סקודה מציינת 40 שנות RS בצילום קבוצתי מיוחד של כל דגמי ה-RS של סקודה משנת 1974 ועד היום.
בסקודה אמנם לא יודעים לומר במדויק מה צמד האותיות RS מציין, ההיסטוריונים של החברה טוענים שמדובר בקיצור של "Skoda Rasing”, אך כל חובב של המותג הצ'כי יודע בדיוק במה מדובר: זהו צמד האותיות המסמל את גרסאות הביצועים של דגמי סקודה.
עידן ה-RS בסקודה החל בשנת 1974 עם הצגתם של שני דגמים, סקודה RS 180 ו-RS 200, מכוניות מרוץ שנועדו להתחרות במרוצי מכוניות סאלון ובעיקר, נועדו לייצר גאווה לאומית במדינה שהייתה אז תחת שלטון קומוניסטי. ה-RS 200 צוידה במנוע 2.0 ליטר אטמוספרי עם גל זיזים עילי בהספק מרבי 163 כ"ס, מה שהספיק למהירות מרבית של 210 קמ"ש.
שנה לאחר מכן, לאור הצלחתם של שני הדגמים במרוצים מקומיים בעיקר, סקודה הציגה ביוני 1975 את ה-RS 130, מכונית שהתחרתה במרוצי ראלי שונים באירופה וזכתה ללא מעט ניצחונות בקטגוריה שלה. כשמה, היא הציבה בחרטומה מנוע בנפח של 1300 סמ”ק, בהתאם לקבוצה בה התחרתה. המנוע הצנום עם גל זיזים עילי, ייצר הספק מרבי של 140 כ"ס שהספיקו למהירות מרבית של 220 קמ”ש. הסקודה RS 130, עם הנעה אחורית, הייתה מכונית קטנה למדי עם אורך של פחות מ-4 מטר, רוחב של 1.72 מטר וגובה של 1.32 מטר.
חזרה ל-RS - אוקטביה RS הראשונה (2000-2005):
מאז שנת 1981, השנה בה סקודה הפסיקה את ייצור ה-RS 130, סקודה לא עשתה שימוש בצמד האותיות RS, זאת עד לשנת 2000, השנה בה הציגה החברה את האוקטביה RS הראשונה. סקודה עשתה זאת 4 שנים לאחר שהוצג הדור הראשון של האוקטביה, הדגם הראשון של סקודה שתוכנן מדף חלק ונקי לאחר נפילת מסך הברזל והמעבר לבעלות מלאה של פולקסווגן, ושנתיים לאחר שסקודה החלה להתחרות באליפולת הראלי העולמית WRC, כמובן עם האוקטביה WRC.
הדור הראשון של האוקטביה RS צויד במנוע 1.8 ליטר טורבו עם 180 כ"ס ששודך לתיבת 5 הילוכים ידנית. זה הספיק לדגם להשיג נתון תאוצה של 7.9 שניות 0-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 235 קמ"ש. האוקטביה RS הייתה בנוסף הדגם הראשון של סקודה שצויד במערכת בקרת יציבות ESC כסטנדרט.
מרחיבים את המשפחה: 2003-2007 פאביה RS
לאור ההצלחה היחסית של האוקטביה RS, סקודה הציגה בשנת 2003 גרסת ביצועים לסופרמיני החדשה שלה – הפאביה vRS. למרות השימוש בצמד האותיות RS, הפאיה RS תוכננה דווקא להיות מכונית ביצועים חסכונית ולכן, היא צוידה במנוע 1.9 ליטר טורבו דיזל בהספק של 130 כ"ס ששודך לתיבת 6 הילוכים ידנית. למרות זאת הביצועים היו טובים למדי, יחסית לזמנה, עם 9.6 שניות 0-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 204 קמ"ש.
ממשיכים את מסורת ה-RS:
בהמשך הדרך, סקודה הציגה גרסאות RS גם לדורות הבאים של האוקטביה והפאביה. הדור השני של האוקטביה RS צויד במנוע 2.0 טורבו עם 200 כ"ס ולראשונה, גם עם מנוע טורבו דיזל בהספק של 170 כ"ס, זאת בהשראת הגולף GTD. שני המנועים הוצעו עם תיבת 6 הילוכים ידנית ובפעם הראשונה, הוצעה בדגם גם תיבת שישה הילוכים כפולת מצמדים DSG. מנוע הבנזין סיפק ביצועים של 7.2 שניות 0-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 240 קמ"ש.
בשנת 2010, סקודה הציגה את הדור השני של הפאביה RS שצוידה במנוע 1.4TSI כפול המגדשים בהספק של 180 כ"ס, מה שהפסיק לדגם ל-7.3 שניות 0-100 קמ"ש ולמהירות מרבית של 224 קמ"ש. בדור השלישי והחדש של הפאביה אשר תוצג בחודשים הקרובים, סקודה תפסיק להציע את הדגם בגרסת RS.
2013: אוקטביה RS החדשה.
הדור האחרון והנוכחי של האוקטביה RS, הוצג לראשונה ביוני 203 ונחת בישראל בחודש מרץ האחרון. כמו הדור הקודם, גם זה החדש מוצע בתצורת סדאן או סטיישן וגם כאן נמצא שתי יחידות הנעה: טורבו בנזין וטורבו דיזל. מנוע הבנזין של הדגם, 2.0TSI בהספק של 220 כ"ס ו-35.6 קג”מ, הושאל מהגולף GTI, ואילו מנוע הדיזל, עם 184 כ"ס ו-38.6 קג"מ, הושאל מהגולף GTD. דגם הבנזין מציע ביצועים של 6.9 שניות 0-100 קמ"ש (7.8 שניות בדיזל) ומהירות מרבית של 248 קמ"ש (230 קמ"ש בדיזל).
כמו כל דגמי האוקטביה RS לדורותיהם, גם זה החדש לא נולד בכדי להתחרות ישירות בגולף GTI או להציג איזה צד "פרוע" של סקודה, אלא פשוט להציע את כל היתרונות של האוקטביה הרגילה כמכונית משפחתית משובחת, רק עם ביצועים משודרגים ותחושה ספורטיבית יותר, באיפוק פולקסווגני טיפוסי, במראה ובניהוג.