יונדאי i25, מחליפת האקסנט מגיעה על הנייר עם כל הנתונים להפוך למובילת הקטגוריה. יצאנו לבדוק אותה במבחן המציאות.
יונדאי i25 אקסנט, שמה המלא הוא למעשה תוספת של היבואן המקומי (אפילו ההדבקה של הסימון i25 נראית מקומית), מגיע כמחליפת האקסנט הנוכחית, שזו לכעצמה, עוד תמשיך להימכר לציי רכב עד סוף 2012 לפחות. אם כך, מעבר לייעודה הברור כמכונית ליסינג נפוצה, והיא תהיה כזו!, הפעם היא תתחרה לא מעט גם על ליבו של הצרכן הפרטי ועל הנייר לפחות, יש לה את כל הכלים לעשות זאת. השאלה האמתית היא מבחן המציאות.
לעומת האקסנט היוצאת, ה-i25 צמחה וגדלה בכל המידות. עם אורך של 4.37 מטר, היא ארוכה בכ-9 ס"מ, רוחבה 1.70 מטר, גדול ב-5 מ"מ ובסיס הגלגלים צמח בכ-7 ס"מ למידה של 2.57 מטר. רק מידת הגובה קוצצה ב-1.3 ס"מ. שתי המידות המשמעותיות, האורך ובסיס הגלגלים, אומרות בפועל שיש יותר מקום לנוסעים מאחור ולמטען (465 ליטר). למעשה, המידות של ה-i25 הופכות אותה למרווחת ביותר בקטגוריה והיא אכן כזו.
אז מה כתוב ומוצג באותו נייר/קטלוג?
עיצוב:
יונדאי i25 היא ללא ספק מכונית נאה מאוד ומרשימה למראה כמעט מכל הזוויות, בוודאי מול המתחרה הישירה שלה, מאזדה 2 סדאן. יונדאי בשפת העיצוב החדשה שלה, הצליחה להקנות ל-i25 מראה הרמוני ומושך כגרסת סדאן (ישנה גם גרסת האצ'בק שלא תגיע ארצה), עם חזית מרשימה שבמרכזה גריל הטרפז המוכר. מהצד, פס בולט משוך מהחרטום לכל אורכה ומשתלב בהרמוניה עם זנבה ומקנה ל-i25 מראה ארוך ואלגנטי (דבר הפחח "את זה לא מתקנים רק מחליפים"). המבטים בכביש והשאלות ברמזור לא הותירו ספק שה-i25 היא מכונית נאה מאוד ומרשימה למראה.
סיכום עיצוב: כפיים ליונדאי. ה-אקסנט המשעממת הפכה לברבור.
תא נוסעים ומרחב המחיה:
יונדאי i25 משווקת בישראל עם שני מנועים 1.4 ליטר ו-1.6 ליטר ובשתי רמות גימור. מכונית המבחן הגיעה עם מנוע 1.6 ליטר ברמת גימור פרמיום, המוסיפה חישוקי סגסוגת קלה, חלון גג חשמלי ופנסי ערפל וללא ספק כל הרוכשים יבחרו בחבילה זו שכן התוספת למחיר היא בסך הכל 1000 ש"ח המעמידים את מחירה של ה-i25 על 109,900 שקלים.
החגיגה החיצונית ממשיכה פנימה עם פתיחת הדלתות. תא הנוסעים משלב שני גוונים (בגרסת ה-1.6 בלבד) היוצרים תחושה של עושר ואווריריות בתא הנוסעים. המידות שצמחו מורגשות בכל פינה בתא הנוסעים וה-i25 מרגישה מרווחת כמו כל משפחתית ממוצעת. הפלסטיקה כצפוי קשיחה ודקה ואף מרגישה זולה, אך המרקם נעים לעין ולמגע ולא מרגישים את חוסרה של פלסטיקה איכותית יותר ופחות "חלולה". המושבים מרופדים בבד פשוט אך נעים וכך גם הדלתות והמשענת המתכווננת בין המושבים, כך שבכל מקום שתניחו את הידיים שלכם, יהיה לכם נוח ונעים למגע.
