קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון המוחלפים, היו למעשה תאומים סיאמיים לא רק במכניקה, אלא גם בעיצוב החוץ והבפנים. עם השקת קיה ספורטאז' החדשה, בדקנו עד כמה יונדאי ix35 ו-קיה ספורטאז החדשה, החולקים את אותה מכניקה, שונים האחד מהשני.
קיה ספורטאז' החדשה 2011 - מבחן דרכים
עיצוב חיצוני:
אם בעבר מחלקת העיצוב אמרה לעצמה “מה נעשה בכדי שיראו קצת שונים”, כיום כבר מדובר בשני רכבים השונים חיצונית לחלוטין, פרי מחלקות עיצוב שונות וכל אחד מהם קולע לטעם אחר. בעוד ה-ix35 נראה פחות "מכובד" ויותר אתלטי עם עיצוב זוויתי לפי השפה החדשה של יונדאי, הקיה נראה כבד ומכובד יותר עד יוקרתי יותר בעיקר עם תוספת תאורת ה-LED מלפנים, למרות שבעיצוב הפנים, הוא פונה לקהל צעיר יותר.
גם ממד הגובה שמוחשית שונה, ix35 גבוהה יותר עם 1660 מ"מ לעומת ה-1635 מ"מ של הספורטאז', מפנה אותם לקהלים קצת שונים. בעוד ה-ix35 יותר קרוב לטיגואן או ל-RAV4, ואילו הספורטאז' יותר קרוב בממד הגובה למיצובישי אאוטלנדר או ניסאן קשקאי. מי יותר נאה או מרשים? זה באמת כבר טעם אישי, כי שני הכלים פונים כיום בעיצובם לקהלים דיי שונים.
מידות תא המטען, בעיקר עם המושבים מקופלים, חושפים הבדל נפח ניכר של 236 ליטר. לדעתנו, מדובר יותר בשיטת המידה מאשר ההבדל בפועל שכן הם חולקים את אותה השלדה ובמבט בתא המטען של שניהם, הם נראים זהים לחלוטין. שני הרכבים למרות האופציה להנעה כפולה, דיי מוותרים לחלוטין על יכולת השטח עם מרווח גחון של 17 ס"מ שיספיק לשבילי כורכר של טיוליי סופ”ש, אך לא יותר מכך בהתאם לצרכיו של קהל הרוכשים הפוטנציאלי של רכבים אלו.
נכנסים פנימה:
מבלי להתייחס לשוני העיצובי מבפנים ולעיצוב הדשבורד השונה לחלוטין בין השניים, תחושת המרחב בתא הנוסעים דומה למדיי בין ה-ix35 ל-ספורטאז'. איכות החומרים וההרכבה דומה, ובשני הכלים החומרים מהם עשוי הדשבורד נעימים למראה, אך קשים וקשיחים למגע. אמנם ניתן לזהות שמדובר באותו מקור תכנוני כמו במיקום פתחי האוורור, אך מעבר לכך, מדובר בשני רכבים שונים לחלוטין עם פילוסופיית עיצוב שונה.
בשני הרכבים אפור למדי מבפנים למרות שימוש בשני גוונים של אפור, אך בקיה ניתן לקבל את דיפוני הדלתות עם צבע החוץ שמוסיף מראה רענן וצעיר לתא הנוסעים. למרות האפרוריות, שני תאי הנוסעים, בעיקר עם גג השמש הכפול מאוד, מספקים תחושה מאוד אוורירית ומרווח ונעים לשהייה. בהשוואה לתאי הנוסעים של הדגמים המוחלפים, מדובר בקפיצת מדרגה של עשור שלם לפנים, הן באיכות החומרים והן בתחושה הכוללת ובמרווח.
אבזור:
הפעם, ישנה כמעט זהות מוחלטת בין שני הרכבים, כאשר גם יונדאי וגם קיה מוצעות בשלוש רמות גימור. בשני הרכבים תמצאו ברמת גימור האמצעית, בקרת אקלים דו אזורית, גג זכוכית פנורמי (קבוע מאחור נפתח מלפנים), מערכת שמע מקורית עם שליטה מההגה, שקע USB ו-AUX (גם באותו המיקום), מחשב דרך, חישוקי 17 אינצ' עם צמיגי 225/60 ( כאן יש יתרון לקיה עם גלגל חלופי בגודל מלא לעומת הזמני ביונדאי). יונדאי ברמת הגימור האמצעית מספקת קצת יותר אבזור, אך המחיר גם גבוהה יותר, כך שלמעשה אין הבדל בתחום הזה בין שני הרכבים.
מנועים:
שני הרכבים מוצעים עם אותם מנועים. 2.0 ליטר בנזין בהספק 163 כ"ס ומנוע טורבו דיזל 2.0 ליטר בהספק 184 כ"ס. בתחום הביצועים, ישנו יתרון זעום לספורטאז' שלא יורגש בחיי היום יום. שני היבואנים, התעלמו ממנוע ה-1.7 ליטר טורבו דיזל, שאמנם בעל הספק של 117 כ"ס בלבד, אך עם מומנט של 26.5 קג"מ לרוב הרוכשים בחיי היום יום הוא יהיה עדיף לעומת מנוע ה-2.0 ליטר בנזין ובעיקר מציע צריכת דלק הטובה בכ-50%!!. הבעיה היחידה והחוזרת היא, שמנוע זה משודך לתיבת הילוכים ידנית בלבד.
מחירים:
המחירים כצפוי דומים עם יתרון קל לקיה. גרסת הבסיס של הספורטאז',LX,נמכרת ב-156,900 לעומת 157,500 ל-ix35 ברמת הגימורInspire. בגרסת הביניים ההפרש כבר יותר משמעותי, עם 166,900 לספורטאז' ברמת גימור EX לעומת 174,900 ל-ix35 ברמת הגימור Supreme (אך עם יתרון קל באבזור ל-ix35 כמו מושב נהג חשמלי).
בהשוואת האבזור אחד לאחד המחירים כמעט וזהים, כך שעיקר ההחלטה תנוע על בסיס העיצוב וכמובן על נהיגה שלמרות התכנון הבסיסי המשותף, הן לא זהות לחלוטין בכיול המתלים ובעוד מספר פרמטרים האמורים להעניק חווית נהיגה שונה. דבר נוסף הוא תחום האחריות, בטלקאר עדיין לא החליטו אם יספקו 7 שנות אחריות כמו בשאר דגמי החברה או נוסחה אחרת.
קיה ספורטאז' החדשה 2011 - לגלריה המלאה