סובארו B4 מציעה תפריט של מרווח מרשים ביותר, מושבי כורסאות מפנקים ושיוט מרגיע מהמשרד לבית. לא פלא שהרבה מנהלים בוחרים בה לסיום יום עבודה מתיש.
בכל פעם שמזכירים את השם סובארו והנעה כפולה, לרוב עולה המחשבה על מכונית ביצועים בסגנון גרסאות ה-STI או ה-WRX של האימפרזה, אך האמת היא שבדגמי הליבה סובארו מעדיפה להציע תפריט אחר לחלוטין וכל הפילוסופיה של מנוע בוקסר שטוח עם מרכז כובד נמוך והנעה כפולה קבועה, נועדה יותא להציע לנהג נינוחות ובטחון בנהיגה, מאשר להעלות לו את לחץ הדם והדופק. בסובארו B4 החדשה, נדמה שבסובארו הצליחו להביא למיצוי מלא את כל הפילוסופיה שלה במכונית בה תוכלו לנהוג לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל ובסיום הנסיעה תשאלו "מה, כבר נגמר?”.
סובארו B4 – מפגש ראשון
הדור החמישי של סובארו B4 לגאסי, נחת בישראל עם השקתו בעולם ב-2009. בעוד הדור הרביעי הציע עיצוב אתלטי והיה נדמה שסובארו הולכת לאיזה כיוון נכון בכל הקשור בעיצוב, הדור החמישי החזיר את סובארו שני צעדים אחורה לכיוון האיפוק האופייני ליצרן הזה. מה שכן התקבל הוא עיצוב של מכונית הנראית מאוד מרשימה בגודלה, אלגנטית אך שמרנית למדי, אפילו במונחים של סובארו כניראה. מי כן התלהב מעיצובה? במשאל קצר, בני ה-50+ התרשמו לטובה (בכלל מהמכונית) בעוד השאר, פשוט העדיפו לשתוק.
תא הנוסעים או הסאלון הביתי הנייד של המנהל
תא הנוסעים של ה-B4 מרווח ביותר בכל קנה מידה. הדיפון בשני גוונים ומשטח החלונות הענק יחד עם הגידול במידות החשובות, יוצרים סאלון מרווח ואוורירי ובכוונה אני מציין סאלון, שכן זו התחושה ב-B4. נדמה שבסובארו בניגוד ל-B4 הקודמת, תכננו את הרכב מהפנים אל החוץ תוך רצון לייצר מקסימום של נוחות ומרווח עבור הנוסעים, זאת למרות שלמידת האורך נוסף מילימטר אחד בלבד (4,730 מ"מ) לעומת ה-B4 המוחלפת.
במידות הבאמת חשובות לרווחת הנוסעים, סובארו פינקה את ה-B4 החדשה היטב עם בסיס הגלגלים שצמח בלא פחות מ-80 מ"מ ל-2,750 מ"מ, לרוחב נספו 50 מ"מ ל-1,780 מ"מ ו-25 מ"מ נוספו לגובה ל-1,505 מ"מ, וזה כמובן מורגש בכל מקום בתא הנוסעים. כך שבעוד העיצוב לא משרת את העין מהחוץ, הוא בהחלט עושה את העבודה מהפנים. הספסל האחורי של ה-B4 זו אופרה בפני עצמה, עם מרווח עצום לברכיים כך שניתן לשלוח את כפות הרגליים הרחק לפנים בדיוק כמו בכורסה הביתית שלכם. בסיס המושב רחב מאוד שלא כמו חלק מהמתחרות המספקות מרווח מאחור במחיר של ספסל צר ודק. אותו מרווח מאחור מרשים במיוחד כאשר זוכרים שישנה גם הנעה לכל הגלגלים.
כמו העיצוב החיצוני, גם עיצוב תא הנוסעים לא פורץ גבולות בעיצובו, אך הוא מאוד רגוע ומרגיע ונעים לעין הבוחנת. התוספת של חיפוי האלומיניום המוברש על הקונסולה המרכזית מספקת לתא הנוסעים מגע של איכות. בעוד הקונסולה כולה עשויה מקשה אחת של פלסטיק קשיח במרקם מוצלח, בכל שאר המקומות החושבים ידיכם יונחו על חומרים רכים ונעימים, במיוחד המשענת המרכזית הרחבה מאוד וכך גם ידית ההילוכים הנוחה לשימוש וההגה מצופה העור (אך דק מידי).
הפרקטיקה והאבזור
בתחום הנדסת האנוש והפרקטיקה, יש מספיק תאי אחסון לכל הדברים הקטנים כולל תא גדול מתחת למשענת המרכזית. שני מחזיקי כוסות (עם מכסה) נוחים לשימוש נמצאים לצד המשענת המרכזית ועוד 4 מחזיקי בקבוקים בדלתות. פיזור הכפתורים נכון עם הפרדה ברורה בין מערכת השמע למערכת בקרת האקלים והכל נוח מאוד לשימוש, מרגיש איכותי ותוך דקות מספר בעמדת הנהג מתרגלים לתפעל את הכל. מראות הצד גדולות מאוד ומאפשרות שדה ראיה רחב ויחד עם משטח החלונות הגדול הראות החוצה מעולה.