ההרכבה מהודקת ולאורך כל נסיעת המבחן פנים הרכב לא צייץ והתחושה היא שכך זה יישאר לאורך השנים. פחות אהבנו את איכות החומרים הזולה מאוד בחלקה התחתון של הקונסולה (פחות מפריע, אך לא לעניין בכלל) ואת חוסר הדיוק בחיבור בין חלקי הדיפון השונים ובמקומות אחרים ברכב היוצרים תחושה של חיסכון יתר, אך מכיוון שהכל מהודק כמו שצריך, זה לא ממש מפריע.
מאחור, מרווח למדי לשני נוסעים והמקום האמצעי, יתאים רק לילדים קטנים. הספסל עצמו נוח לישיבה ויש מקום גם לגבוהים לברכיים, אך קצת פחות לכפות הרגליים. היינו מוותרים על תוספת הפלסטיקה הקשיחה בגב המושבים הקדמיים שיכולה להפריע לברכי נוסעים גבוהים. תא המטען מתגלה כעמוק וגדול (465 ליטר) שיספיק לחופשה משפחתית עם מפתח הטענה נוח ורחב ובתחתיתו תמצאו גלגל חלופי בגודל מלא. גם כאן מתגנבת לה תחושת החיסכון עם דלת תא מטען הנפתחת רק עם מפתח (נגד גנבים?) או ממושב הנהג ותחושת פח דקיק יחד עם הדיפון בתא המטען שהוא זול מאוד ולא איכותי.
עיצוב תא הנוסעים ב-i25 והנדסת האנוש מספקים לנהג עמדת שליטה שנעים לשהות בה ולצבור את הקילומטרים של הדרך. האבזור נדיב וקל לתפעול והכל אינטואיטיבי כולל כפתורי השליטה מההגה שמבטלים כל צורך לשלוח יד למערכת השמע. לוח המחוונים קריא וברור בכל שעות היממה וכך גם מסך ה-LCD של מערכת השמע.
סיכום תא נוסעים: אמנם החומרים ורמת הדיוק של ההרכבה לא מרשימים במיוחד, אך התחושה בפועל שונה לחלוטין ותא הנוסעים של ה-i25 הוא פשוט מקום שנעים מאוד לשהות בו, וכל מתגי ומנופי התפעול מרגישים איכותיים.
יחידת הנעה:
גרסת המבחן הגיע עם מנוע 1.6 ליטר 124 כ"ס ב-6,300 סל”ד (12 כ"ס יותר מה-אקסנט היוצאת) ו-15.9 קג"מ ב-4,200. למעשה זה הדור השני של יחידת ההנעה הזו שעברה מקצה שיפורים לעומת אותה היחידה המשרתת את ה-i20 וה-i30. כפי שאנו יודעים, הנייר לא ממש יודע לספר את הכל ויחידת ההנעה הזו מתגלה כמצוינת בפועל, במיוחד על משקלה של ה-i25 העומד על 1080 ק"ג, בדיוק כמו ה-אקסנט היוצאת, למרות הגידול בממדים ותוספת האבזור. המנוע משודך לתיבת 4 הילוכים אוטומטית עם תפעול ידני. גם לכאן מתגנבת תחושת החיסכון עם תפעול ידית ההילוכים שלא מרגיש מספיק איכותי.
את סיכום יחידת ההנעה, נשמור לפרק הבא, שהוא למעשה החלק החשוב ביותר. ונלמד איך הכל מתחבר לידי רכב בו לא מעט אנשים יבלו מספר שעות בכבישים, כרכב שהולך ללא ספק להיות הרכב מספר אחת של אנשי המכירות בישראל ובצדק!.
מדף הנייר אל הכביש.
