מבחן צריכת דלק לקיה פיקנטו 1.0 ליטר 2011 ידני. הפיקנטו הידנית מציעה מנוע קטן וממזר, אבזור רב, תג מחיר אטרקטיבי וצריכת דלק חסכונית בפועל.
קיה פיקנטו נמכרת בשתי גרסאות (ושתי רמות גימור) בישראל. את קיה פיקנטו האוטומטית מנוע ה-1.2 ליטר בחנו לפני מספר שבועות. עכשיו לקחנו לידיים את הגרסה הידנית עם מנוע 1.0 ליטר 69 כ"ס, המכונית שאמורה להיות החסכונית בישראל עם תג מחיר הנמוך בכ-12 אלף שקל מהגרסה האוטומטית (LX) למבחן צריכת דלק מקיף.
על מה מוותרים ברמת גימור LX בה נמכרת הגרסה הידנית לעומת EX הבכירה? לא הרבה, בעיקר קוסמטיקה וזה כמעט שלא מורגש. חיצונית, לא תקבלו מראות בצבע הרכב, ידיות הדלתות בצבע שחור במקום בכסף (גם מבפנים), פנסי ערפל קדמיים יורדים אך תאורת היום DRL נשארת, החישוקים הקלים מפנים את מקומם לחישוקי פלדה עם כיסוי זול. מבפנים ההגה לא מצופה עור, אך ההבדל לא ממש מורגש, ידית הדלת בשחור ולא בצבע כסוף והמפתח הוא פשוט ורגיל ולא מתקפל. מה שכן נוסף לגרסה הידנית זו מערכת סיוע לזינוק בעליה. זו בעלת רגישות נמוכה מה שאומר שרק כאשר אתם נמצאים במעלה חד למדי היא נכנסת לפעולה.
מעבר לכך, רמת האבזור הגבוהה נשארת גם בגרסה הידנית ולמרות ההבדלים הקוסמטיים, הפיקנטו עדיין נאה מאוד למראה ותחושת הסופר מיני מהחוץ ובעיקר מהפנים עדיין נשמרת. בתחום הדינאמי של היגוי שלדה ומתלים, זו אותה פיקנטו עם נוחות נסיעה טובה למדי על הגבול בין רכות למוצקות, ההגה קל בעיר ונוח לתמרוני חניה ומתקשח ככל שהמהירות עולה שם הוא מספק משוב ודיוק יחסי.
המושבים נוחים גם לנסיעות ארוכות, אך עדיין בסיס המושב ישקע תחת משקלם של נהגים גדולי גוף לאחר שהות ממושכת וחלקם העליון עדיין צר, מה שלחוץ ומציק עבור נהגים רחבי כתפיים. אתם יכולים להבין שאני לא קטן גוף אלא 185 ס"מ על 90 ק"ג של שרירים, לכן נציין שהנוסעת קלת המשקל שהצטרפה למבחן כלל לא חשה בשני הדברים האחרונים.
מנוע קטן ותיבה ידנית:
כעת הגענו לעיקר של המבחן הזה וזו כמובן יחידת ההנעה השונה ותיבת חמשת ההילוכים הידנית. מלפנים הגרסה הידנית מחליפה את מנוע ה-1.2 במנוע 3 צילינדרים בנפח 1.0 ליטר בהספק של 69 כ"ס ב-6,200 סל"ד ו-9.7 קג"מ ב-3,500 סל"ד. זהו מנוע ה-1.0 ליטר 3 צילינדרים הראשון בעולם עם תזמון שסתומים כפול מה שאמור בעיקר לשפר את יכולת הנשימה של המנוע הזה בסל"ד גבוהה וכמובן להציע צריכת דלק משופרת.
ראש ידית תיבת ההילוכים פלסטיקי, אך לא בשונה מהמתחרות. דית ההילוכים בעלת מהלך קצר, נוחה לשימוש ומדויקת בפעולתה. דוושת המצמד מציעה שילוב נמוך, שזה טוב, אך בעלת קפיץ מחזיר חזק מידי וטווח הצמדה קצר מידי מה שלא מאפשר פעולה חלקה ומדויקת. מה זה אומר בפועל? שבכל העברת הילוכים שהיא לא סופר עדינה, תרגישו את העברת ההילוכים בקפיצה קלה ולא מזיקה ובכל תחילת נסיעה תתנו יותר גז ממה שבאמת נדרש. נציין שעד סוף המבחן התרגלנו וזה כמעט ולא הורגש אך זה קיים.
