הנתון כולל רכבי נוסעים ומסחריות קלות. למרות זאת, מדובר בשיא של ה-5 השנים האחרונות. זאת ועוד נתונים מדו"ח ה-EPA הסוקר את השנים 1975-2010.
גם בישראל, אך בעיקר בארה"ב, מכונית ידנית זה שם נרדף למשהו זול ולא נוח. אנחנו כאן בישראל אמנם במצב טוב יותר, אך לא במובן החיובי של בחירה מתוך רצון, אלא לרוב בחירה בתיבת הילוכים ידנית מחוסר ברירה כלכלית. עם מבצעי המכירות האחרונים לפיאט פונטו או סיאט איביזה וכמובן סוזוקי אלטו, אורה של התיבה הידנית התחזק במעט, אך עדיין לא תמצאו משפחתית ממוצעת ומעלה עם תיבה ידנית, למעט כמובן הצדיקה בסדום, אלפא רומיאו, שכל הדגמים שלה מוצעים גם עם תיבה ידנית, אבל בכל מקרה זה להרוג את השליח, העם בציון בחר אוטומט.
הסוכנות להגנת הסביבה האמריקאית “EPA”, הוציאה דו"ח על פליטת CO2 של רכבים באמריקה משנת 1975 עד 2010. מהנתונים עולה שרק כ-6.75% מהרכבים החדשים הנמכרים בארה"ב הם בעלי תיבת הילוכים ידנית. מהדו"ח ניתן לראות שהשנה 3.9% מסחריות קלות (בעיקר טנדרים) נמכרו עם תיבה ידנית ו-9.1% מכלי הרכב הפרטיים נמכרו עם תיבה ידנית, זאת לעומת 45.8% ו-19.9% בהתאמה, לפני 20 שנה. מצד שני זה לא צריך להפתיע לאור הנתון שבשנת 1975, רק 25% מהמכוניות החדשות שנמכרו היו עם תיבת הילוכים ידנית.
ג'נרל מוטורס היא החברה שמוכרת הכי הרבה ידניות עם 7.2% מסך הרכבים שלה. גם באירופה, ישנה מגמה קבוע למעבר לתיבות הילוכים אוטומטיות, אך עדיין כ-75% מהרכבים החדשים נמכרים עם תיבת הילוכים ידנית. ירידה של כ-10% בשמונה השנים האחרונות.
נתונים מסקרנים נוספים העולים מהדו"ח הם: בשנת 1975, 62% מהרכבים החדשים שנמכרו היו עם מנועי 8 צילינדרים! לעומת 16% ב-2010 (48% מנועי 4 צילינדרים המהווים כ-70% מסך הרכבים הפרטיים). 0.4% מהרכבים שנמכרו ב-2010 הם רכבי דיזל. צריכת הדלק הממוצעת של הרכבים החדשים בשנת 1975 עמדה על 5.6 ק"מ לליטר, ירדה ל-9.4 ק"מ לליטר בשנת 1987 ומאז ועד שנת 2010 השתפרה רק ב-0.2 ק"מ לליטר. פליטת ה-CO2, ירדה מ-681 בשנת 1975 ל-395 גרם/ק"מ ב-2010.
חמשת היצרנים בעלי צי הרכבים עם צריכת הדלק הטובה ביותר בארה"ב הם:
1)יונדאי – ממוצע של 11 ק"מ לליטר.
2)הונדה - ממוצע של 10.9 ק"מ לליטר.
3)קיה – ממוצע של 10.7 ק"מ לליטר.
4)פולקסווגן - ממוצע של 10.5 ק"מ לליטר.
5)טויוטה עם צריכה ממוצעת של 10.4 ק"מ לליטר.
הנתון המעודד, לפחות עבור אלו שעדיין נהנים לבחוש בהילוכים, גם בארה"ב וגם בישראל רואים יותר ויותר, אמנם במשורה, רכבים חדשים המוצעים גם עם תיבת הילוכים ידנית. בארה"ב ניתן למצוא כיום אפילו קאדילק עם תיבה ידנית, מה שנחשב עד לפני מספר שנים לחילול קודש של ממש. גם חזרתן לזירה של מכוניות השרירים האמריקניות המוצעות גם כן עם תיבות הילוכים ידניות, תורמות את חלקן בשרידותה של והמשך קיומה של התיבה הידנית בארה"ב.
עוד רחוק היום בו ניתן יהיה להספיד את תיבת ההילוכים הידנית. כאשר הוצגה תיבת ההילוכים האוטומטית, כבר אז אמרו שהנה, הגיע סופה של זו הידנית אך למעשה, התיבה האוטומטית מפנה את מקומה לתיבה הרובוטית כפולת המצמדים שהיא אבולוציה לתיבה הידנית יותר מאשר לתיבה האוטומטית.
על עצמי אני יכול להעיד, שמהיום בו קבלתי את רישיון הנהיגה לפני כ-17 שנה, תמיד הייתה לי בנמצא תיבת הילוכים ידנית להתנחם בה. נכון שכיום היא כבר לא יותר מהירה ואפילו כבר לא הכי חסכונית, אבל משהו בתהליך הבחישה הזה בהילוכים, שמערב אותך בפעולת הנהיגה, עדיין תמיד הופך כל נהיגה למהנה יותר, גם אם צריך טיפול פיזיותרפיסטי של שעה לרגל שמאל לאחר נסיעה בפקקים של חגי ישראל ובלי עיין רעה, כפי שאמורים, לנו יש לנו הרבה חגים.