יחידת ההנעה וההנאה!:
לחיצה על הקודן, סיבוב המפתח וההתנעה נשמעת בדיוק כמו כל יונדאי קטנה אחרת. זו בערך נקודת הדמיון היחידה בין ה-i25 ל-אקסנט המוחלפת ול-i20 בכל הקשור ביחידת ההנעה. דף הנייר מספר לנו של-יונדאי i25 נדרשות כ-11.1 שניות להאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש עד למהירות מרבית של 185 קמ"ש. לא נשמע מזהיר, אך בפועל, ה-i25 פשוט מכונית מהירה יותר מכל משפחתית ממוצעת ברמזור והמנוע יותר משמח לטפס במעלה הסל"ד. מה שעוד יותר מרשים אלו האצות הביניים, עם 7.2 שניות בהאצה מ-80-120 קמ"ש, נתון המאפשר בפועל ל-יונדאי i25 לבצע את מטלת העקיפה בביטחון רב ובזריזות מרשימה.
אותה זריזות, היא פועל יוצא של השידוך לתיבת ההילוכים המתגלה כבת לוויה מצוינת למנוע הזה. אמנם ישנם רק 4 הילוכים ועם יחסי העברה יחסית ארוכים לחיסכון בדלק (100 קמ"ש ב-2,500 סל"ד), אך התיבה זריזה ומהירה בתגובותיה וחלקה מאוד גם תחת עומס. נקודה אחת שלא ברור מה המקור שלה, אך ישנה וויברציה מוחשית החל מ-100 קמ"ש ומעלה (עד ל-120 קמ"ש בערך) שמקורה בצידה הקדמי שמאלי של ה-i25. האם זה רזוננס מהמנוע או מאחד הרכיבים המכניים?.
על הנייר, צריכת הדלק המשולבת עומד על 15.6 ק"מ לליטר. בפועל לאורך המבחן השגנו צריכה של 10.1 ק"מ לליטר בתנאים מאומצים (מאוד למבחן זה) וכ-13.9 ק"מ לליטר בתנאים רגילים יחסית.
סיכום יחידת ההנעה: ללא ספק קפיצת מדרגה ענקית המספקת מעטפת ביצועים משכנעת ומתחרה חזקה מול כל משפחתית 1.6 ליטר.
נוחות הנסיעה:
מושב הנהג נוח למדי ומספק תמיכה טובה לירכיים. נהגים בעלי מידות בריאות, ירגישו קצת פחות בנוח בשל שקיעת בסיס המושב תחת משקלם, מה שעשוי להפריע בנסיעות ארוכות. תנוחות הנהיגה טובה וקל להתחבר לרכב. מושב הנהג מתכוון לגובה, מה שיקל גם על נמוכי קומה למצוא תנוחת נהיגה נוחה וזאת למרות שההגה מתכוון רק לגובה ולא גם למרחק ומספר נהגים שישבו ברכב, לא הרגישו בחסרונו של כוונון זה.
בתחום העירוני, ככל שהמהירות עולה, ה-i25 מספקת נוחות נסיעה טובה על כל שברי האספלט שיש לכרך להציע בזכות מהלך ראשוני רך של הבולמים והיא ללא ספק מכונית נוחה בעיר במיוחד בהשוואה ל-i20. ביציאה לכביש המהיר, העסק עובד קצת פחות טוב. אמנם ברוב הזמן, על רוב סוגי הכבישים, נוחות הנסיעה טובה ואפילו טובה מאוד, רק כאשר ה-i25 נפגשת עם מפגע מאתגר במקצת במהירות גבוהה, היא מקפצת ומאבדת את היציבות הכיוונית שלה.
בכך אשמים שני דברים. ההיגוי, שהוא אמנם בעל התנגדות/משקל טוב ואפילו מתקשר קצת, אך מרכוזו קפיצי והוא לא מדויק או לינארי במרכזו, כך שכל תנועת תיקון קלה בכביש המהיר, מתורגמת לתזוזת יתר לא רצויה של הרכב, לא משהו שאתם רוצים להרגיש במהירות נסיעה גובהה, וה-i25 יודעת להגיע למהירויות גבוהות בקלות רבה. האשם השני, הוא המהלך השני של הבולמים שהופך לקשיח בין רגע ולא באופן הדרגתי הגורם להקפצת המכונית. נקודה נוספת היא התחושה "החלולה" המתקבלת מפעולת המתלים תחת עומס.
