מה שהחל בשנת 2002 כפרויקט מכונית ה-1 ליטר ל-100 ק"מ, מגיע בגלגולו השלישי שלו אל פולקסווגן XL1, עליה הודיעה היום (יום ה) פולקסווגן כי היא נכנסת אל פס הייצור כמכונית החסכונית ביותר בעולם בייצור סדרתי – 0.9 ליטר לכל 100 ק"מ.
פולקסווגן XL1, שהוצגה כקונספט לפני כשנתיים בקטאר, היא מכונית היברידית-דיזל, דו מושבית, קלה, קטנה ואווירודינמית במיוחד. כצפוי, פולקסווגן לא פותחת פס ייצור המוני לדגם אלא הוא ייוצר בעבודת יד, ככל הניראה גם בהזמנה מראש, במפעל פולקסווגן באונסברוק שבגרמניה.
בכדי להשיג צריכת דלק מדהימה של 111 ק"מ לליטר, פולקסווגן XL1 עושה שימוש במערכת הנעה היברידית המבוססת על מנוע 2 צילינדרים טורבו דיזל TDI, בנפח של 0.8 ליטר המייצר הספק של 48 כ"ס והמשודך למנוע חשמלי בהספק של 27 כ"ס. כל יחידת ההנעה ההיברידית יושבת על הציר האחורי למעט הסוללה הנטענת (5.5kWh) היושבת על הציר הקדמי. הכוח אל הגלגלים מאחור עובר דרך תיבת DSG בת 7 יחסי העברה שפותחה במיוחד עברו הדגם. התיבה קלה יותר מזו הרגילה, בזכות העובדה שהיא לא צריכה להתמודד עם מומנט גבוה.
הערה: בוידאו מוצג דגם הקונספט מתערוכת קטאר.
טווח הנסיעה החשמלי של הדגם עומד על 50 ק"מ והביצועים סבירים ביותר עם 12.7 שניות 0-100 קמ"ש ומהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית של 160 קמ"ש. צריכת הדלק כאמור עומדת על 111 ק"מ לליטר ולכן גם מיכל הדלק בהתאם עם נפח של 10 ליטר בלבד.
צריכת דלק שכזו לא משיגים רק בזכות יחידת הנעה יעילה וחסכונית. לכן, כ-21% מגוף ה-XL1 עשוי מקרבון מחוזק באופקסי ועוד 23% מחומרים קלים כגון אלומיניום ופוליקרבונט. זה מאפשר להציב את משקלה של המכונית הקטנה על 795 ק"ג בלבד. המשקל הנמוך הוא גם תודות לממדים קומפקטיים למדי: 3.88 מטר אורך, 1.66 מטר רוחב ורק 1.15 מטר גובה. הפרופורציות שיוצרות המידות הלא שגרתיות, ביחד עם תכנון אווירודינמי מקיף ושעות רבות שהושקעו במנהרת רוח וחישובי CFD, מסייעים להשגת מקדם גרר נמוך במיוחד שלא מוכר מעולם הרכב, CD של 0.189. בלבד
בזכות מקדם הגרר הנמוך והמשקל הקל, ה-XL1 זקוקה רק ל-8.5 כ"ס בכדי לשמור על מהירות קבועה של 100 קמ"ש, מכונית ממוצעת זקוקה ליותר מפי 2. עוד מסייעים לצריכת הדלק הנמוכה, הם הגלגלים הצרים במיוחד עם 115/80R15 מלפנים ו-145/55R16 מאחור.