איגוד יבואני הרכב מפרסם את דוח המסירות לחודש בדצמבר 2020 המאפשר לנו לסכם את שוק הרכב החדש בישראל באחת השנים המאתגרות ביותר שלו שדרשו מיבואני הרכב למצוא מגוון פתרונות ומהר ורובם, עשו זאת בהצלחה רבה שכן עם מסירות של 214,544 רכבים חדשים בשנת 2020 לעומת 253,938 בשנת 2019, מדובר בירידה של 15.5% בלבד בשנה בו הצפי היה לירידה כפולה מכך, להזכירכם בתחילת המשבר בחודשים אפריל ומאי שוק הרכב רשם ירידה חודשית חדה של 86% ו-52% בהתאמה, לעומת החודשים המקבילים ב-2019.
ניהול חכם של המלאי, ביטוח קורונה, הפעלת מערך מכירה ומסירה עד הבית, הפעלת אתרי מכירות מקוונים ועוד, סייעו ליבואני הרכב לצלוח את השנה המורכבת הזו בהצלחה רבה, יחסית לאשתקד ויחסית לשווקים אחרים בעולם. כמובן גם הצרכן הישראלי, לאחר החודשים אפריל ומאי, גילה שהשד לא כל כך נורא, לחלקו נשאר כסף עודף של בוזבז על דברים אחרים כמו חופשות וכו', וחזר לרכוש רכבים חדשים. למרות החיסונים שהגיעו, שנת 2021, רובה לפחות, תהיה מאתגרת לא פחות עבור שוק הרכב החדש.
רשימת חמשת המותגים המובילים כלל לא השתנתה, יונדאי בראש עם מסירות של 33,565 רכבים חדשים (ירידה שנתית של 16.7%), טויוטה במקום השני עם מסירות של 28,756 רכבים (ירידה של 19.9%), קיה במקום השלישי עם מסירות של 25483 רכבים (ירידה של 20.3%), סקודה במקום הרביעי עם מסירות של 17,908 רכבים (ירידה זניחה של 0.1%) ומיצובישי סוגרת את החמישייה הראשונה עם מסירות של 12,895 רכבים (ירידה של 10.1%).
אי אפשר שלא להתרשם ממותג סיאט שבמקום השישי שבזכות מסירות של 10,256 רכבים חדשים רשם גידול של 12.4% בשנה בה רוב המותגים רשמו ירידה דו ספרתית. יש לציין גם את שברולט עם עלייה של 6%, פולקסווגן עם עלייה של 3.9% ומותג MG עם עלייה של 35.8% בזכות ההצלחה של הדגם החשמלי MG ZS EV. גם פורד רשמה עלייה נאה של 8.2%, אבל ממותג שבתחילת העשור היה מוביל, אנחנו מצפים להרבה יותר מ-1,159 מסירות. שנת 2021 צפויה להיות חיובית יותר עם השקה של דגמים חשובים כגון פורד פומה ופורד קוגה החדשים.
גם שוק היוקרה הישראלי לא ליקק דבש השנה ושלושת המותגים המובילים מגרמניה רשמו ירידה במסירות רכב חדש, אודי מובילה עם 3180 מסירות אך רושמת ירידה של 16.9%, מרצדס שנייה (ראשונה אם היינו מחשיבים מוניות), עם ירידה צנועה של 5.1% ו-ב.מ.וו שלישית עם מסירות של 2047 רכבים וירידה חדה של 30.8%. צריך לזכור שבמקרה של ב.מ.וו ומרצדס, יש גם שוק יבוא אישי פעיל מאוד כך שהמספרים האלו מייצגים רק חלק מהכמות של דגמי המותגים בישראל.
הדגמים הנמכרים ביותר בישראל - 2020 | |||
מקום | דגם | מסירות 2020 | |
---|---|---|---|
1 | טויוטה קורולה | 12290 | |
2 | יונדאי איוניק | 9882 | |
3 | קיה פיקנטו | 8036 | |
4 | יונדאי i20 | 6764 | |
5 | קיה נירו | 5752 | |
6 | סקודה קודיאק | 4956 | |
7 | קיה ספוראטז' | 4924 | |
8 | יונדאי טוסון | 4807 | |
9 | מיצובישי אאוטלנדר | 4750 | |
10 | רנו מגאן | 4483 |
את רשימת עשרת הדגמים הנמכרים ביותר בישראל לשנת 2020 מאכלסת, פחות או יותר, קבוצת הדגמים הקבועה, בין אם זו הקורולה הזוכה שוב בתואר הדגם הנמכר ביותר בישראל וכמובן שגם האיוניק הצמודה אליה. הפיקנטו ממשיכה את המסורת של מכונית המיני הנמכרת ביותר בישראל ואם בשנים האחרונות ה-i10 הייתה צמודה אליה בטבלה, השנה זה לא המקרה עם ה-i10 החדשה שהושקה בתחילת השנה, אמנם עדיין עם מספר נאה של מסירות (3749) אך כנראה שהמעבר לתיבת רובוטית בכל זאת פגע בהצלחה של הדגם. גם הפיקנטו תזכה השנה לתיבה הזו, היבואן ידחה את הקץ כמה שיוכל, ויהיה מעניין מה זה יגרום למכונית שנמצאת מאז שהושקה לראשונה בישראל גבוה ברשימת הדגמים הנמכרים ביותר.
