BYD אוטו 3 הושק בישראל רק לפני כשנתיים אך כבר מהרגע בו הדגם נחת בישראל היה ברור כי מדובר בדגם עם סיכוי להפוך ללהיט מכירות בזכות תמהיל נכון של עיצוב שקולע לטעם רחב, הנעה חשמלית המאפשרת חיסכון משמעותי באחזקה לעומת רכב בנזין, תא נוסעים מרווח למשפחה, המון אבזור נוחות ובטיחות וכל זה במחיר על הצד הנגיש יחסית. עם מעל ל-27,000 יחידות שנמסרו מהאטו 3 בישראל עד לאמצע 2024, הסיכוי הפך לעובדה מוגמרת, מדובר בהצלחה מסחררת.
BYD אטו 3 בקצרה:
טווח נסיעה רשמי של 420 ק"מ
טווח נסיעה ריאלי 360 ק"מ
הנעה חשמלית 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ
נתון 0-100 קמ"ש של 7.3 שניות
טעינה מהירה 88kW וביתית 11kW
שתי רמות גימור במחירים החל מ-168,500 ₪
רמת אבזור בטיחות 6 מתוך 8
BYD אטו 3 - מרווח לנוסעים ומטען:
BYD אטו 3 מבוסס על פלטפורמה ייעודית להנעה חשמלית (e-Platform 3.0) והיתרן בזה הוא אריזה אידיאלית של הסוללה, גם בכל הקשור למקרה של תאונה, ורצפה שטוחה בחלל תא הנוסעים. לאטו 3 אורך של 4.45 מטר, רוחב של 1.87 מטר, גובה של 1.61 מטר, בסיס גלגלים של 2.72 מטר כך שהוא דומה בגודלו לרכבים המבוקשים ביותר בשוק, דגמי קרוסאובר כגון יונדאי טוסון וקיה ספורטאז' וזה אומר שהדגם מסוגל לספק תא נוסעים מרווח למשפחה המתניידת וזה גם המצב בחלל תא המטען, שהוא אולי לא ענק בנפח של 440 ליטר אך הוא בהחלט יספק את הצרכים של המשפחה הממוצעת.
BYD אוטו 3 - טווח נסיעה ועלות טעינה:
BYD אוטו 3 משווק עם מערכת הנעה חשמלית אחת בלבד, מנוע קדמי בהספק מרבי של 204 כ"ס ומומנט מרבי של 31.6 קג"מ בשילוב עם סוללת LFP בקיבולת של 60.5kWh. השילוב הזה מאפשר לאטו 3 טווח נסיעה של 420 ק"מ, נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 7.3 שניות ומהירות מרבית של 160 קמ"ש. כמו רכבים חשמליים אחרים, בתנאי אמת טווח הנסיעה של האטו 3 יהיה קרוב יותר לכ-320-360 ק"מ, תלוי במזג האוויר, סגנון הנהיגה, תוואי הנסיעה, מספר הנוסעים והציוד וכו'. הדגם מצויד בטכנולוגיית V2L כך שניתן לחבר מתאם לשקע הטעינה לטובת הפעלת מכשירי חשמל חיצוניים.
בכל הקשור לטעינה, לאטו 3 מטען פנימי 11kW המאפשר טעינה מלאה של הסוללה בזמן של כשש וחצי שעות כאשר עלות טעינה מלאה בבית היא כ- 37 שקלים ל"מיכל מלא" או כך שאם תשיגו טווח של 350 ק"מ לטעינה, מדובר בעלות ממוצעת של כ-10 אגורות לקילומטר זאת לעומת כ-38 אגורות לרכב היברידי חסכוני במיוחד עם צריכת דלק משולבת של 20 ק"מ לליטר. כמובן שכל החישוב הזה ישתנה בהתאם לעלות קוט"ש ביתי והמחיר לליטר דלק. לדגם טעינה מהירה DC עד להספק של 88kW, נחשב להספק נמוך יחסית אך ממוצע לתעשיית הרכב הסינית, וזה מאפשר טעינה של 10-80% בזמן של כ-30 דקות.
