סוזוקי אלטו היא אולי המכונית העירונית הכי בסיסית וזולה בישראל, אך במה שבאמת חשוב, היא מבצעת את תפקידה בדיוק לפי הספר בחיסכון ואפילו בהנאה.
אפשר לספר הרבה בדיחות על סוזוקי אלטו. על כך שהיא מיוצרת בהודו ושהיא ריקשה מודרנית או שאין לה חלונות אמתיים מאחור, על כך שהפלסטיקה מזכירה מכוניות משנות ה-80, תאורת תא הנוסעים משנות ה- 70 ומד המהירות מתקופת האבן ואפשר גם להוסיף שהדלתות מאחור מרגישות מנייר. את הדברים האלו יאמר כל מי שמעולם לא נהג באלטו או מי שפגש אותה רק באולם התצוגה.
הכל דרך אגב נכון, אבל במבחן התנועה ובמיוחד בזו העירונית, האלטו עושה את הכל בדיוק לפי הספר ובהצטיינות. כמכונית שתוכננה קודם כל עבור הרחובות הסואנים של ערי הודו, עם התנועה הבלתי נסבלת, איכות הכבישים הגרועה (אם אפשר לקרוא להם כבישים) ומעל הכל, מכונית שתוכננה ע"י החברה המובילה בעולם למכוניות קטנות, האלטו לא מפשלת בייעוד שלה למרות ההגשה הבסיסית מאוד.
עוד דבר קטן לפני שניגש לעיקר ושראוי לציין, שכן לסוזוקי אלטו מגיע כבוד רב כמכונית העירונית שהחלה את מהפכת המחירים בישראל וזו שהעירה מתרדמת רבת שנים את הקטגוריה הזו שכמעט ולא הייתה קיימת בישראל, זאת למרות שלסוזוקי עצמה דרך אגב, תמיד הייתה כאן בהיצע מכונית עירונית בסיסית וקטנה.
פגישה ראשונה:
סוזוקי לרוב מצטיינת בשנים האחרונות בעיצוב שובב וצעיר של צי המכוניות הקטנות שלה וגם האלטו זוכה למנה של שובבות עיצובית, כזו שנשים יוכלו להגיד עליה חמודה וכזו שגברים לא יתביישו לנהוג בה. כך שבשורה התחתונה, למרות שהיא המכונית הזולה בישראל, חיצונית היא כלל לא נראית זולה.
תא הנוסעים:
מה יש לתא הנוסעים של המכונית הזולה בישראל להציע? לא הרבה, אבל יש את כל מה שצריך. כפי שאמרנו, הפלסטיקה באלטו זולה מאוד למראה ולמגע, קשיחה ככולה כמובן, אך מה "שמציל" את תא הנוסעים אלו שני דברים. הראשון הוא בחירה בשני גוונים של פלסטיק, שחור ואפור, כך שלא קודר בתא הנוסעים של האלטו והדבר השני הוא איכות ההרכבה.
איכות ההרכבה, כצפוי מסוזוקי, טובה מאוד והכל יושב במקום וכך גם יישאר לשנים רבות ותא הנוסעים פשוט נטול קרקושי פלסטיקה. כך שכפי שאמרנו לכם בהתחלה, זו מכונית שתוכננה לכבישי הודו ושם היא באמת צריכה לשרוד חיים קשים ולכך סוזוקי בנתה אותה. מה שאותה איכות הרכבה עושה, היא מספקת תחושה של מכונית מוצקה, כלומר האלטו נראית ומרגישה בסיסית מאוד ופשוטה, אך היא לא מרגישה שברירית ומתפרקת, כלל לא!.
בתא הנוסעים הנהג ימצא את עצמו מול מד מהירות ענק ופשוט (מד סל"ד רק בגרסה האוטומטית), בחלקה העליון של הקונסולה המרכזית ישנה מערכת שמע מיושנת למראה, אך סבירה באיכותה וגם כפתורי התפעול איכותיים, אך רחוקים מלהיות ברורים לעיני הנהג. מתחת למערכת השמע ישנם ברזי כיוון מיושנים למזגן שלעצמו עושה את העבודה היטב (בהודו חםםםם) ולמעשה, זהו כמעט. את מראות הצד תכוונו ידנית ויש רק שני חלונות חשמל שכן האחוריים כלל לא נפתחים אלא לחרך צר וקטן.
על הנדסת אנוש אין כל כך מה לדבר, כי פשוט אין כל כך הרבה מה לתפעל, אך כן יש להזכיר שמראות הצד קטנות מידי ומספקות שדה ראייה מצומצם לאחור ואין תפעול לחלון החשמלי של הנוסע מצד הנהג, למרות שעם מידת הרוחב של האלטו (1.6 מטר) זה דורש התכופפות קלה בלבד. נציין שמלפנים לפחות, האלטו לא מרגישה צפופה במיוחד או קלאוסטרופובית בזכות מידת הרוחב התחרותית לקטגוריה וממד הגבוה המשאיר מקום רב לפדחת.
