שברולט קרוז סדאן 2011, התחדשה במנוע חזק יותר ובתיבת הילוכים חדשה, שיחד עם החבילה המוכרת, מציעה שיפור של ממש.
הטענה העיקרית כלפי לשברולט קרוז עת הגיע לישראל ב-2009, הייתה ובצדק על שילוב לא מוצלח של מנוע ותיבת הילוכים או בשפה פשוטה, היא הייתה "עגלה". תיבת ההילוכים הייתה עצלה ומבולבלת, עם יחסי העברה לא נכונים ולמרות שיש לה שישה יחסי העברה קדמיים, דוושת הגז הייתה צריכה לעבוד שעות נוספות בכדי לקבל קצב תנועה סביר.
בשברולט עשו שיעורי בית, הגיבו מהר וב-2011 הציגו מתיחת פנים שלמעשה לא כללה שום שינוי עיצובי אלא הייתה אמורה לטפל בדיוק בנקודת החולשה: מנוע וגיר. המנוע זכה לתוספת הספק ועלה מ-112 כ"ס ל-124 כ"ס ב-6,400 סל"ד והמומנט שופר קלות מ-15.6 קג"מ ל-15.8 קג"מ ב-4,200 סל"ד. את תיבת ששת ההילוכים, שברולט פשוט חידשה לחלוטין בלי משחקים (שמעתם פיג'ו, סיטרואן ורנו AL4!). התוצאה? כבר אי אפשר לקרוא לקרוז "עגלה" היא אמנם לא מהירה או זריזה במיוחד, אך עכשיו היא במקום טוב באמצע מול המתחרות.
נפגשים:
שברולט קרוז היא מכונית נאה. אמנם אין כאן תעוזה בעיצוב או קווים מיוחדים, אך יש לה קווים קלאסיים ארוכים שעושים את העבודה, במיוחד עם מידת אורך גדולה של כ-4.6 מטר והגריל הכפול והשרירי של שברולט. הקרוז היא בהחלט משפחתית שנחמד להראות לשכנים, למרות שיש סיכוי טוב שגם לשכן שלך יש אחת כזו בדיוק שהוא קיבל בליסינג.
תא הנוסעים:
כניסה לתא הנוסעים של הקרוז, משכיחה מהר את זיכרון דגמי המשפחתיות הקוריאניות של שברולט שפגשנו בעבר. לקרוז יש את אחד מתאי הנוסעים היותר נאים בסגמנט ומה שתורם לכך במיוחד זה אותו סוג של בד הנמתח מהדלתות אל הקונסולה המרכזית, לא משהו שפוגשים במכונית משפחתית ממוצעת. למרות זאת, תא הנוסעים מרגיש קצת מיושן בשל חומרים שלא נראים עדכניים, במיוחד הפלסטיק הכסוף המכסה את הקונסולה המרכזית שכלל לא תואם לאיכות הכוללת או לוח המחוונים הלא עדכני ושלא נדבר על חופת לוח המחוונים שהיא פשוט לא לעניין, אפילו לא עבור סוזוקי אלטו הבסיסית. זה לא קריטי או מפריע במיוחד, אך לא מובנת הבחירה לחסוך דווקא במקומות האלו.
בתחום הפרקטיקה והנדסת האנוש, שברולט קרוז לא מפשלת כמעט. כל התפעול של הפקדים השונים ברור, הכפתורים נגישים וקרובים ליד ושינה תחושה כוללת של איכות. ישנם מחזיקי כוסות במרכז ועוד 4 לבקבוקים בדלתות, ישנה משענת מרכזית נוחה ו יש מספיק תאי אחסון כולל אחד עם מכסה על הדשבורד, לוח המחוונים לא מודרני במיוחד למראה אך ברור וקריא. רק שלושה דברים עיקריים נרשום לרעתה. הראשון זהו כפתור הטמפרטורה של מערכת המיזוג שנופל בדיוק למקום בו ברך הנהג נמצאת וזה מציק מידי פעם. הדבר השני הוא צפיפות כפתורים גדולה מידי במערכת השמע מה שדורש הסטת מבט מהכביש והדבר השלישי הוא ההגה שלא מתכוון מספיק החוצה ולא מאפשר לקבל תנוחת נהיגה טובה באמת אלא רק בסדר.
שברולט קרוז, למרות המידות הנדיבות לקטגוריה א/ר/ג 4597 מ”מ, 1788 מ”מ, 1477 מ"מ ובסיס גלגלים של 2685 מ"מ, מספקת תחושה אינטימית יחסית בתא הנוסעים, הרבה יותר אירופאית מאשר אמריקאית. זה לא שלא מרווח בפועל, זה רק עניין של תחושה שעיצוב הפנים הסגור ומפוסל פנימה יחד עם הקונסולה המרכזית הרחבה יוצרים. מאחור, מרווח למדי עם מקום מספק בהחלט לברכיים ולכפות הרגליים וגם שלושה נוסעים בוגרים יכסנו למושב האחורי. תא המטען גדול עם נפח של 450 ליטר ומפתח הטענה רחב מאפשר העמסה פריקה נוחה.