אל נוחות הנסיעה, נוסיף את רמת השקט והבידוד המרשימה שמספק תא הנוסעים. אנחנו רגילים מיחידות ההנעה של יונדאי לרעש מתכתי בעיקר בתחום הסל"ד העליון, אך כאן זה פשוט לא נמצא והמנוע נשמע נעים ומודרני בכל תחום הסל"ד באופן מרשים מאוד לרכב מהקטגוריה הזו. רעשי רוח כמעט ולא נשמעים כלל והרעש היחידי החודר לתא הנוסעים מגיע מהצמיגים המגודלים במידות של 195/50 R16 בהם מצוידת ה-i25 ברמת הגימור פרמיום.
הכביש המפותל:
כאן יונדאי i25 מפתיע לטובה. מפתיעה, כי ה-i20, רחוקה מלהרשים בתחום הזה. התנהגות הכביש של ה-i25 מאוד בטוחה, זוויות הגלגול שטוחות, הכניסה לפניה נוחשה ומיידית, ההיגוי שהפריע בכביש המהיר, מתגלה כלא רע בכלל בכביש המפותל עם משוב ראוי למצב האחיזה של הצמיגים ומשקל והתנגדות טובים. רמת האחיזה גבוהה (בזכות הצמיגים המגודלים?) והתגובה להרפיית הדוושה מדודה ואין בעיה לשתף את הזנב בחגיגה. אם תלחצו אותה יותר מידי, בקרת האחיזה תתערב בנחרצות (קצת מידי) ותשמור על שלום הנוסעים והרכב. הבלמים טובים עם עוצה סבירה, אך תחת עומס, הם דועכים דיי מהר ומהלך הדוושה, על הצד "העצבני", כלומר קצר.
סיכום החלק הדינאמי: בטוחה ואפילו יכולה להיות מהנה, אך לא מספיק בוגרת בתחום הזה עדיין.
סיכום מבחן:
יונדאי i25 היא הפתעה נעימה, בעצם לא הפתעה של ממש לאחר שפוגשים את הדור החדש של רכבי יונדאי. ההפתעה היחידה אולי מצפה למתחרות. היבואן כלמוביל, משווה אותה בעיקר מול מאזדה 2 סדאן הדומה לה במחיר, אך ה-i25 היא אופרה אחרת. היא מרווחת יותר, מאובזרת יותר ונראית פשוט מצוין ונחותה רק בחלק הדינאמי שגם כך לא מעניין את רוב הלקוחות. האם יונדאי i25 יכולה להוות תחליף למשפחתית רגילה? כן, למי שמעדיף לחסוך את הכסף ולקבל רכב שמרגיש מבחינת הפרקטיקה והאבזור, כמשפחתית לכל דבר ועניין עם תוספת של יתרון בתחום יחידת ההנעה וה-i25 תגרום לו להרגיש שהוא עשה עסקה מצוינת.
אבל האם ה-i25 היא בכלל תחליף לרכב משפחתי? לא, היא לא שם, לא ברמת החומרים, ההגשה והתחושה הכוללת ביחס למחיר של 109,900 שקלים הקרוב לקצה התחתון של משפחתית בגודל מלא. מצד שני, היא גם לא מיועדת לכך, לקטגוריה הזו יונדאי תכניס בקרוב מתמודד חדשה, את ה-i35 הצפויה להיות מתמודדת חזקה בתחום המשפחתיות, בדיוק כפי שה-i25 היא מכונית קומפקטית מוצלחת מאוד הנמצאת בראש קטגורית המשפחתיות הקטנות/קומפקטיות.