מרצדס פרסה היום (ה') את התוכנית האסטרטגית המעודכנת שלה שהשורה התחתונה שלו אומרת שמרצדס שופאת שעד שנת 2030 כל הרכבים החדשים שלה יהיו חשמליים בלבד, הכל כמובן בהתאם להתפתחות שוק הרכב החשמלי והדרישה למוצר הזה. בהתאם למטרה הסופית, מרצדס הציגה את כל המהלכים שהיא תבצע בתחום בשנים הבאות בכדי להשיג את היעד הזה.
כתצוגת תכלית למה שעוד נפגוש מהמותג הזה, מרצדס הציבה אתגר לחטיבת הפיתוח של מערכות ההנעה של קבוצת הפורמולה 1 שלה, לפתח את הרכב החשמלי היעיל ביותר שהם יכולים עם טווח נסיעה של מעל ל-1000 ק"מ וזאת מבלי להגדיל את הסוללה מעבר לסטנדרט המקובל. התוצאה היא הקונספט EQXX שבזכות אופטימיזציה לכל חלקי מערכת ההנעה שלו לצד תכנון אווירודינמי מוקפד השיג שיפור של 20% בנצילות מערכת ההנעה שהמשמעות שלה היא שלדגם טווח נסיעה של מעל ל-1000 ק"מ ונצילות מרשימה מאוד של כ-10 ק"מ לכל kWh, זה שיפור של כ-30-40 אחוז מכל רכב חשמלי אחר כיום. יש לציין כי הנצילות נקבעה בנסיעה רגילה בכביש המהיר.
בשלב זה מרצדס חושפת את הקונספט EQXX באופן חלקי בלבד, הופעת הבכורה תהיה בשנת 2022 ובמרצדס מציינים כי הטכנולוגיה שתוצג עם הדגם תיושם בדגמי החברה החדשים.
בכדי להביא את התוכניות שלה בתחום הרכב החשמלי ליישום, אל פלטפורמת MMA EV הייעודית לרכבים חשמליים קומפקטיים, מרצדס תצרף עד לשנת 2025 שלוש פלטפורמות ייעודיות נוספות לרכבים חשמליים. פלטפורמת MB.EA לרכבים הבינוניים והגדולים יותר של החברה, פלטפורמת AMG.EA שלא קשה לנחש תשמש את דגמי הביצועים של החברה ופלטפורמת VAN.EA שתשמש את הרכבים המסחריים הקלים של החברה, כמו הויטו והספרינטר.
מרצדס מבטיחה שעד לסוף 2022 יהיה לה רכב חשמלי בכל סגמנט בו היא מתחרה ועד לשנת 2025 כל דגמי החברה ישווקו בגרסה חשמלית מלאה. מרצדס השיקה השנה ארבעה דגמים חשמליים, EQA, EQS, EQB ו- EQV שהצטרפו אל ה- EQC, עד לסוף 2022 נפגוש עוד שלושה דגמים חשמליים חדשים, EQE SUV, קרוסאובר חשמלי מקביל ל- GLE ו- EQS SUV שהוא דגם מקביל ל- GLS הענק ואת מרצדס EQE כדגם חשמלי מקביל ל- E קלאס, המוצג כאן בתמונה תחת מעטה של הסוואה.
מרצדס תקים בשנים הקרובות 8 מפעלי ענק לייצור של סוללות עבור הרכבים החשמליים שלה, 4 מתוכם באירופה ואחד בארה"ב. הסוללות שמרצדס תעשה בהם שימוש לא יעשו שימוש בחומרים ממכרות בהם יש ניצול של ילדים, כמו מכרות קובלט לדוגמה. כל זה כמובן לצד מחקר ופיתוח של הדור הבא של הסוללות כולל כמובן סוללות מצב מוצק, אך בשלב זה מרצדס לא מספרת לנו מתי נוכל לפגוש את הפיתוחים האלו.
כיאה ללקוחות של מותג יוקרה, מרצדס רוצה שהלקוחות שלה ירשמו פעם אחת לשירות טעינה וזהו, הם לא יצטרכו להתעסק עם זה יותר וכל תהליך הטעינה יסתכם בחיבור וניתוק הרכב מהעמדה - “Plug & Charge”. לשם כך מרצדס שותפה במיזמים לרשת טעינה או חתמה על הסכמים עם חברות המזיקות ברשת כזו, כיום לרשות לקוחות המותג עומדת רשת טעינה עולמית עם 530,000 עמדות טעינה מהירות DC או רגילות AC. להמשך, מרצדס עובדת עם חברת האנרגיה Shell להקמה של 30,000 עמדות טעינה חדשות באירופה, ארה"ב וסין עד לשנת 2025, הרשת הזו תכלול 10,000 עמדות טעינה אולטרה מהירות.
כל דגמי מרצדס החשמליים על בסיס הפלטפורמות החדשות יעשו שימוש בפלטפורמת תוכנה אחידה MB.OS. התוכנה תהיה אחראית על תפעול כל מערכות הרכב אך עיקר העבודה שלה יהיה בניהול האנרגיה והסוללה. מרצדס מציינת כי בזכות התכנון החדש של הסוללות שלה המערכת הזו תוכל לנטר את נצילות האנרגיה ברמה של תא בודד והיא תעשה את זה באמצעות טכנולוגיית AI שתתאים את ניהול האנרגיה בהתאם לאופי הנסיעה ברכב בכדי להשיג נצילות מרבית וביצועים אופטימליים.
בתחום המנועים החשמליים, מרצדס רכשה את חברת YASA הברטית שכבר כעשור מפתחת ומייצרת את הדור הבא של המנועים החשמליים. כמעט כל המנועים החשמליים כיום, כולל אלו של טסלה הנחשבים לטובים ביותר, הם מסוג שטף מגנטי רדיאלי (Radial flux), המנועים של YASA לעומת זאת הם מסוג שטף מגנטי צירי (Axial flux). מנועים חשמליים מסוג זה קצרים יותר בכ-50%, מסוגלים לייצר מומנט גבוה יותר, קלים יותר ובעלי נצילות אנרגטית למשקל (kW/kg) גדולה פי 3.
לצד הדגמים החשמליים מרצדס תתמקד בייצור ושיווק של דגמי פלאג-אין שהמכירות שלהם באירופה נמצאות בנסיקה עם ביקושים גבוהים מאוד למוצר הזה במיוחד בשוק היוקרה. מרצדס השיקה השנה שני דגמי פלאג-אין עם טווח נסיעה חשמלי של כ-100 ק"מ, C300e על בסיס C קלאס החדשה ו- S580e על בסיס S קלאס החדשה. בחברה צופים כיום שכ-50% ממכירות המותג בשנת 2025 יהיו של דגמי פלאג-אין.
רכבי פלאג-אין עושים שימוש במנועי בעירה פנימית ולמרות שבחברה מציינים שההשקעה במנועים מסוג זה תפחת בכ-80% עד לשנת 2026, בשלב זה מרצדס לא מציינת תאריך יעד בו היא תחדל מלפתח ולייצר מנועים מסוג זה.