בתחום האבזור, נוספה בקרת שיוט כסטנדרט בדגם 2011. מכונית המבחן הגיע ברמת גימור ליסינג, כלומר הבסיסית, אך היא לא מחסירה דבר כולל שליטה מלאה מההגה על מערכת השמע ובקרת השיוט, מזגן מכני, מערכת שמע מקורית+AUX, ארבע חלונות חשמל (רק אחד אוטומטי), משענת בין המושבים ועוד. גרסת המבחן, צוידה באופציה של מסך מגע מרכזי הכולל חיבור USB, מערכת ניווט קישורית BT ועוד. מסך המגע לא איכותי מבחינת איכות המסך שהוא חסר קונטרסט והצבעים דהויים, אך התפעול פשוט ביותר, אינטואיטיבי וזו בהחלט תוספת מבורכת (כ-4000 ש"ח).
חובה לציין לטובה את רמת הבטיחות הגבוהה של הקרוז. שש כריות אוויר, בקרת יציבות (לא מתנתקת), בקרת אחיזה וכל שאר צרופי האותיות. כל זאת יחד עם ציון גבוה במיוחד במבחני הריסוק האירופאים עם 5 כוכבי בטיחות ו-96% בהגנה על הנוסעים (בוגרים). בכלל תחום הבטיחות הוא נושא ששברולט מתחילה להוביל בו גם עם ה-סוניק החדשה שהפכה לאחרונה לסופרמיני הבטוחה ביותר בסגמנט.
יוצאים לדרך – יש שיפור?
המפתח נכנס לסוויץ, מתנעים ויוצאים לדרך. התחושה הראשונית ששברולט קרוז מקנה לאחוז בהגה, היא של מכונית גדולה יותר. לא במרווח, כםי שאמרנו הקרוז בשל עיצוב הפנים מרגישה אינטימית יחסית, אלא במוצקות ובכבדות שהקרוז מספקת עם תחושה של רכב בוגר ואיכותי. תחושה כזו נובעת לרוב מאיכות ייצור והרכבה, בידוד רעשים טוב ומערכת מתלים.
אז איכות ההרכבה אכן טובה, אך צריך לציין שההתקנה המקומית לא מושלמת ופוגמת באיכות, בידוד הרעשים טוב למדי ומעט יחסית רעשי כביש ורוח חודרים לתא הנוסעים. המתלים מספקים לרוב נוחות נסיעה טובה עם שילוב טוב בין רכות לקשיחות, אך הם פחות טובים בטיפול בשיבושים גסים ופסי האטה זדוניים או כמו שאנחנו אוהבים להגיד, אין לקרוז מתלים בוגרים מספיק. בשורה התחתונה, הקרוז מעלה את שברולט מספר מדרגות מעלה ואף מעל לא מעט מתחרות בתחום הזה.
את התחושה הזו, סיפקה הקרוז גם לפני מתיחת הפנים אך השאלה הגדולה היא עד כמה יחידת ההנעה המשופרת עם תוספת של 12 כ"ס ותיבת ששת ההילוכים האוטומטית החדשה שיפרו את הצד הדינמי של הקורז. אז אין כל ספק ששילוב המנוע המשופר עם תיבת ההילוכים החדשה עשו רק טוב לקרוז, היא מהירה יותר, זריזה יותר וכל עוד לא לוחצים אותה, התיבה יודעת בדיוק איזה הילוך לבחור והיא עושה זאת בצורה חלקה. למרות זאת, עם 13.5 שניות 0-100 קמ"ש ונתון האצת ביניים 80-120 קמ"ש של 10.5 שניות, ניתן להבין שהיא לא בדיוק המשפחתית המהירה ביותר. גם רעשי המנוע שופרו במעט בנהיגה מתונה, אך כאן ישנה נקודה הדורשת התייחסות מיוחדת.