מה פחות טוב? מכונית המבחן צוידה במסך מגע (אופציה) בהתקנה מקומית שלמרות שהוא סביר לתפעול ובעל לא מעט פונקציות, המסך עצמו לא מספיק איכותי וקשה לתפעול באור יום עקב השתקפות וחוסר ניגודיות. מערכת השמע המקורית הרבה יותר נוחה לתפעול מהבחינה הזו. עוד נקודה לרעה זהו מחשב הדרך שתפעולו נעשה דרך לחצן על לוח המחוונים (בדומה לאיפוס מה המרחק) שזה לא נוח לכשעצמו, אך מה שבאמת פחות נוח הוא התצוגה שהיא לא על לוח המחווים באופן ברור כמקובל, אלא "מוסתרת" לצד שעון הזמן בחלון קטן. בקיצור, בסובארו רוצים שתנהגו ולא תתעסקו עם מחשב הדרך בזמן הנהיגה ומה שנכון, נכון, אך זה עדיין לא הופך את זה נוח לשימוש.
סובארו B4 משווקת בתצורת סדאן וסטיישן (SW) ועם שני מנועים, 2.0 ליטר 150 כ"ס ו-2.5 ליטר 167 כ"ס. מכונית המבחן עם מנוע 2.0 ליטר הגיע ברמת הגימור TOP הכוללת: בלם יד חשמלי, מושב נהג חשמלי, מערכת בקרת אקלים דו אזורית, שליטה מההגה על מערכת השמע ובקרת השיוט, מערכת שמע סבירה באיכותה עם שישה רמקולים, 4 חלונות חשמל אך רק זה של הנהג אוטומטי וזהו פחות או יותר.
בתחום הבטיחות הפסיבית מצוידת ה-B4 ב-6 כריות אוויר וציון גבוהה בהגנה על הנוסעים במבחן הריסוק האמריקאי IIHS (שכלל 6 כריות אוויר ולא רק 2 באירופאי NCAP). בתחום הבטיחות האקטיבית כמובן שתמצאו את ההנעה הכפולה הסימטרית, בקרת משיכה ובקרת יציבות VCD.
יוצאים לשייט
מכונית המבחן הציבה בחרטומה את מנוע ה-2.0 ליטר בוקסר המוכר (עדיין לא החדש של הפורסטר) בהספק של 150 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-20 קג"מ ב-3,000 סל"ד. אחת התלונות השכיחות היא שהסוסים של סובארו תמיד מרגישים חלשים בפועל. הפעם, נדמה כי סובארו מצאה את הנוסחה הנכונה לניצול מיטבי של הסוסים באורווה מלפנים באמצעות השילוב לתיבת ההילוכים הרציפה והמתקדמת שלה.
לחיצה ראשונה על דוושת הגז, וה-B4 מזנקת בזריזות מרשימה לפנים. זה קורה גם בזכות ההנעה כפולה, אך בעיקר בזכות התיבה הרציפה החדשה (LINEARTRONIC שרשרת במקום רצועה, כמו באודי) שמספקת תגובה מיידית לכל לחיצה על הדוושה במהירות מרשימה ובחלקות מרשימה עוד יותר. מעבר לכך, בזכות אותה שרשרת, התיבה יודעת להתאים את יחס העברה והסל"ד בצורה אופטימלית יותר בהתאם לדרישת הנהג ושלא כמו ברוב התיבות הרציפות שעל כל לחיצה על דוושת הגז הסל"ד עולה לקצה הסקלה והרעש בהתאם. כל זאת תורם גם לניצול טוב יותר של המנוע, גם לחיסכון בצריכת הדלק וגם לשקט בתא הנוסעים.
דוגמה לשקט? במהירות של 100 קמ"ש הסל"ד מתייצב על 1,800 סל"ד ובמהירות של 140 קמ"ש הסל"ד מתייצב על 2,500 סל"ד בלבד. מה שזה אומר בפועל הוא שה-B4 מכונית מאוד שקטה ונטולת רעש או תחושת מאמץ מהמנוע כל עוד לא ממש דוחקים בה (אז היא כן רועשת). למרות זאת, אל תצפו לביצועים ממצמידי גב אל מושב בקו ישר, בטח לא עם נתון ממוצע בלבד של כ-9 שניות בהאצה מ-80-120 קמ"ש. בעוד בידוד רעשי המנוע טוב עד סל"ד בינוני, בידוד רעשי הרוח פחות מוצלח ורעשי רוח נשמעים היטב בכבישים בינעירוניים ובאופן די מוזר בעיקר בעיקר מכיוון קורת B המרכזית.
