בשנת 2022 האיחוד האירופי החל להפעיל את תקן הבטיחות GSR2 החדש, תקן המחייב את יצרני הרכב להתקנה של מגוון מערכות בטיחות שנועדו להפחית את מספר ההרוגים בתאונות דרכים. ביולי 2024 התקן הזה יהפוך לתקן מחייב, כלומר כל רכב חדש שישווק באיחוד האירופי יהיה חייב לכלול את המערכת שבתקן וזה כמובן תקף גם לכל רכב עם תקינה אירופאית המשווק בישראל.
היישום של תקן GSR2 חולק לשלושה שלבים עיקריים כאשר היישום של כל שלב מחולק לשני חלקים, שלב ראשון בו התקנת המערכות היא רק לרכבים חדשים שהוצגו ע"י יצרני הרכב והשלב השני הוא התקנה של המערכות בכל רכב שנמכר כחדש, גם אם מדובר בדגם שהוצג לפני עשור. שני השלבים הראשונים תקפים למכוניות נוסעים ומסחריות קלות, השלב השלישי תקף רק למשאיות ואטובוסים. יש לציין כי מרבית המערכות בתקן כבר קיימות בלא מעט רכבים כיום, כך שאין כאן חידוש משמעותי. כמו הרבה מערכות בטיחות, את חלקן ניתן לבטל אך יש לעשות זאת כל פעם מחדש לאחר התנעת הרכב.
שלב ראשון בתקן GSR2 כולל את המערכות הבאות:
- מגביל מהירות חכם ISA
- שמירת נתיב בחירום
- בלימה אוטונומית
- זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים
- מצלמה אחורית או חיישנים
- בקרת עייפות/חוסר תשומת לב של הנהג
- בקרת סטייה מנתיב אקטיבית
- קופסא שחורה
- הכנה למנעול אלכוהול
- אבטחת סייבר ועדכוני OTA למערכות הבטיחות
- יישום מחייב החל מיולי 2024
הערות: מערכת בלימה אוטונומית בשלב זה היא רק לרכבים ובכל הקשור לזיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים/דו גלגלי מדובר בהתראה בלבד. בקרת ערנות/עייפות בשלב זה היא רגילה עדיין כפי שקיים כבר בהמון רכבים אך בהמשך היא תחייב התבססות על מצלמה עם מערכת זיהוי פנים. מגביל מהירות חכם ISA - זו לא מערכת חדשה אמנם אך החל מיולי 2024 היא תפעל אוטומטית בכל התנעה של הרכב ותגביל או תפחית את מהירות הנסיעה (באמצעות שליטה על אספקת הדלק ולא בלימה) בהתאם למהירות המותרת. המערכת תפעל על בסיס זיהוי תמרורים כאשר בעתיד היא תפעל גם בשילוב עם מערכת GPS. לחיצה נחושה על דוושת התאוצה תבטל את ההגבלה אך המערכת תשמיע צפצוף מטריד אם תעברו את המהירות המותרת. בשלב זה המערכת עדיין ניתן לביטול (תחזור לפעולה בכל התנעה מחדש) אך בעתיד הרחוק יותר הכוונה היא לא לאפשר את ביטול המערכת ולא לאפשר מעבר של המהירות המותרת.
קופסא שחורה נועדה להקליט נתונים שונים כמו מהירות, התראות של מערכות בטיחות וכו'. את הנתונים יהיה ניתן לשלוף מההתקן לטובת תחקור במקרה של תאונה, בשלב זה לא ברור האם זה כולל הקלטה של מצלמות הרכב. הכנה למנעול אלכוהול היא הכנה להתקן שימנע נסיעה עם הרכב במקרה של שכרות אך עדיין יאפשר התנעה של הרכב (כדי להפעיל חימום במקומות קרים). שמירת נתיב בחירום - מערכת שבאופן אקטיבי תמנע התנגשות עם רכב שנמצא בנתיב הנגדי.
שלב שני בתקן GSR2 כולל את המערכות הבאות:
- בלימה אוטונומית בזיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים
- בקרת ערנות נהג מתקדמת יותר
- שיפור הבטיחות של הולכי רגל במקרה של תאונה
- התראה על שחיקת צמיגים
- יישום מחייב החל מיולי 2026
הערות: שיפור הבטיחות של הולכי רגל במקרה של תאונה כוללת התקנה של שמשה קדמית שתקטין את עוצמת המכה במקרה של תאונה עם הולך רגל. בקרת ערנות נהג מתקדמת תהיה מבוססת מצלמה והתראה על שחיקת צמיגים תיקח בחשבון מגוון פרמטרים כדי להתריע לנהג על הצורך בבדיקת הצמיגים.