מותג הרכב הפולני Izera עשה השבוע צעד משמעותי לקראת הייצור של הרכב החשמלי הפולני הראשון. חברת האם של המותג החדש חתמה על הסכם רישיון שימוש בפלטפורמת SAE שהיא הפלטפורמה המודולרית הייעודית לרכבים חשמליים של ג'ילי (Geely) הסינית, פלטפורמה המשמשת כיום, לדוגמה, את סמארט #1 ואת מכונית הפרימיום החשמלית זיקר 001.
מה זה המותג הזה בכלל? בשנת 2016 נולדה בפולין חברה חדשה (ElectroMobility Poland) שהיא מיזם משותף של 4 חברות פולניות שונות בתחום האנרגיה כאשר מטרת המיזם היא לייצר רכבים חשמליים על אדמת פולין. בשנת 2020 החברה חשפה שני דגמי קונספט ראשונים, חשמליים כמובן, אותם היא מתכננת לשווק תחת המותג Izera. המותג זכה למימון נדיב מאוד מהממשל הפולני בכדי לקדם את תעשיית הרכב המקומית ולהביא יצרני רכב נוספים להשקיע במפעלים במדינה, מודל שהצליח מאוד עבור הונגריה וצ'כיה.
מאז חשיפת דגמי הקונספט לא שמענו חדשות נוספות על המותג הזה אך כאמור, השבוע המותג עשה צעד משמעותי לקראת הבאת שני דגמי הקונספט של החברה לכדי ייצור. שני הדגמים הראשונים אותם החברה תייצר הם האצ'בק משפחתית וקרוסאובר קומפקטי, עם הנעה חשמלית כמובן.
ההתבססות על פלטפורמת SEA אומרת שלחברה יש כעת גישה לטכנולוגיית ההנעה של ג'ילי, כולל סוללות ומנועים חשמליים, תוכנה לשליטה על מערכת הרכב השונות, מערכות בטיחות מתקדמות ובעצם כל מה שצריך בכדי להרכיב רכב ולחברה עצמה נשאר למעשה בעיקר כל מה שחשוף לעין, בין אם זה עיצוב וייצור המרכב החיצוני, עיצוב ותכנון תא הנוסעים, האבזור ועוד.
המפרט של הרכבים טרם נחשף אך כאשר החברה הציגה לראשונה את דגמי הקונספט היא הבטיחות טווח נסיעה של 440 ק"מ, נתון 0-100 קמ"ש של פחות מ-7 שניות ועוד. פלטפורמת SEA היא פלטפורמה מודולרית גמישה מאוד וניתן לתכנן באמצעותה רכבים עם בסיס גלגלים של עד 3,300 מ"מ ולהתקין סוללות בקיבולת של עד 140kWh כך שלחברה יש גמישות רבה בתכנון הרכב.