יוצאים לדרך:
לפני שניגש למבחני צריכת הדלק שכללו נסיעה בכל מגוון הכבישים וסגנונות הנהיגה, נשאל איך עובד השילוב בין המנוע הקטן לבין תיבת ההילוכים ונעמוד על ההבדל בין הגרסה הידנית לאוטומטית.
המנוע הקטן, מספק קצב תנוע זריז ומשכנע ומאפשר למשוך הילוכים עד למנתק ההצתה (האגרסיבי) בקלות רבה וזאת כמובן תודות לתזמון השסתומים הכפול. 80-100 קמ"ש ניתן לבצע ב-10 שניות (הילוך שני+שלישי) ו-11.5 שניות בהילוך שלישי בלבד, קצב סביר ביותר למכונית עירונית. למנוע 3 צילינדרים אמנם ישנם וויברציות מוחשיות כמו כל מנוע לא מאוזן שכזה, אך הן לא מטרידות ומורגשות בעיקר בסל"ד סרק ברמזור, לאחר התנעה כשהרכב קר ובסל"ד מאוד גבוהה.
מעבר לכך בשיוט בינעירוני המנוע הזה שקט יותר מהמנוע הגדול יותר וגם אותו המהום שנשמע בגרסה האוטומטית נעלם לו, למרות שלשני הרכבים היו את אותם הצמיגים בדיוק. אם תבקשו מהמנוע הזה להתאמץ הוא יפיק רעש מכני בשרני שאני אהבתי, אחרים אולי פחות אבל בכל מקרה הוא לא מהסוג הצורמני או המטריד.
בתחום הביצועים, מנוע ה-1.2 חזק יותר וכך גם דף הנתונים מספר עם 14.4 ו-153 קמ"ש לידנית ו-13.8 ו-160 קמ"ש לאוטומטית. בפועל המצב קצת שונה. התיבה האוטומטית ודוושת הדלק בגרסת ה-1.2 מכוונים לחיסכון מה שאומר שעל הכביש בכדי לקבל קצב תנועה משכנע (קצב התנועה הממוצע בכביש), צריך ללחוץ חזק יותר על דוושת הגז ואז הקצב מהיר מהידנית, אך כל נושא חיסכון הדלק מאבד משמעות. עם התיבה הידנית קצב התנועה ומידת החיסכון בצריכת הדלק הרבה יותר ניתנים לשליטה לפי רצון הנהג, דוושת הגז לינארית בתגובתה, כך שגם קצב התנועה משכנע ונמרץ יותר מהגרסה האוטומטית בחיי היום יום יחד עם חיסכון גדול יותר בצריכת הדלק.
לפיקנטו הידנית, מחוון ECO המציין על מסך קטן בלוח השעונים מתי אידיאלי להעביר הילוך בכדי להשיג צריכת דלק מיטבית. בפועל, זה יכול לעבוד רק במישור מוחלט ורק בתנועה עירונית וכל הזמן מצאנו את המחוון מבקש להעביר להילוך שהוא 2 הילוכים גבוהים יותר ממה שהיה לנו נוח וטבעי מבחינת רצועת הכוח, גם בנהיגה מתונה רגילה ובוודאי כאשר הכביש לא מישורי או בינעירוני.
לשם ההמחשה, את ההילוך השני ניתן למשוך עד ל-85 קמ"ש ובאופן טבעי תמשכו אותו עד ל-40-50 קמ”ש מבלי לאמץ כלל את המנוע. אך מחוון ה-ECO יבקש כבר ב-40 קמ"ש לעבור להילוך רביעי וב-55 קמ"ש להילוך חמישי שהוא הילך יתר מובהק וחסר כוח. זה מביא אותנו ליחסי העברה בתיבה הידנית שהם ארוכים מאוד ועם בור עמוק בין הילוך ראשון לשני וקצת פחות עמוק בין שני לשלישי. זה מורגש בעיקר בנהיגה נמרצת ורגילה ופחות בנהיגה חסכונית. אותו הדבר מורגש גם בנסיעה בינעירונית כאשר רוצים לבצע עקיפה מהירה (או בכביש הררי), אז צריך לרדת מהילוך חמישי לשלישי. עוד נציין שכמו בגרסה האוטומטית, גם כאן דוושת הבלמים נקודתית מידי.
לסיכום נאמר שהמנוע הקטן מספק קצב תנועה טוב בחיי היום יום המאפשר להשתלב עם התנועה בקלות ואף לייצר קצב תנועה מהיר, כמובן באופן יחסי. בקיצור, מטולה אילת בלי שום בעיה גם עם המנוע הקטן.
