לאחר אין ספורט טיזרים ותמונות ריגול אליהם נחשפנו בחודש האחרון, סיאט חושפת הערב בברצלונה את הלאון 2020 החדשה, דור רביעי (MK4) למשפחתית של החברה שתשווק במרכב 5 דלתות האצ'בק או סטיישן (ST) אך כבר ללא מרכב 3 דלתות. כמו הגולף והאוקטביה החדשות שהוצגו בסוף השנה שעברה, איתן חולקת הלאון מכלולים רבים, הלאון 2020 החדשה טכנולוגית ובטוחה מאי פעם ומצוידת בשלל חידושים בתחום ההנעה, כולל מערכת פלאג-אין הייבריד לראשונה, ובתא נוסעים מרשים ואיכותי מבוסס מגע. עדכון: כל הפרטים על סיאט לאון החדשה.
סיאט לאון החדשה מבוססת על פלטפורמת MQB EVO שהיא הגרסה המעודכנת לפלטפורמת MQB המודולרית ששירתה את הדגם היוצא. העיצוב החיצוני של הלאון החדשה הוא אבולוציה ברורה לעיצוב הדגם היוצא, קצת נקי יותר ואם תרצו בוגר ומכובד יותר. העיצוב החיצוני נושא אלמנטים שהוצגו בשפת העיצוב העדכנית של סיאט אותה פגשנו קודם בטראקו או בקופרה פורמנטור. המאפיינים העיקריים של שפת העיצוב העדכנית הם בגריל המשושה הבולט במקום הטרפזי, הפנסים השקועים עם חתימת ה-LED בצורת משולש, וכמיטב האופנה העכשווית גם פנסים אחוריים המחוברים ביניהם בפס תאורה.
הלאון החדשה מוצעת במספר סגנונות עיצוב, כולל כמובן FR במראה ספורטיבי יותר ורמת הגימור היוקרתית אקסלנס (Xcellence) שזוכה לגריל קדמי מנוקד בכרום, חישוקי סגסוגת מרובי צלעות ועיצובים שונים ואלגנטיים יותר לפגושים מלפנים ומאחור. רמות הגימור הגבוהות מצוידות בתאורת מחוונים דינאמית ובאופציה לבולמים אדפטיביים DCC.
ללאון החדשה אורך של 4,368 מ"מ, רוחב של 1,800 מ"מ, גובה של 1,456 מ"מ ובסיס גלגלים של 2,686 מ"מ , כלומר ארוכה יותר מהדגם הנוכחי ב-86 מ"מ, צרה ב-16 מ"מ חסרי משמעות, נמוכה באופן סמלי ביותר ב-3 מ"מ ולבסיס הגלגלים נוספו 50 מ"מ, כולם לפי סיאט לטובת מרווח רגליים משופר בספסל האחורי. נפח תא המטען נותר ללא שינוי על 380 ליטר. לדגם הסטיישן ST אורך של 4,642 מ"מ וגובה של 1,448 מ"מ (שאר המידות זהות), כלומר ארוך יותר ב-93 מ"מ מדגם הסטיישן היוצא ונמוך ב-3 מ"מ סמליים. נפח תא המטען בדגם הסטיישן עומד על 617 ליטר, תוספת של 30 ליטר לעומת הדגם היוצא.
סיאט לאון החדשה - לראשונה עם הנעה היברידית:
לאחר שפגשנו את הגולף והאוקטביה החדשה, זה כבר היה ברור שגם הלאון החדשה תצויד במערכת הנעה היברידית פלאג-אין, בנוסף למערכת מיקרו-היברידית 48V למנועי הבנזין - בשידוך לתיבת DSG בלבד. מנועי הבנזין 1.0 ליטר ו-1.5 ליטר מעודכנים ושייכים למשפחת מנועי EVO המתקדמת יותר.
מנועי הבנזין: היצע מנועי הבנזין כולל את מנוע ה-1.0TSI שלושה צילינדרים טורבו בהספקים של 90 כ"ס או 110 כ"ס. מעל מנוע זה נמצא את מנוע ה-1.5TSI בהספקים של 130 כ"ס או 150 כ"ס. מנוע הבנזין הבכיר הוא מנוע 2.0TSI בהספק של 190 כ"ס המוכר גם הוא מהדגם הנוכחי. את מנועי ה-110 כ"ס ו-150 כ"ס ניתן לקבל עם מערכת מיקרו-היברידית 48V המאפשרת חיסכון נוסף של 10% בצריכת הדלק.