נכון, אין משפחתית שאין לה רעשי מנוע בסל"ד נמוך ובמיוחד בסל"ד גבוה, אך זו לא הבעיה בקרוז למרות שרעש המנוע נשמע בה היטב בכל תחום הסל"ד. הבעיה נעוצה בתהודה וויברציות אשר המנוע יוצר בתא הנוסעים כבר מסל"ד נמוך. כל עוד לא עוברים את ה-4,000 סל"ד אפשר לחיות עם זה, אך מעל לאותו סל"ד זה פשוט לא לעניין והתהודה בתא הנוסעים יוצרת רעש מטריד למדי. זה קשור למחלקת המנועים בשברולט קוריאה ואת אותה התופעה בדיוק פגשנו גם בשברולט ספארק. כמו כן זה קשור למי שאחרי על נושא ה-NVH (רעש וויברציות ועידון/גסות תא הנוסעים) שפשוט לא עשה עבודה מספיק טובה וחבל, כי זה פוגם בחבילה הכוללת שהיא טובה למדי.
בתחום התנהגות הכביש, אין חדש בקרוז 2011 וזה ממש לא לרעה. ההגה, מצופה עור ומאוד נעים לאחיזה, בעל משקל נכון, מדויק יחסית ולא מנתק את הנהג מהנעשה בין הגלגלים הקדמיים לכביש, לא פלא שכן לקרוז הגה עם תגבור הידאורלי ולא חשמלי כמו שאר המתחרות. הקרוז היא לא מכונית לקחת לכבישי נהיגה של סוף השבוע, במיוחד עם אף שמרגיש כבד ולא כזה המגיב בנחישות להפניית ההגה, אך היא מציעה שלדה קשיחה ומגיבה, רמת אחיזה גבוה, זוויות גלגול מתונות ואין לה כל בעיה אף להציג זנב קליל ונשלט ומערכת בקרת היציבות מתערבת רק מתי שבאמת צריך. הקרוז לא בעלת אופי ספורטיבי, אך מבצעת הכול בצורה משכנעת בטוחה ונעימה לנהיגה.
צריכת הדלק, בנסיעת המבחן, עמדה על 9.2 ק"מ לליטר, שרובה הייתה בנסיעה עירונית. בכביש הבינעירוני ובנסיעה מתונה אין כל בעיה לרשום 14-15 ק"מ לליטר.
שברולט קרוז 2011 – סיכום מבחן:
שברולט קרוז, היא למעשה המכונית הראשונה של שברולט קוריאה שנועדה להיות מכונית גלובלית וככזו, אין ספק שהיא קפיצת מדרגה של ממש לעומת האופטרה אותה היא החליפה, למעשה, אין בכלל צורך להזכיר אותן באותה נשימה פשוט כי מדובר באופרה אחרת.
שברולט שיפרה בדגם 2011 של הקרוז בדיוק את מה שהיה טעון שיפור בכל הקשור ליחידת ההנעה ותיבת ההילוכים והיא מספקת קצב נסיעה משביע רצון. בנוסף לכך היא ממשיכה להציע תא נוסעים מוצק עם איכות הרכבה טובה, מרווח טוב לנוסעים, רמת אבזור גובהה ותחושה של רכב בוגר ויציב על הכביש. מה שפוגם בהנאה אלו הוויברציות והתהודה הנוצרים מיחידת ההנעה הפוגמים באיכות הכוללת של הקרוז. עבור נהגים מתונים, זה פחות יפריע, עבור נהגים ממהרים יותר זה יפריע הרבה יותר, למרות שניתן לחיות עם זה.
דגם ה-1.4 ליטר טורבו שישווק בקרוב ובמקביל ל-1.8 ו-1.6 ליטר, צפוי לפתור את הקרוז מאותה בעיה מטרידה ובכלל מגיע לקרוז יחידת הנעה טובה יותר שתהלום את החבילה הכוללת שהיא איכותית בפני עצמה ומקפיצה את שברולט למרכז הטבלה המשפחתית בישראל, מקום שהיא כלל לא הייתה בו בעבר.
שברולט קרוז 1.6 ליטר אוטו' 2011
|
|
שנת הצגת הדגם | 2008 מתיחת פנים 2011 |
מנוע | 4 צילינדרים |
נפח | 1,598 סמ"ק |
הספק | 124 כ"ס ב-6,400 סל"ד |
מומנט | 15.8 קג"מ ב-4,000 סל"ד |
0-100 קמ"ש | 13.5 שניות |
מהירות מרבית | 180 קמ"ש |
הנעה | קדמית |
תיבת הילוכים | תיבת 6 הילוכים אוטומטית |
תצורת מרכב | 4 דלתות |
אורך/רוחב/גובה | 4,597 מ"מ/1,788 מ"מ/1,477 מ"מ |
בסיס גלגלים | 2,685 מ"מ |
צמיגים | 205/60 R16 |
משקל | 1,385 ק"ג |
צריכת דלק (יצרן) | 12.8 ק"מ לליטר |
צריכת דלק מבחן | 9.2 ק"מ לליטר |
מבחני ריסוק (NCAP) | 5 כוכבים |
בטיחות | 6 כריות אוויר EBD + ABS + ESP |