האטו 3 מצויד כאמור בסוללות מסוג LFP - LiFePO, לסוללות אלו צפיפות אנרגטית נמוכה מזו של סוללות NMC השכיחות יותר בשימוש ברכב חשמלי כך שנדרשת סוללה גדולה וכבדה יותר כדי לקבל קיבולת זהה. לצד זה לסוללות מסוג LFP מספר יתרונות מובהקים: סוללות LFP אדישות לבעירה ספונטנית ולכן הן נחשבות לבטוחות יותר לעומת סוללות NMC, סוללות LFP ניתנות לטעינה מלאה 100% מבלי לפגוע באורך החיים של הסוללה ולסוללות אלו יש מספר מחזורי טעינה גבוה משמעותית מזה של סוללות NMC כלומר אורך חיים גדול יותר.
BYD אטו 3 - בטיחות ואבזור נוחות:
BYD אטו3 זכה לציון של 5 כוכבים במבחני הריסוק של ארגון הבטיחות האירופי Euro NCAP עם ציונים טובים בכל סעיפי המבחן, 91% בהגנה על נוסעים בוגרים, 89% בהגנה על ילדים, 69% בהגנה על הולכי רגל ו-74% בעזרי בטיחות.
הדגם משווק בישראל עם מבחר עשיר של מערכות בטיחות מתקדמות, כולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירה על מרכז הנתיב, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, מצלמת 360 מעלות, ניטור תנועה חוצה מאחור, ניטור שטח מת, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור במהירויות נמוכות, מערכת יציאה בטוחה, אור גבוה אוטומטי ועוד, רשימה עשירה בהחלט. מה חסר לנו? מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב או מערכת בקרת נהג עם הבאת הרכב לעצירה מלאה ובטוחה באופן אוטונומי.
BYD אטו 3 משווק בשתי רמות גימור, קומפורט (COMFORT) הבסיסית הכוללת, בין היתר: תאורת LED מלאה, מולטימדיה "12.8 עם הרחבה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תפעול קולי ואפליקציה לשליטה מרחוק, מערכת שמע עם 8 רמקולים, שקעי USB מלפנים ומאחור, בקרת אקלים עם פתחים לאחור, מפתח חכם, כרטיס חכם לכניסה והתנעה, ריפודי עור סינתטי, מושבים קדמיים חשמליים (ללא כיוון גובה לנוסע), לוח מחוונים דיגיטלי "5, חלון גג, חישוקי סגסוגת "18, משטח טעינה אלחוטי ועוד. רמת הגימור הבכירה יותר דיזיין (Design) מוסיפה לרשימה מולטימדיה "15.6 ענקית, תאורת אווירה, דלת תא מטען חשמלית, כבל V2L וטעינה ביתית וסט שטיחים נוסף.
BYD אטו 3- חסרונות:
האם הכל מושלם? לא. המזגן לא מספיק חזק עבור הקיץ הישראלי, המושבים על הצד הקשה יחסית, הבסיס שלהם קצר מידי כדי לספק תמיכה טובה יותר לירכיים כך שהם לא נוחים מספיק בנסיעות ארוכות, המתלים על הצד הרך והנעים אמנם אבל בכל מפגש עם שיבוש מורכב או רצף שיבושים הם לא יודעים לספק מענה ומייצרים נדנוד או רעד לא נעים, הבלימה הרגנרטיבית חלשה מדי ולא ממש מורגשת וגם לא מאפשרת נהיגה בדוושה אחת שזה חלק בלתי נפרד מחוויית הנהיגה ברכב חשמלי, לוח המחוונים "5 עמוס במידע ולא ממש נוח לקריאה, מערכת השמע סבירה בלבד והנדסת האנוש, כמו השימוש בכפתורי מגע סביב מוט ההילוכים ועוד, צריכה עוד ליטוש.
BYD אטו 3 גרסאות ומחירים:
BYD אטו 3 רמת גימור קומפורט - 168,500 ₪
BYD אטו 3 רמת גימור קומפורט - 175,500 ₪
אחריות: ל- BYD אטו 3 אחריות מלא ל- 6 שנים עד 150,000 ק"מ ואחריות ל-8 שנים עד 200,000 ק"מ על הסוללה.