עד לפני זמן לא רב יכולתם לרכוש בישראל קרוסאובר קומפקטי, כדוגמת קיה ספורטאז', במחיר של כ-135 אלף שקל, מחיר שהיה גבוה רק במעט מהמחיר של רכב משפחתי ממוצע. כיום, כבר לא תוכלו למצוא רכב כזה, עם תיבת הילוכים אוטומטית, במחיר של פחות מ-150 אלף שקל ואל הנישה הזו בדיוק, ייכנס בקרוב קיה סלטוס (צפי מאי-יוני), הקרוסאובר המשפחתי החדש של קיה המתחרה מול סקודה קאמיק, מיצובישי ASX, יונדאי קונה ועוד כתחליף לרכב המשפחתי הקלאסי.
גם קיה אקסיד שהושק לאחרונה בישראל מתברג לאותה קטגוריית מחיר, אך הוא לא קרוסאובר קלאסי אלא יותר משפחתית לייף-סטייל. לרשימה ניתן להכניס גם את מאזדה CX-30 וטויוטה C-HR אך אלו רכבים בתמחור גבוה משמעותית כאשר מחירו הסלטוס צפוי להתחיל היכן שהסטוניק מסתיים, כלומר בגזרת ה-125 אלף שקל וישירות מול הקאמיק של סקודה.
קיה סלטוס אמנם חולק מכלולים עם הקונה של יונדאי אך בעוד זה האחרון מנסה להיות בעיקר קרוסאובר אפנתי, הסלטוס בא לסמן V על כל סעיף אפשרי ולקלוע למכנה משותף רחב כמה שניתן. לקיה סלטוס אורך של 4,375 מ"מ, רוחב של 1,800 מ"מ, גובה של 1,600 מ"מ ובסיס גלגלים של 2,630 מ"מ, כלומר גדול משמעותית מהסטוניק ודומה מאוד במידותיו לדגמים כגון ניסאן קשקאי המשויך לסגמנט אחד גבוה יותר. לסלטוס נפח תא מטען של 433 ליטר (498 ליטר עם גלגל חלופי קטן) ועם קיפול המושבים מאחור מתקבל נפח תא מטען של 1393 ליטר - משפחתי למהדרין.
המידות האלו הן לא רק משהו על הנייר, קיה דאגה לעשות שימוש מיטבי במידות האלו כך שהסלטוס יספק לרוכשים תא נוסעים מרווח במיוחד, לא רק מלפנים אלא גם מאחור ואתם יכולים לצפות למרווח דומה למה שתקבלו בספורטאז' הנוכחי. סביבת הנהג מודרנית ועדכנית אך אל תצפו לאיכות חומרים גבוה במיוחד וכמו רוב המתחרים לסגמנט תמצאו בעיקר פלסטיקים קשיחים ורק פה ושם חומרים רכים.
רשימת האבזור בדגם כוללת מולטימדיה "8 או "10.25 מתקדמת עם הרחבה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מסך "7 בלוח המחוונים, בקרת אקלים דיגיטלית עם יציאות לאחור, שלושה שקעי USB - אחד לאחור, בלם יד חשמלי, תצוגה עילית צבעונית "8, חימום לכל המושבים, מדף ייעודי למכשיר הסלולרי עם משטח טעינה אלחוטי, מפתח חכם, תאורת אווירה ב-8 גוונים, ריפודי עור, מערכת שמע של BOSE ועוד. מה מהרשימה יגיע לישראל? נאלץ להמתין להשקה.
מפרט הבטיחות בדגם כולל את כל מה שאנחנו מצפים לפגוש ברכב מודרני: בלימה אוטונומית הכוללת זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית נתמכת מערכת ניווט (האטה לפני סיבובים לדוגמה), בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, ניטור שטח מת כולל תנועה חוצה מאחור, שמירה על מרכז נתיב הנסיעה ועוד.
בתחום ההנעה, קיה סלטוס משווק במערב עם מבחר של שלושה מנועים: 1.6 ליטר טורבו דיזל עם 136 כ"ס ו-32.6 קג"מ, 1.6 ליטר טורבו בנזין T-GDi עם 177 כ"ס ו-27 קג"מ המוכר לנו מהקונה והספורטאז' טורבו, 2.0 ליטר אטמוספרי עם 148 כ"ס ו-18.2 קג"מ (מנוע חדש). שני המנועים הראשונים משודכים לתיבת 7 הילוכים DCT כפולת מצמדים (מצמד יבש), המנוע האטמוספרי משודך לתיבת הילוכים רציפה - iVT החדשה של קיה. את כל המנועים ניתן לקבל עם הנעה קדמית או כפולה AWD.
צריכת הדלק בדגם הטורבו בנזין הנעה קדמית עומדת על כ-12 ק"מ לליטר לפי התקן הקוריאני (מחמיר ומציאותי יותר מתקן WLTP האירופי), דגם ה-2.0 ליטר הנעה קדמית רושם צריכת דלק משולבת של 13 ק"מ לליטר בתקן EPA, שגם הוא מציאותי ומחמיר יותר מתקן WLTP האירופי. דגמי ההנעה הקדמית נשענים על מתלה אחורי בתצורת קורת פיתול, דגמי ההנעה הכפולה נשענים על מתלה אחורי בתצורת רב חיבורי. כל הדגמים מצוידים בבורר מצבי נהיגה - רגיל, חסכוני וספורט - ודגמי ההנעה הכפולה (הנעה כפולה לפי דרישה) כוללים בקרת משיכה המותאמת למשטחים שונים כגון חול שלג ועוד.
לסלטוס יש את כל הנתונים להפוך ללהיט מכירות מקומי, הכל כעת שאלה של מפרט וזה משהו שבטלקאר, יבואנית קיה בישראל, יודעים להרכיב היטב.