מחקר בבריטניה מראה שאין השפעה של מס העומס/צפיפות על איכות האוויר בלונדון.
לפני 7 שנים, החליט ראש העיר של לונדון על הטלת מס עומס על כניסת רכבים למרכז הבירה. גבוה המס עצמו הוא בהתאם לדרוג הירוק של הרכב שבבריטניה נקבע רק לפי כפות ה-CO2 לכל ק"מ. לונדון, אחת הערים הצפופות בעולם בכל הקשור בתנועת כלי רכב, היא מהערים הראשונות בעולם שהטילו מס שכזה.
מבדיקה שערך מכון המחקר הבריטי להשפעות על בריאות הציבור, עלה כי אין כמעט השפעה על איכות האוויר בלונדון עקב הטלת מס העמוס. הבדיקה השוותה מדידות של איכות האוויר שנעשו באזורים בהם מוטל מס עומד לבין אזורים מרוחקים בגבולות החיצוניים של העיר לונדון בהם אין מס עומס. הבדיקות כוללות גם בדיקה של מזהמים נשימתיים למי ששואל את עצמו האם הדבר החשוב ביותר השתפר.
צריך לזכור כמובן שמס העומס הוטל בכדי להקל על הצפיפות באזורים מסוימים בלונדון ולא נועד במטרה להפחית את זיהום האוויר, אך המחשבה תמיד הייתה שכן תהיה השפעה על איכות האוויר באזורים בהם מוטל מס העומס. אחת ההשארות לכך שלא זוהה כל שיפור באיכות האוויר היא שהתחליף לרכב הפרטי עבור הסעת המונים, אלו אוטובוסים ומוניות הנוסעים הלוך ושוב אל תוך מרכזי הערים ומונעים ע"י מנועי דיזל מזהמים יחסית.
העמוס עצמו דרך אגב, השתפר רק במעט. את המס בכל מקרה, לא יורידו בקרוב שכן זו פרה חולבת של מזומנים המניבה לא מעט הכנסה לעיר לונדון. אצלנו בתל אביב זה יהיה שיקול כלכלי בין הכנסה ממס עומס להכנסה נמוכה יותר מקנסות. לפחות התירוץ של זיהום אוויר נופל הפעם שכן שיפור באיכות האוויר לא מספיק שהוא נקודתי אלא צריך להיות פתרון ברמה אזורית רחבה ולא עירוני מקומי.