פולקסווגן לקחה את המכונית האולטרה חסכונית שלה XL1 והפכה אותה למכונית ספורט עם מנוע 200 כ"ס של דוקאטי , קו אדום ב-11,000 סל"ד ומהירות מרבית של 270 קמ"ש.
פולקסווגן הציגה בתערוכת פריז את הקונספט פולקסווגן XL ספורט, קונספט המבוסס על המכונית האולטרה חסכונית שלה פולקסווגן XL1 לה צריכת דלק של יותר מ-100 ק"מ לליטר. בנוסף לכך, פולקסווגן XL ספורט היא המכונית שפולקסווגן בחרה לייצר ככלי הרכב ה-200 מיליון של קבוצת פולקסווגן (100 מיליון ב-1999).
במקום המערכת ההיברידית עם מנוע 0.8 ליטר טורבו דיזל שני צילינדרים 48 כ"ס של ה-XL1, פולקסווגן התקינה מאחור את מנוע השני צילינדרים החזק בעולם ביצור סדרתי שנקלח ישירות מדוקאטי 1199 סופרלגרה, למנוע נפח של 1.2 ליטר עם הספק מרבי של 197 כ"ס וקו אדום ב-11,000 סל"ד.
משודך לתיבת DSG-7 שהותאמה במיוחד למנוע ועל משקל של 890 ק"ג בלבד בזכות מרכב העשוי סיבי פחמן, זה מספיק לרשום נתון תאוצה של 5.7 שניות 0-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 270 קמ"ש. את צריכת הדלק עם מנוע זה פולקסווגן לא חושפת.
פולקסווגן ביצעה לא מעט שינויים במרכב של ה-XL1 בכדי להפוך אותה למכונית ספורט, זה כולל שלל תוספות של אלמנטים אווירודינאמיים למעטפת החיצונית, מערכת בלימה משודרגת, מערכת היגוי משודרגת, מערך מתלים בכיול ספורטיבי ועוד. פולקסווגן XL ספורט ארוכה יותר מה-XL1 עליה היא מבוססת, 4,291 מ"מ לעומת 3,888 מ"מ, היא גם רחבה משמעותית עם 1,847 מ"מ לעומת 1,664 מ"מ ובסיס הגלגלים התארך 200 מ"מ לכדי 2,424 מ"מ. הגידול במידות יחד עם שאר השדרוגים הם הסיבה שה-XL ספורט שוקלת כ-100 ק"מ יותר מה-XL1, כך גם מקדם הגרר CD שעלה מ-0.189 ל-0.258.
מה שפולקסווגן לא מציינת הוא האם בשלב כלשהו בעתיד נזכה לראות את ה-XL ספורט נכנסת לפס הייצור, מה שהקונספט כן רומז אולי הוא על דור העתיד של מכוניות הספורט הקטנות של קבוצת פולקסווגן.