לפני שניגע בנקודה הכי חזקה של ה-B4, נרפרף על הפרק הדינמי בכבישים המפותלים והמאתגרים. אמנם יש הנעה כפולה, מרכז כובד נמוך בזכות מנוע הבוקסר והמתלים מהמתכון הנכון של מקפרסון מלפנים ועצמות עצה כפולות מאחור אך ה-B4 לא באה למשחקי העברות משקל. אמנם אין כל בעיה לזרוק אותה לתוך הסיבוב וההנעה הכפולה כבר תעשה את העבודה, אך היא תעשה זאת בחוסר הנאה תוך יללת צמיגים מופגנת.
אז כבישים מפותלים בשבת בבוקר לא תצאו לצוד עם ה-B4, אך בכל שאר הכבישים ובמיוחד באלו המהירים, שם ה-B4 פורחת ומספקת למנהל בדיוק את מה שהוא צריך לאחר יום עבודה ארוך או בטיול לקצות הארץ בסוף השבוע עם המשפחה. זה מתחיל מהמושבים, שהם הרבה יותר כורסאות נוחות מאשר מושבי מכונית עם תנוחת נהיגה לא מושלמת, אך מאוד נינוחה וזקופה וזה ממשיך להגה שהוא אמנם קל מידי וחסר משוב, אך הוא תואם לחלוטין את האופי הנינוח של ה-B4 וממשיכים את חבילת הפינוק לנהג אלו המתלים הרכים המספקים נוחות נסיעה טובה מאוד על רוב סוגי הכבישים (אך לא מוכשרים במיוחד בטיפול במפגעים מאתגרים).
ועכשיו, פאוזה. תחזרו לרגע לפתיח של המבחן ותזכרו בפילוסופיה ההנדסית של סובארו. נזכרתם?, הנעה כפולה ומרכז כובד נמוך נשמע לכם מוכר? יופי. אז כאן בכבישים המהירים והמפותלים, הכל מתגבש לידי יחידה אחת מוצלחת מאוד. הקלות בה ה-B4 צולחת מרחקים ופיתולים ארוכים ומהירים היא לא רק מרשימה מאוד ומהירה, אלא שה-B4 פשוט עושה זאת בצורה ההופכת את הנהיגה לכלכך חסרת מאמץ שהנהג יכול להרגיש עצמו פשוט מיותר.
צריכת הדלק בסיום המבחן עמדה על 8.7 ק"מ לליטר. בשיוט נינוח בכביש בינעירוני, אין כל בעיה לעמת את נתון היצרן העומד על 15.6 ק"מ לליטר.
סובארו B4 סיכום מבחן:
סובארו B4 היא מכונית מהונדסת היטב. אם שמתם לב, אין לנו הרבה תלונות אליה אלא בעיקר לעיצוב החיצוני שלה שהוא פשוט לא סקסי ומדבר בעיקר לגיל השלישי. ה-B4 אמנם לא מהנה לנהיגה בכבישים מאתגרים, אך היא כן מציעה הנאה והנעה מסוג אחר, מהסוג שהופך את הנהיגה למאוד נינוחה, עם המון בטחון במכונית וביכולות שלה בזכות ההנעה הכפולה ומרכז הכובד הנמוך.
תוסיפו למשוואה את תא הנוסעים המאוד מרווח מלפנים ומאחור וכמעט ללא כל פגם בהנדסת האנוש, את המושבים המפנקים, את עיצוב הפנים המרגיע ותיבת ההילוכים השומרת על סל"ד חרישי וקבלתם "יאכטה" למנהל שתשחרר לו את העניבה ותכניס אותו לנעלי הבית הנוחות עוד בדרכו הביתה, גם אם זה אומר שיש לו עוד שעתיים של שיוט.
סובארו B4 TOP אוטו' 2.0 ליטר
|
|
שנת הצגת הדגם | 2009 |
מנוע | 4 צילינדרים בוקסר |
נפח | 1,994 סמ"ק |
הספק | 150 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט | 20 קג"מ ב-3,000 סל"ד |
0-100 קמ"ש | 11.1 שניות |
מהירות מרבית | 203 קמ"ש |
הנעה | כפולה אקטיבית |
תיבת הילוכים | רציפה עם תפעול ידני מההגה של 6 יחסי העברה |
תצורת מרכב | 4 דלתות סדאן |
אורך/רוחב/גובה | 4,730 מ"מ/1,780 מ"מ/1,505 מ"מ |
בסיס גלגלים | 2,750 מ"מ |
צמיגים | 205/55 R16 גלגל חלופי מלא |
משקל | 1,420 ק"ג |
צריכת דלק (יצרן) | 12.5 ק"מ לליטר |
צריכת דלק מבחן | 9.8 ק"מ לליטר |
מבחני ריסוק (ANCAP+IIHS) | 5 כוכבים |
בטיחות | 6 כריות אוויר EBD + ABS + VCD + TC + BAS |