הלמ"ס מפרסמת את סיכום נתוני תאונות הדרכים ב-2010 שמשם עולה שביחס לנסועה השנתית נשים לא מעורבות פחות בתאונות דרכים מגברים.

נשים ונהיגה - לפחות זה נראה טוב

לפני שניגש לנושא גברים נשים, תאונות הדרכים והעיוות הסטטיסטי המקובל, נפרוס בפניכם את הממצאים העולים מהדו"ח השנתי של הלמ"ס. בשנת 2010 נהרגו בכבישי ישראל 352 בני אדם (לעומת 314 בשנת 2009), אך לכך צריך להוסיף 15 בני אדם שנפטרו מפצעיהם לאחר 30 יום ובאופן מסורתי, לא נכללים במצבת ההרוגים השנתית.

 

בשנת 2010 נפתחו סך הכל של 92 אלף תיקי תאונות דרכים, מתוכם 73 אלף תיקי תאונות דרכים עם נפגעים לפי החלוקה הבאה: 15,318 תאונות דרכים מסוג ת"ד התרחשו בישראל, אלו תאונות דרכים עם נפגעים אשר נחקרו ע"י משטרת ישראל. מספר תאונות הדרכים שנרשמו עם נפגעים עומד על 57,842, אלו תאונות דרכים קלות שלא נחקרו ע"י משטרת ישראל.

 

57% מההרוגים בתאונות הדרכים נפגעו בדרך לא-עירונית, שמהוות רק 26% מכלל התאונות. מנתון זה כמובן, משטרת ישראל אוהבת להילחם בנושא עבירת המהירות שאמנם מחמירה את התוצאה, אך באחוז זניח הגורם הישיר לתאונה עצמה.

 

74% מתאונות הדרכים היו התנגשויות של כלי רכב זה בזה, כ-18% מהתאונות היו פגיעה בהולכי רגל והשאר תאונות יחיד. חלק נכבד מהתנגשויות הרכבים ניתן למנוע או להפחית את החומרה באמצעים טכנולוגיים ההולכים ונפוצים בעיקר בתחום רכבי היוקרה. אך עם המיסוי המכביד בישראל, אלו טכנולוגיות שיגיעו לכמחצית מהציבור רק בעוד עשור ומעלה לפחות.

 

בעבר פרסמנו שלמעשה כ-25% מכלל ההרוגים בתאונות הדרכים בישראל ניתן היה כנראה להציל אילו המדינה הייתה מפחיתה את המיסוי על רכבים חדשים בדומה לרמת המס בארה"ב (להם אנו רוצים להיות דומים לא?), מה שהיה מאפשר לבעלי רכבים ישנים ולא בטוחים לרכוש רכבים חדשים ובטוחים הרבה יותר. רק בחלקה של שנת 2010, נספרו 38 הרוגים בתאונות דרכים אשר נהגו ברכבים עם 3 כוכבי בטיחות או פחות לפי מבחני הריסוק של NCAP.

 

 

עכשיו נחזור לנושא המגדרי, מי באמת מבצע יותר תאונות דרכים ונפריח את המיתוס שנשים מעורבות באופן יחסי בפחות תאונות דרכים. על פי הלמ"ס 74% מהנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים הם גברים, מה שבחשבון פשוט משאיר לנו שרק 26% נשים אשר היו מעורבות בתאונות דרכים, זאת כאשר הן מהוות 42% מכלל המורשים לנהיגה בישראל. אך מה אם לוקחים בחשבון את הנסועה של גברים ונשים, הרי ההגיון אומר שככל שנמצאים יותר זמן (קילומטרים) על הכביש, הסיכוי להיקלע לתאונת דרכים רק עולה.

 

הנסועה של גברים בישראל מהווה לפחות כ-80% מסך הנוסעה הכללית של כלי רכב. חישוב זה נעשה לפי הנתונים הבאים: 24% מהנסועה השנתית מתבצעת ע"י משאיות כאשר ניתן להגיד באופן ברור ש-99.9% מנהגי המשאיות הם גברים. 67.4% מהנוסעה הכוללת בישראל מתבצעת ע"י רכב פרטי ומכן שחלקן של הנשים בנסועה זו עומד על 28% לפי 42% מורשות לנהיגה. בהתחשב שרוב רובם המחולט של נהגי המוניות למשל אלו גברים וכן שהנסועה הממוצעת של גברים באופן כללי היא גבוהה יותר, מכאן הגענו לנתון הלא מבוסס שלנשים רק 20% מסך הנסועה הכולל. נתון זה כמובן שלא מבוסס אך כנראה שלא רחוק מהאמת ומעולם לא בוצעה בדיקה של הנוסעה באופן מגדרי בישראל כך שאין בידינו נתוני אמת.

 

בהתחשב בכך שנשים מבצעות רק כ-20% מהנוסעה השנתית בישראל, נתון זה חופף פוחות או יותר ליחס שלהן מכלל תאונות הדרכים בישראל כלומר נשים מעורבות באופן יחסי בתאונות דגמים באופן שווה לגברים בהתחשב בנסועה הכללית. אם היינו מוסיפים את העבודה שלגברים יחס גבוה יותר משמעותית בנהיגה בינעירונית, מצבן של הנשים היה אף רע יותר לאור העובדה שתוצאות תאונות הדרכים בכבישים בינעירוניים חמורות יותר בכל הקשור לנפגעים והרוגים.

 

תגיות: בטיחות
ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 6

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.