קיה פיקנטו ידנית – מבחן צריכת דלק:
קיה פיקנטו 1.0 ידנית, לפי נתוני היצרן, היא העירונית הכי חסכונית בישראל עם נתון צריכת דלק משולבת של 23.8 ק"מ לליטר (18.5 עירוני 27.8 בינעירוני). האם השגנו את זה? לא אבל גם ממש לא התאכזבנו.
מבחן צריכת דלק נסיעה בינעירונית:
מבחן צריכת דלק ראשון: מחלף כפר שמריהו – מת"מ חיפה, טווח נסיעה 73.1 ק"מ.
תנועה זורמת, נהיגה חסכונית (אך לא קיצונית) במהירות של בין 90-100 קמ"ש כאשר הקפדנו לא לרדת מתחת ל-90 קמ"ש גם במקומות שזה דרש ללחוץ על הגז ולפגוע בצריכת הדלק, כולל מספר עקיפות מתונות ביותר של משאיות.
צריכת הדלק: 19.23 ק"מ לליטר.
מבחן צריכת דלק שני: מת"מ חיפה – מחלף כפר שמריהו, טווח נסיעה 73.1 ק"מ.
תנועה זורמת אותו סגנון נהיגה חסכוני.
צריכת דלק: 21.27 ק"מ לליטר.
ההפרש נובע בעיקר בשל כיוון הרוח שללא ספק הורגשה. נציין גם שהפקינטו עצמה רגישה לרוחות צד.
את אותו המסלול עשינו שוב, כאשר הפעם הקצב חופשי יותר (בעיקר כדי שלא נרדם ונשתעמם) ומהיר כמו הממוצע של הנתיב השמאלי בכביש החוף כאשר הכביש פנוי.
בהלוך השגנו צריכת דלק של 16.4 ק"מ לליטר ובחזור 17.54 ק"מ לליטר.
מבחן צריכת דלק נסיעה עירונית:
מבחן ראשון: נתניה,טווח נסיעה עירוני: 21 ק"מ.
שילוב של תנועה צפופה מרובת עצירות והאצות וכן תנועה זורמת במהירות קבועה.
נהיגה חסכונית אך לא איטית משאר התנועה.
צריכת דלק: 15.1 ק"מ לליטר.
מבחן שני: תל אביב,טווח נסיעה עירוני: 16.7 ק"מ.
תנוע צפופה ופקוקה, האצות בלימות ועמידה מרובה ברמזורים.
צריכת דלק: 13.3 ק"מ לליטר.
בסיום המבחן שכלל גם נסיעה לא חסכונית בעליל ומעל ל-500 ק"מ, צריכת הדלק עמדה על 16.7 ק"מ לליטר, בכל המבחן המיזוג עבד ללא הפסקה. הנתונים האלו כמובן רחוקים מנתוני היצרן. זה לא שלא ניתן כלל להשיגם וזה מאוד תלוי בסגנון הנהיגה וכמו בתוואי הדרך, אך באופן עקרוני זה פשוט לא מציאותי עבור הנהג המצוי. אני מכיר רק נהג אחד בישראל, השכן שלי, שכמובן היה מהראשונים בישראל לשים את ידו על סוזוקי אלטו (ומחליף עכשיו לפיקנטו ידנית) והוא כנראה הנהג היחידי בישראל שאי פעם קיבל קנס על נסיעה במהירות איטית מידי והוא לא עובר את ה-60 קמ"ש גם בכביש מהיר. אז כפי שאמרנו, לא מציאותי עבור הנהג המצוי.
קיה פיקנטו 1.0 LX ידנית – סיכום מבחן:
לא סתם האירופאי אוהבים ידניות, מעבר לחיסכון במחיר ובצריכת הדלק, עבור רכבים עם מנועים קטנים אין לזה תחליף. המנוע הקטן והנמרץ בשילוב עם תיבת ההילוכים הידנית, מביאים לתמצית את מה שאמרנו בעבר על הפיקנטו: קטנה שמשרגישה כמו סופרמיני. התיבה הידנית מאפשר לשלב סגנונות נהיגה שונים והרבה יותר חופש לנהג במידת הביצועים הרצויים למול צריכת הדלק לעומת הגרסה האוטומטית.
כל זאת כמובן במחיר אטרקטיבי של 61,900 ש"ח הנמוך בכ-12,300 מהגרסה האוטומטית LX וב-14,300 מהגרסה האוטומטית EX וללא הבדל ממשי ברמת הגימור/אבזור.
קיה פיקנטו 1.0 ידנית:
קיה פיקנטו 1.2 אוטו' EX: