יונדאי XCIENT משאית מימן
יונדאי XCIENT FCEV - משאית מימן חשמלית.
יונדאי XCIENT משאית מימן
יונדאי XCIENT FCEV - משאית מימן חשמלית.

כלמוביל, יבואנית דגמי יונדאי בישראל, עושה צעד חשוב בתחום המעבר להנעה חשמלית באמצעות מימן ברכב כבד עם השקתה בישראל של משאית המימן יונדאי XCIENT Fuel Cell. הבשורה היא לא רק בהשקת המשאית עצמה אלא בבנייה של תשתית לתדלוק במימן בשיתוף עם קבוצת בזן שתהיה אחראית על ייצור ושינוע המימן וסונול שתקים את תחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל. כל זה נעשה בתמיכת משרד האנרגיה שהשקיע סכום של 2.25 מיליון שקל לטובת בדיקת ההיתכנות הזו. 

 

ישראל תהיה המדינה השלישית מחוץ לאירופה שתפעיל משאיות מדגם יונדאי XCIENT Fuel Cell. באירופה בולטת שוויץ בה נעים על הכבישים 47 משאיות מהדגם שצברו כבר למעלה מ-5 מיליון ק"מ בתקופה של פחות משנתיים. 

 

יונדאי XCIENT FCEV
יונדאי XCIENT FCEV.

יונדאי XCIENT FCEV היא למעשה משפחה שלמה של משאיות מימן ואל הגרסה הראשונה של הדגם, משאית 2X4 במשקל כולל של 19 טון (משקל עצמי של 9,795 ק"ג) יונדאי כבר החלה לשווק גם גרסה כבדה יותר 2X6 במשקל כולל של 27 טון ובהמשך יונדאי מתכננת להשיק גרסת מי-טריילר עם טווח נסיעה של 1,000 ק"מ.

 

הגרסה שנחתה עתה בישראל מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 470 כ"ס ומומנט מרבי של 347 קג"מ ובצמד תאי דלק, בהספק של 95kW האחד, האחראים על ייצור חשמל עבור הפעלת מערכת ההנעה החשמלית ו/או לטעינת הסוללה שבדגם בקיבלות של 73.2kWh. הדגם מצויד בשבע מיכלי לחץ בהם מאוחסן מימן נוזלי דחוס במשקל כולל של 32 ק"ג, זה מאפשר לדגם להשיג טווח נסיעה של 400 ק"מ בתנאי נהיגה אמיתיים. תדלוק המיכלים אורך בין 8 דקות לבין 20 דקות, משתנה בהתאם לטמפרטורת הסביבה, לא שונה במיוחד מזמן התדלוק של משאית בקטגוריה דומה עם מנוע דיזל. 

בכל הקשור למשאיות כבדות למרחקים ארוכים, למשאיות חשמליות מבוססות תא דלק מימני מספר יתרונות לעומת משאיות חשמליות מבוססות סוללה בלבד. בכדי להשיג טווח נסיעה סביר/תחרותי נדרש לעשות שימוש בסוללה בקיבולת גבוהה מאוד כך שמשקל הסוללה גבוה מאוד וזה מפחית מהמשקל המותר להעמסה לעומת מערכת תא דלק שהיא קלה הרבה יותר, זמן התדלוק במימן קצר משמעותית לעומת טעינה ויש עוד יתרונות נוספים. 

 

יונדאי XCIENT FCEV
יונדאי XCIENT FCEV.

מכלמוביל נמסר כי בנוסף ל-3 המשאיות הראשונות שכבר נמצאות בארץ מדגם 4×2 במשקל 19 טון שישרתו את ציי הרכב של כלמוביל, בזן וסונול, נמצאת כלמוביל במו"מ מתקדם עם מספר חברות מובילות במשק, מתחומי התובלה, התעשיה ומזון, למכירת משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell מדגם 6×2 במשקל 27 טון שיעלו על כבישי ישראל ב-2023.

 

תגובות:

מארק פריימולר, סגן נשיא בכיר וראש תחום חדשנות עסקית לרכבים מסחריים ביונדאי מוטורס: אנו מודים לממשלת ישראל על החלטתה להירתם למימוש תכנית הינע המימן, המסמלת עתיד בר קיימא ידידותי לסביבה. הקמת תשתית המימן הראשונה בישראל והשקתה של משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell מהוות אבני דרך חשובות להרחבת השימוש בתאי דלק בישראל, ושלב חשוב בהאצת פיתוח תשתיות מימן ברחבי העולם.

 

יונדאי XCIENT FCEV
יונדאי XCIENT FCEV.

ליאור שילת, מנכ"ל משרד האנרגיה: "משרד האנרגיה רואה חשיבות רבה בקידום תחום המימן כחלק מהטרנספורמציה של משק האנרגיה למשק נקי מזיהום אוויר ופליטות. המשרד תמך לאורך השנים בעשרות מחקרים בתחום תאי הדלק והמימן, כאשר תחום התחבורה הכבדה, הכולל משאיות גדולות, הוא אחד הראשונים בהם הגיע המימן לכדי בשלות מסחרית ראשונית. המשרד ליווה את הקמת תחנת התדלוק המימנית הראשונה בישראל כולל תקנים ורגולציה, וכן תמך בייבוא של משאיות ואוטובוסים מימניים. בימים אלה מבשיל המהלך לכדי מימוש בשטח עם הגעת המשאית הראשונה לישראל ופתיחה צפויה בקרוב של תחנת התדלוק המימנית הראשונה. המשרד גאה בהתקדמות התחום וימשיך לסייע לו, תוך הבנה שאנו חייבים לאפשר למשק להתפתח לכיוונים שונים וחדשניים, על מנת לייצר את הפתרונות של המחר".

 

יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל: "אנו גאים להתחיל עידן חדש המבוסס על טכנולוגיית המימן של יונדאי ושמחים על שיתוף הפעולה ביישום חדשנות אנרגטית עם בזן וסונול. כלמוביל מובילה אסטרטגיה שעיקרה חיזוק הקשר עם לקוחותיה והרחבת סל השירותים והמוצרים עבורם. בין היתר, אנחנו משקיעים ומפתחים פתרונות אנרגיה, הכוללים בין השאר: ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים, מחזור סוללות ליתיום יון ומעתה גם יבוא כלי רכב מונעי מימן. תודות למשרדי האנרגיה, התחבורה והאוצר מושקת כעת אבן דרך חשובה להאצת השימוש בתאי דלק בישראל"

 

ניר גלילי, מנכ"ל סונול: "ברבעון הראשון של 2023 תיפתח סונול את תחנת המימן הראשונה בישראל. אנו נפעל בשנים הקרובות לפריסה והחדרה של אנרגיה זו, שהיא התחליף היחיד, היעיל והנקי ביותר לאורך זמן לשימוש המזהם בדלקים פוסליים. טכנולוגיית המימן תאפשר לישראל להתנתק מהתלות במשאבי אנרגיה חיצוניים וליהנות מעצמאות אנרגטית. זאת ועוד, ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. לממשלה הנכנסת יש אפשרות להפוך את השימוש באנרגיית מימן למשימה לאומית ולהציל חיי אדם, לא פחות מזה".

 

אסף אלמגור, מנכ"ל בזן: "בזן גאה להביא יחד עם שותפיה את בשורת המימן הנקי לתחבורה לישראל. המשאית הזו היא הסנונית הראשונה המבשרת את מימוש האסטרטגיה החדשה של קבוצת בזן"

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 13

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.