יונדאי i10 זכתה למתיחת פנים לדגם 2011, יצאנו לבדוק אם זו העירונית הטובה ביותר. ה-i10 סיפקה מצידה תשובה משכנעת.
יונדאי מייצרת רכבים קצת יותר מ-40 שנה מאז 1968. את המכונית הראשונה בייצור סדרתי היא העלתה על פס הייצור רק ב-1975 (בשם פוני pony) ואת המכונית העירונית הראשונה שלה, ה-אטוס, היא ייצרה רק ב-1997. יונדאי i10 העירונית (יחד עם ה-i30), שהוצגה ב-2008, הייתה למעשה המכונית הראשונה שציינה את יונדאי החדשה, זו שהיום לא נאבקת מול המתחרות מלמטה, אלא גורמת לאחרים לחשוש ממנה ולחשוב מה העולה החדשה מהמזרח תוציא הפעם מתחת לשרוול.
יונדאי i10 - מתיחת הפנים לדגם 2011
למבחן התייצבה יונדאי i10 המחודשת לשנת 2011, עם מנוע 1.1 ליטר בהספק של 69 כ"ס (לעומת 67 כ"ס) ותיבת 4 הילוכים אוטו'. מתיחת הפנים ל-i10 כוללת שינויים הן מבפנים והן מבחוץ יחד עם שיפור קל במנועים ובצריכת הדלק. ההבדלים החיצוניים לעומת הדגם המוחלף מסתכמים בעיצוב חזית שונה, שכעת נושאת את הגריל המשושה המוכר מה-ix35, פנסים קדמיים חשים, פגוש קדמי חדש המכיל פנסי ערפל בעיצוב שונה ומכסה מנוע חדש ושטוח יותר המספק הגנה משופרת להולכי רגל. מאחור, תמצאו פנסים חדשים, פגוש אחורי חדש ודלת תא מטען שונה במקצת המסכמת את השינוי החיצוני הקל. בעקבות השינויים, נוספו למידת האורך כ-2 ס"מ זניחים, שאר המידות כולל בסיס הגלגלים נותרו כשהיו.
מבפנים, לוח השעונים הוחלף ביחידה חדשה (וקריאה יותר) התואמת את לוח השעונים של שאר דגמי יונדאי החדשים עם תאורה כחולה בהיקפה ובשאר המתגים. את שעוני הדלק וחום המנוע, מחליף מסך LCD המציג את מצב הדלק, מד המרחק ומצב תיבת ההילוכים. הפלסטיק המכסה את קונסולה המרכזית שהיה כסוף, הוחלף בדגם 2011 ביחידה שחורה. התוצאה הסופית? יונדאי i10 אף פעם לא הייתה הילדה הכי יפה או צבעונית בגן העירוני. מאחור התוצאה טובה יותר מזו המוחלפת, מלפנים, טעם וריח? לטעמי היא נראית קצת פחות שובבה ויותר בוגרת.
קטנה שמרגישה גדולה
תא הנוסעים בעיצובו המחודש, אפרורי וקודר למדי עם גוונים כהים, או כפי שכתבתי שורה אחת למעלה, תכליתי. חוסרם של כפתורים לשחק איתם וצבעים רעננים, יוצרים תחושה ריקה בתא הנוסעים. בחשכה, המצב משתפר עם התאורה הכחולה המוסיפה לאווירה בתא הנוסעים ומשרה אווירה נעימה על הנוהג ברכב. רשימת האבזור קצרה יחסית וכוללת מזגן מכני, 2 חלונות חשמל קדמיים, כיוון גובה למושב הנהג, מחזיקי כוסות (3) ומערכת שמע לא אינטגרלית עם כניסות USB+AUX, אך טובה למדי באיכותה.
הפלסטיקה בה נעשה שימוש בתא הנוסעים אמנם מהסוג הקשיח, אך התחושה לא זולה כלל בזכות המרקם והגוונים השונים ופה ושם אף תמצאו פלסטיקה איכותית הלקוחה מה-i30 המוסיפה נקודות זכות לתא הנוסעים. איכות ההרכבה טובה מאוד והכל מרגיש מוצק ובוגר כמו רכב מקטגוריה מעל. עם הזמן והקילומטרים שנצברו, תא הנוסעים הרגיש מרווח יחסית ולא צפוף או קלאוסטרופובי כמו בחלק מהמתחרות.
כיאה לרכב עירוני גבוהה, הישיבה ביונדאי i10 זקופה ומספקת עמדת שליטה מצוינת לתנועה קלה בעיר יחד עם משטח שמשות גדול המאפשר ראות טובה לכל הכיוונים. המושבים הקדמיים נוחים למדי ומספקים תמיכה טובה לגוף גם לגדולי מידות ותנוחת הנהיגה למרות שההגה מתכוון רק לגובה, מתגלה כטובה למדי.
עם בסיס גלגלים של 2,380 מ"מ, אתה לא מצפה למצוא מרווח של ממש בספסל האחורי. אך ה-i10 מפתיעה הן במפתח הדלתות הרחב המאפשר כניסה נוחה וקלה לספסל האחורי, והן במרווח לברכיים וכפות הרגליים, כך ש-4 נוסעים בוגרים יכולים לשהות ברכב בנוחות גם בנסיעות ארוכות. תא המטען הוא מהגדולים בקטגוריה עם 225 ליטר, שיספיק בהחלט לקניות שבועיות לזוג+1. עם קיפול המושבים, לא נוצר תא מטען שטוח לחלוטין אלא .
קטנה שמתנהגת כמו גדולה
טוב, אז את התפריט לרכב עירוני ממלאת ה-i10 בצורה משכנעת, פחות בתחום העיצוב, אך עם לא מעט נקודות זכות בתחום הפרקטי והחשוב יותר. כעת הגיע הזמן לראות איך כל זאת מתחבר לכדי רכב שיהיה גם נעים להעביר בו את הזמן גם כשהוא בתנועה.