הקודיאק של סקודה מרשים עם נתון מסירות של 4956 יחידות, למרות שמדובר בדגם יקר יחסית הוא עוקף השנה את הצמד טוסון ספורטאז' והופך ל-SUV הנמכר ביותר בישראל. כמובן שיש לזכור כי שני דגמים אלו כבר וותיקים, הטוסון החדש יגיע השנה לישראל ואת הספורטאז' החדש נפגוש בעוד מספר חודשים אך לא ברור עדיין אם יספיק להגיע עוד השנה לישראל. האוקטביה ירדה השנה מהרשימה וזה כמובן צפוי שכן רק לאחרונה החלו מסירות של ממש לדגם החדש, אין לי ספק כי עד סוף השנה הנוכחית הדגם כבר יחזור למקום הטבעי שלו בין הדגמים הנמכרים ביותר בישראל. האיוניק של יונדאי תקבל השנה חיזוק משמעותי בדמותה של האלנטרה החדשה שתשווק לראשונה עם מערכת הנעה היברידית (כמו של האיוניק) ואין ספק שהקורולה תאלץ השנה להתאמץ הרבה יותר בכדי לשחזר את המספרים של 2019-2020.
ממסירות רכב חדש ינואר - דצמבר 2020 | |||||
יצרן | מסירות 1-12.2020 | מוניות 2020 | מסירות 1-12.2019 | שינוי ב-% | |
---|---|---|---|---|---|
1 | יונדאי | 33565 | 40286 | 16.7%- | |
2 | טויוטה | 28756 | 157 | 35898 | 19.9%- |
3 | קיה | 25483 | 131 | 31978 | 20.3%- |
4 | סקודה | 17908 | 850 | 17921 | 0.1%- |
5 | מיצובישי | 12895 | 14342 | 10.1%- | |
6 | סיאט | 10256 | 9128 | 12.4% | |
7 | מאזדה | 9499 | 1 | 10804 | 12.1%- |
8 | סוזוקי | 9234 | 12440 | 25.8%- | |
9 | רנו | 7428 | 348 | 9058 | 18.0%- |
10 | ניסאן | 7425 | 11055 | 32.8%- | |
11 | שברולט | 6527 | 6159 | 6.0% | |
12 | סיטרואן | 5901 | 290 | 6847 | 13.8%- |
13 | פיג'ו | 5778 | 29 | 6906 | 16.3%- |
14 | פולקסווגן | 4464 | 11 | 4297 | 3.9% |
15 | סובארו | 3763 | 2 | 4515 | 16.7%- |
16 | אאודי | 3180 | 3827 | 16.9%- | |
17 | מרצדס | 2957 | 568 | 3115 | 5.1%- |
18 | הונדה | 2542 | 1 | 5206 | 51.2%- |
19 | דאצ'יה | 2052 | 55 | 3162 | 35.1%- |
20 | ב.מ.וו | 2047 | 2958 | 30.8%- | |
21 | וולוו | 1739 | 1743 | 0.2%- | |
22 | לקסוס | 1482 | 1618 | 8.4%- | |
23 | אם.ג'י | 1461 | 1076 | 35.8% | |
24 | ג'יפ | 1300 | 1329 | 2.2%- | |
25 | אופל | 1176 | 1 | 1151 | 2.2% |
26 | פורד | 1159 | 14 | 1071 | 8.2% |
27 | איסוזו | 887 | 1518 | 41.6%- | |
28 | פיאט | 860 | 1493 | 42.4%- | |
29 | לנד רובר | 491 | 485 | 1.2% | |
30 | קאדילאק | 449 | 427 | 5.2% | |
31 | מיני קופר | 394 | 553 | 28.8%- | |
32 | אלפא רומיאו | 284 | 403 | 29.5%- | |
33 | אינפיניטי | 182 | 217 | 16.1%- | |
34 | יגואר | 174 | 139 | 25.2% | |
35 | סאנגיונג | 154 | 22 | 238 | 35.3%- |
36 | ג'י.איי.סי | 149 | 0 | - | |
37 | פורשה | 148 | 138 | 7.2% | |
38 | די אס | 128 | 144 | 11.1%- | |
39 | קרייזלר | 125 | 90 | 38.9% | |
40 | סייק | 33 | 36 | 8.3%- | |
41 | אבארט | 30 | 21 | 42.9% | |
42 | מזראטי | 27 | 40 | 32.5%- | |
43 | בנטלי | 18 | 23 | 21.7%- | |
44 | מאן | 9 | 0 | - | |
45 | פרארי | 6 | 8 | 25.0%- | |
46 | איווקו | 5 | 13 | 61.5%- | |
47 | די.אף.אס.קיי | 5 | 19 | 73.7%- | |
48 | ג'יי. איי.סי | 5 | 0 | - | |
49 | אסטון מרטין | 3 | 7 | 57.1%- | |
50 | ג'נסיס | 1 | 0 | - | |
51 | סמארט | 0 | 36 | 100.0%- | |
סה"כ | 214544 | 2480 | 253938 | 15.5%- |