היברידי פלאג-אין: מערכת הפלאג-אין של הלאון זהה למה שפגשנו בגולף GTE או באוקטביה iV, רק שבסיאט מכנים אותה eHybrid. המערכת המבוססת על מנוע 1.4TSI ותיבת DSG-6 להנעה היברידית בה משולב מנוע חשמלי. ההספק הכולל של המערכת עומדת על 204 כ"ס והמומנט המרבי על 32 קג"מ. סוללת ליתיום-יון בקיבולת של 13kWh תאפשר לדגם להשיג טווח נסיעה של 60 ק"מ ונסיעה חשמלית מלאה עד למהירות של 135 קמ"ש.
מנועי הדיזל: הלאון החדשה תשווק עם מנוע דיזל 2.0TDI בהספקים של 115 כ"ס או 150 כ"ס כאשר את גרסת ה-150 כ"ס ניתן לקבל, בדגם הסטיישן בלבד, גם עם מערכת הנעה כפולה 4Drive.
מקושרת ובטוחה:
תא הנוסעים של הלאון החדשה מזכיר מאוד את עיצוב תא הנוסעים של הקופרה פרמנטור וסיאט טראקו וכמו בגולף החדשה, עיקר השליטה מתבצעת דרך מסכי ומשטחי מגע. לפי סיאט, בכל רמות הגימור נמצא מפתח חכם, כניסות USB טייפ C מלפנים ומאחור, תאורה ראשית LED עם חיישני תאורה, מולטימדיה "8.25 המצוידת ב-eSIM לקישוריות קבועה ועדכוני מערכת OTA ועוד.
רמות הגימור הגבוהות יותר יוסיפו בקרת אקלים מפוצלת ל-3 אזורים, לוח מחוונים דיגיטלי "10.25, משטח טעינה אלחוטי, מערכת מולטימדיה "10 עם מסך רטינה ופס מגע בתחתית המסך לשליטה על בקרת האקלים באמצעות החלקת אצבע על הפס, תפעול קולי טבעי למערכת המולטימדיה, חיבור אלחוטי לאפל קאר-פליי (לאנדרואיד אוטו עדיין נדרש כבל), תאורת אווירה העוטפת את תא הנוסעים ומשתנה בהתאם למצב בורר הנהיגה ועוד.
כמו בגולף החדשה גם כאן אנחנו מוצאים תפעול אלקטרוני לתיבת ההילוכים באמצעות מוט מיניאטורי בין המושבים ובמקום ברז השליטה המסורתי על האורות החיצוניים, משמאל להגה, ישנו כעת משטח מגע. הנהג ימצא מולו גלגל הגה חדש, עם חימום ברמות הגימור הגבוהות, המאפשר שליטה גם על מערכות הבטיחות המתקדמות בהן מצויד הדגם. באמצעות הקישוריות הקבועה, לקוחות הדגם יוכלו באמצעות אפליקציה לאתר את מיקום הרכב, לנעול או לפתוח מרחוק (גם להניע בדגם הפלאג-אין ולהפעיל את בקרת האקלים) לקבל מידע שונה לנייד כגון צריכת דלק, הטיפול הקרוב ועוד.
הלאון היוצאת לא הצטיינה במפרט מרשים מערכות בטיחות מתקדמות, זו החדשה שודרגה משמעותית בתחום זה והיא כוללת כסטנדרט מערכת בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית ובקרת ערנות נהג כסטנדרט.
אל מערכות אלו ניתן לצרף מערכת שמירה על מרכז נתיב הנסיעה,אור גבוה אוטומטי, ניטור שטח מת כולל תנועה חוצה מאחור, בקרת שיוט אדפטיבית חכמה (0-210 קמ"ש) הנעזרת במידע מערכת הניווט GPS להתאמת מהירות הנסיעה לתוואי הדרך והמהירות המותרת - האטה לפני צמתים או מעגל תנועה, לדוגמה. המערכת, בשילוב עם שמירה על מרכז הנתיב, מאפשרת נהיגה סמי-אוטונומית בפקקים ועד ל-210 קמ"ש אך מחייבת השארה של יד אחת לפחות על ההגה, אם המערכת מזהה שהנהג לא שולט על הרכב, לא מגיב לצפצוף התראה או רעידות בלימה קצרות, המערכת תביא את הרכב לכדי עצירה מלא. מערכת נוספת היא מערכת יציאה בטוחה המונעת פתיחה של הדלתות כאשר מסוכן לצאת מהרכב.
הדור היוצא של הלאון נמכר במעל ל-570,000 יחידות ועד היום נמכרו משלושת הדורות של הלאון 2.2 מיליון יחידות. בפיתוח הלאון החדשה סיאט השקיעה סכום של 1.1 מיליארד אירו והיא מצפה כמובן להצלחה גדולה יותר מזו של הדגם היוצא.