רק דבר אחרון לפני שנצא לדרך, מלפנים שוכנת יחידת הנעה מחודשת של מנוע ה-1.1 ליטר המוכר בהספק שגדל ב-2 כ"ס ל- 69 כ"ס המתקבלים ב-5,500 סל"ד ומומנט של10.1 קג"מ המתקבל ב-4,500 סל"ד המתגלה כסל"ד כקצת גבוהה מידי בשילוב יחסי העברה של התיבה האוטומטית. התיבה עצמה בת 4 הילוכים המבצעת את עבודתה היטב ברוב מצבי הנהיגה, גם כשלוחצים אותה והעברת ההילוכים חלקה באופן יחסי. למנוע שתי נקודות חסרון. הראשונה, אלו וויברציות קלות המורגשות דרך גלגל ההגה כאשר הסל"ד נוסק לקצה הסקאלה. והנקודה השנייה היא צריכת הדלק שעמדה על 13.8 ק"מ לליטר בתנאי המבחן, שתשתפר בוודאי בנהיגה מתונה יותר (יצרן - 17.54 ק"מ לליטר).
למרות שייעודה העיקרי של ה-i10 זה התחום העירוני, רוב הרוכשים בישראל מצפים מהרכב העירוני שלהם לספק אותם לכל טווחי הנסיעה וכאן בדיוק, ה-i10 מרגישה כקטנה גדולה במיוחד מול המתחרות. אז שמנו פעמנו לכיוון הכביש המהיר קודם כל. שם בכביש המהיר, ה-i10 השתלבה בקלות עם התנועה ואפשרה קצב תנועה יותר מסביר עבור רכב עירוני קטן. אמנם עודף של כוח לא תמצאו בשילוב המנוע והתיבה האוטומטית בצד הסקאלה שמעל 100 קמ"ש והאצה מ-80-120 קמ”ש תארך כ-13.5 שניות, אך ל-i10 אין שום בעיה לשהות במהירויות האלו ולספק תחושת ביטחון של רכב גדול יותר יחד עם בידוד רעשי מנוע מספק ביותר.
לתחושת הביטחון, אחראים לא מעט המתלים. מכוילים על הצד הקשיח, אלו מספקים נוחות נסיעה המפתיעה לטובה בכבישים מצולקים או מעל בורות ביוב וה-i10 תקפץ רק על שיבושים מהסוג הגלי בכבישים מהירים. גם מנסיעה בכבישים צדדים, שלא נמצאים בשום תפריט של רכב עירוני, ה-i10 לא מפחדת ומבצעת את הסיבובים בצורה ניטרלית, בטוחה וצפויה ובקרת האחיזה תתערב במתינות ורק מתי שבאמת צריך. אמנם לא ממש תיהנו מזה, אבל תמיד טוב לדעת שתוכלו לסמוך עלייה במצבים לא צפויים. באותם כבישים, הבלמים מתגלים כטובים מאוד עם כושר עצירה משכנע. למעשה, יונדאי i10 היא היחידה מבין המתחרות המצוידת בבלמי דיסק, גם מלפנים וגם מאחור.
קצת פחות אהבתי את ההיגוי החשמלי על הכביש המהיר ובכבישים הצדדיים שהוא מעורפל ובעל חוסר מרכוז כמו רוב ההגאים עם תגבור חשמלי, מה שמצריך תיקון קל תמידי בנסיעה מהירה. למרות זאת, משקלו נכון והוא מהיר באופן יחסי (3.0 סיבובים מנעילה לנעילה) ומספק קוטר סיבוב בין מדרכות של 9.2 מטר בלבד, המתגלה כמצוין בתנועה עירונית.
אז לאחר שהבנו שעם ה-i10 ניתן גם לנסוע מתל אביב לאילת ולא להרגיש בעונש, הגיע הזמן לבחון את ייעודה האמתי, התנועה העירונית הצפופה. על משקל של 950 ק"ג, במהירויות עירוניות, ה-i10 מרגישה זריזה יחסית ומגיבה בקלילות לשינויי מסלול, אך קצת פחות מאיך שהיינו רוצים בשל התיבה האוטומטית והמומנט המתקבל בסל”ד קצת גבוהה מידי לתנועה עירונית. בחירה בתיבה הידנית, תספק כנראה תוצאות טובות יותר (וגם תחסוך לכם כ-9000 שקלים). נוחות הנסיעה גם בעיר ממשיכה להיות טובה וה-i10 לא מתרגשת משיבושים בתחום האורבני והיא פשוט נעימה ולא מענישה על היותה רכב עירוני. אמרנו קטנה גדולה? אמרנו.
סיכום מבחן - 2011 יונדאי i10
יונדאי i10 הפתיע אותי למדי, ציפיתי למצוא רכב עירוני צפוף, רועש וקופצני שרק ארצה לסיים את המבחן עימו ולהחזירו לסוכנות, אך גיליתי רכב עירוני קטן אך בוגר, שמרגיש גדול ומרווח המספק נוחות נסיעה טובה ויכול לבצע את כל המשימות העירוניות והבינעירונית בצורה משכנעת, מבלי שהוא יעניש אתכם על שבחרתם ברכב קטן וזול ויספק לכם תחושה של מכונית “אמיתית”. אמנם זה לא מבחן השוואתי, אך יונדאי i10 היא כנראה המכונית העירונית הטובה ביותר שהכסף שלכם יכול לקנות, במיוחד בגרסה הידנית 1.1 ליטר המוצעת במחיר של 63,900 ש"ח.