בתחום הפרקטיקה, ישנו תא אחסון פתוח בתחתית הקונסולה המרכזית, שני מחזיקי כוסות שימושיים מלפנים ושניים לבקבוקים מאחור, שקע 12V וזהו פחות או יותר. מאחור, רק שני נוסעים יכולים לשבת (לפי רישיון הרכב) וצפוף למדי מאחורי נהג בגובה של 1.85 מטר. אין מקום לברכיים והישיבה בסגנון של ברכיים העוטפות את מושב הנהג. גם פתח הכניסה למושב האחורי צר יחסית ומצריך השתחלות קטנה. תא המטען של האלטו, שנפתח רק מתא הנהג או עם מפתח, קטן מאוד יחסית למתחרות ומספיק בקושי ל-4 שקיות מלאות מהסופר. כן ניתן לקפל את המושבים, לתא מטען קצת יותר סביר בגודלו. טוב, עם אורך הקטן בקטגוריה של 3.5 מטר ובסיס גלגלים של 2.36 מטר, לא ניתן לצפות להרבה.
יוצאים לכבוש את העיר:
כפי שהבנתם, האלוטו לא תשאיר רושם רב על הנהג במצבה הסטטי, אך השאלה היותר חשובה כמובן היא איך סוזוקי אלטו מבצעת את תפקידה כמכונית עירונית. סוזוקי התקינה מלפנים מנוע בנפח 1.0 ליטר שלושה צילינדרים בהספק של 68 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-9.2 קג"מ ב-3,200 סל"ד. המנוע זה צריך לסחוב משקל קל של 840 ק"ג מה שמאפשר לה בגרסה הידנית הנבחנת להציע ביצועים סבירים ביותר של 14 שניות 0-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 155 קמ"ש, אך גם זה לא מספר את כל הסיפור.
כמכונית עירונית, כמובן שאת רוב המבחן בילתה האלטו בעיר. באופן עקרוני, מכונית עירונית טובה לפי הספר, צריכה להרגיש כמו טוסטוס רק עם 4 גלגלים. כלומר שתהיה זריזה, קטנת מידות לחניה והשתחלויות, כזו שנכנסים ויוצאים בזריזות ובקלות ובאמת מתייחסים לרכב כמשהו שצריך להסיע אותנו מנקודה א' לנקודה ב' במרחקים קצרים. את זאת, האלטו עושה די בהצטיינות, כמובן עדיין בהגשה הבסיסית שלה, אך גם בזכות אותה הגשה בסיסית.
האלטו נמרצת וזריזה בעיר והיא בהחלט מרגישה כטוסטוס משלוחים על ארבע גלגלים. הקלץ' קצר ומדויק יחסית, ידית ההילוכים קצרה ומדויקת, תנוחת הנהיגה גבוהה וזקופה ושדה הראיה טוב (למעט המראות) כך ששטף הנסיעה באלטו זורם בקלות ובזריזות כיאה לרכב עירוני. למרות שעבור צריכת הדלק תיבת ההילוכים מציעה יחסי העברה מאוד ארוכים (ניתן לגרד את ה-100 מלמטה בהילך שני), בזכות המשקל הקל של האלטו והמנוע הנמרץ עם מומנט מרבי בסל"ד נמוך יחסית, עבור קצב עירוני סביר וחסכוני אין כל צורך למשוך את ההילוכים, למרות שהאלוט בהחלט מדרבנת את הנהג לעשות כן פשוט כי זה כיף.
לאלטו היגוי זריז ומדויק יחסית בעל משקל טוב, יש לה אחיזה גבוהה וזווית גלגול מתונה, כך שאתם יכולים להבין מדוע היא מרגישה בעיר כמו טוסטוס על 4 גלגלים ופשוט כפית לנהיגה עירונית. נוחות הנסיעה של האלטו בעיר (ובכלל) טובה למדי והיא סופגת מהמורות בבגרות ובלי דרמות. מה קצת פחות טוב? את המנוע תרגישו ברמזור בצורת רעידות קלות, אך לא משהו קיצוני. רעש המנוע תמיד נוכח גם בהאצות קלות, אך במהירות קבוע האלטו שקטה למדי באופן מפתיע.
את המשימה העירונית והייעוד העיקרי של האלטו, היא ללא ספק עוברת בהצטיינות, אך אנחנו יודעים שבישראל, אולי למעט בעלי סמארט, מעטים רוכשים רכב עירוני רק בכדי לנסוע בעיר, כך שהגיע הזמן לראות איך האלטו מסתדרת עם משימת התנועה הבינעירונית והכביש המהיר.
