכת ההנעה החזקה יותר MG4 Xpower זכתה בנוסף לעיצוב ספורטיבי יותר, בולמים וקפיצים קשיחים יותר ב-25%, מוטות מייצבים עבים יותר, מערכת בלימה משודרגת ועוד.
MG4 XPower ממחישה, שוב, את היתרונות המובהקים של הנעה חשמלית המאפשרת לקבל ביצועים שבעבר נחשבו נחלתם של מכוניות ביצועים/ספורט בלבד או לקבל ביצועי קו ישר המקבילים למכוניות חשמליות אחרות יקרות הרבה יותר, כפי שתוכלו לראות בסרטון המצורף כאשר הדגם מתמודד מול אודי e-tron GT הבסיסית שעולה יותר מכפול.
מה כן חסר לפי הביקורת? השקעה של ממש בתחום הדינמי וזה למעשה דבר שתקף להמון רכבים חשמליים עם ביצועי קו ישר של רכב ספורט אך עם יכולות דינמיות רגילות למדי ובעיקר ולמעשה הדבר החשוב ביותר, מושב לנהג ויכולות ניהוג גבוהות. זה לא מסתכם רק בזה, בכל רכב ספורטיבי בסיסי, אפילו גולף GTI לדוגמה, היצרן משקיע לא מעט ביכולת של הרכב לספק את מלוא הביצועים גם בעומס גבוה וממושך וזה אומר לדוגמה שדרוג כולל למערכת הקירור כולל תוספת של מצננים לחלקי הנעה שונים. רכב חשמל אמנם שונה מרכב בעירה פנימית, אך גם רכב חשמלי נדרש למערכת קירור משודרגת כזו עבור הסוללה והמנועים בכדי לעמוד בעומס גבוה ממושך. זה לדוגמה בדיוק מה שיונדאי עשתה עם האיוניק 5N שזכתה לשדרוג מקיף למערכת הקירור בכדי שגם בעומס גבוה הנהג יזכה למלוא הביצועים בלי שהתחממות הסוללה תגביל אותם.
זה כמובן על קצה קצהו של המזלג, ההבדלים בין רכב ביצועים של ממש לרכב רגיל הם גדולים מאוד, זה כולל לדוגמה החלפה של כל התותבים לכאלו קשיחים יותר, עיגון קשיח למערכות הנעה, כמו לדיפרנציאל, חלקי מתלה שונים מחוזקים וקלים יותר, מערכת בלימה משודרגת שתעמוד בעומס ממושך, בולמים וקפיצים שונם, זוויות מתלים שונות, מערכת היגוי מחוזקת עם יחס העברה מהיר יותר ולפעמים גם עיגון קשיח לשלדה לשיפור תחושת ההיגוי, ועוד ועוד. כל זה לצד בילוי שעות רבות על מסלולים שונים לטובת כיול מדויק של כל המערכות.
אם נודה על האמת? סביר להניח שנתון 0-100 קמ"ש וביצועים בקו ישר הם המדד העיקרי שמעניין 95% מהרוכשים, לא רק במקרה של מכוניות חשמליות כגון טסלה מודל 3 פרפורמנס או MG4 xPower אלא גם במקרה של מכוניות ספורט וביצועים שונות עם מנועי בעירה פנימית. הנתון הזה יוצר בעיה לא פשוטה כלל עבור לא מעט יצרנים של רכבי ביצועים וספורט שכן ההשקעה ביצירת ההבדל בין סתם רכב מהיר לרכב ספורט של ממש היא עצומה ויקרה מאוד ואם בעבר לצרכן לא הייתה אופציה האחרת, בעידן החשמלי נפתחו עבורו שלל אופציות לקבל את מה שהוא רוצה באמת, ביצועי קו ישר, מבלי לשלם, והרבה, על שאר הערכים של רכב ספורט.