אז איך האלטו בכביש המהיר? טוב תודה, אין הרבה און אולי אך אין לה כל בעיה להסתדר עם קצב התנועה הממוצע וגם אין לה כל בעיה לשייט במהירויות של 120-130 קמ"ש. כל עוד משייטים במהירויות חוקיות של 90 קמ"ש, האלטו שקטה למדי, אך מעבר ל-100 קמ"ש רעשי הרוח הופכים למשהו שנדמה שסופת הוריקן מתחוללת בתא הנוסעים. כמו כן, אם תגיע למקום הררי, שם האלטו כן תתאמץ ותזכיר לכם שבכל זאת ישנו רק מנוע 1.0 ליטר מלפנים ותאלצו לסבול משאון מנוע חזק ונוכח. גם עקיפות בכביש בינעירוני דורשות תשומת לב עם נתון של 13 שניות בהאצה מ-80 ל-120 קמ"ש.
נו, אז הכל טוב האלטו יכולה גם להחליף סופרמיני? לא בדיוק. אמנם לאלטו אין כל בעיה להסתדר בכביש המהיר ויש כאלו שזה יספיק להם, אך היא בכל זאת מכונית בסיסית בהגשה שלה ומה שלא מפריע בנסיעות קצרות בעיר, מתחיל להציק בנסיעות ארוכות יותר בכביש המהיר. המושבים למשל רכים ונוחים לנסיעות קצרות, אך לאורך זמן הם לא מספיק תמיכה של ממש לגב וזה מתחיל להציק ולהעיק לאחר זמן ובכלל, בכביש המהיר יש לכם זמן לבחון את סביבת הנהג וזו בסוזוקי אלטו, לא תספק לכם נחת.
סוזוקי אלטו צריכת דלק:
חסכונית? כן בוודאי, בנסיעת המבחן שלא כללה כלל נסיעה חסכונית במיוחד וברובה נמרצת, צרכה סוזוקי אלטו 16.3 ק"מ לליטר ואת זאת היא עשתה ללא כל בעיה כך שמי שנוהג קצת יותר רגוע בקלות יכול לרשום צריכה משולבת של 18-19 ק"מ לליטר.
סוזוקי אלטו ידנית – סיכום מבחן:
מצד אחד, אין ספק שסוזוקי אלטו היא מכונית באמת מאוד בסיסית בהגשה שלה וזה ניכר בכל מקום בתא הנוסעים. מספיק להסתכל על תאורת תא הנוסעים מעל המראה המרכזית בכדי להבין את כל הסיפור. אך מצד שני, מי שכן מסתדר עם תא הנוסעים הבסיסי הזה, עם תא מטען קטן מאוד ומקום צפוף מאחור, יזכה למכונית עירונית מוכשרת מאוד ואפילו כיפית לנהיגה.
לאלטו יש לא מעט נקודות זכות בדמות איכות הרכבה מעולה, נוחות נסיעה טובה, מנוע נמרץ ותיבת הילוכים התפורה היטב למנוע הזה והתנהגות כביש שהיא לא רק טובה אלא מספקת לא מעט הנעה ותורמת ליכולות הניווט הזריזה בעיר. לא פחות חשוב מכך, היא חסכונית באמת מבלי שיש צרוך לנהוג בה בקצב צב.
צריך כמובן לציין שלסוזוקי אלטו יש מתחרות טובות מאוד ועם תג מחיר של 60 אלף ש"ח שאתם נדרשים לשלם עבורה, היא קרובה מידי למתחרות הרבה יותר מודרניות גדולות ומרווחת, אך למרות זאת, לאלטו יש יתרונות משלה וכפי שכתבנו בהתחלה, אולי אפשר לצחוק עליה אבל ממש אי אפשר לזלזל בה, כי בתחום האורבני היא עושה את זה הכי טוב, בדיוק לפי הספר.
סוזוקי אלטו ידנית 2011
|
|
שנת הצגת הדגם | 2009 |
מנוע | 3 צילינדרים |
נפח | 996 סמ"ק |
הספק | 68 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט | 9.2 קג"מ ב-3,400 סל"ד |
0-100 קמ"ש | 14 שניות |
מהירות מרבית | 155 קמ"ש |
הנעה | קדמית |
תיבת הילוכים | 5 הילוכים ידנית |
תצורת מרכב | 5 דלתות |
אורך/רוחב/גובה | 3,500 מ"מ/1,600 מ"מ/1,470 מ"מ |
בסיס גלגלים | 2,360 מ"מ |
צמיגים | 155/65 R14 |
עצמי משקל | 885-855 ק"ג |
צריכת דלק (יצרן) | 22.7 ק"מ לליטר |
צריכת דלק מבחן | 16.3 ק"מ לליטר |
מבחני ריסוק (NCAP) | 3 כוכבים |
בטיחות | 4 כריות אוויר EBD + ABS + ESP |