סובארו XV אוטו' 2.0 פרימיום במבחן: סובארו XV החדש, מציע עיצוב משופר מבעבר, ביצועים טובים וצריכת דלק חסכונית, אך האם זה מספיק בכדי להתברג גבוה בסגמנט בו הרושם החיצוני זה הדבר הכי חשוב?
סובארו תמיד הייתה שם, אפשר להגיד שהיא זו שלמעשה המציאה את הסגמנט הזה עוד לפני שמישהו הגה בכלל את המילה קרוסאובר. אך למרות הבכורה, סובארו אף פעם לא השכילה לקלוע לטעמם של הלקוחות המודרניים, שרוכשים בעיקר לפי הנוסחה "מה יגידו השכנים", גם אם זה על חשבון מה שהם מקבלים בפועל.
כך יצא שלמרות שברשותה של סובארו צי רכבי קרוסאובר מצוינים (פורסטר ואאוטבק), למעט ההצלחה היחסית בשוק האמריקאי ומכורים מקומיים, היא לרוב מביטה על טבלת המכירות בסגמנט מלמטה ולא מובילה אותה. סובארו ניסתה לרכוב על הגל עם ה-B3 XV הקודמת, אך זו הייתה למעשה B3 עם תוספת של קוסמטיקה בלבד, ללא כל הגבהת מרכב והגורל לחוסר ההצלחה נחרץ מראש.
סובארו XV - עיצוב:
עם סובארו XV החדש, סובארו מנסה הפעם להציב מתחרה של ממש בסגמנט הקרוסאוברים הקומפקטיים, שהופך עם השנים לפופולרי במיוחד, לא רק בישראל אלא גם באירופה ומדינות נוספות.
כמו כל דגמי הקרוסאובר, הם מבוססים על פלטפורמה של מכונית נוסעים, אך בעוד כל המתחרות יוצרות משהו חדש לחלוטין לעין, בסובארו (שוב) קצת פחות התאמצו ואת ה-XV החדש הם מבססים לא רק מכנית (פחות או יותר) על האימפרזה החדשה, אלא גם את העיצוב.
אבל, בניגוד ל-XV היוצאת (B3 XV בישראל) העיצוב הפעם נראה מוצלח וכולל את הגבהת המרכב הכה חשובה. לא יודע לומר אם העיצוב חצוף כפי שאומר הסולגן של סובארו: "חוצפה אורבנית", אך המסר בהחלט מועבר לצופה ברכב גם באופן עקרוני מדובר בהגבהת מרכב ובמספר תוספות של פלסטיקה חיצונית היוצרים את הבידול בעיצוב בין דגם ה-XV לאימפרזה החדשה.
אי אפשר שלא להתייחס לעיצוב חישוקי הגלגלים, שנראים מצוין וייחודיים למדי ובהחלט ניתן לומר שהפעם בכל הקשור לעיצוב החיצוני, בסובארו דאגו לתעסוקה גם למחלקת העיצוב ולא רק למחלקת ההנדסה. מצד שני, אפשר לומר שכמעט כל המראה של ה-XV נשען על העיצוב הייחודי של חישוקי הגלגלים ובלעדיהם, היינו מקבלים עוד סטיישן מוגבהת מבית סובארו.
סובארו XV אוטו' 2012 – תא הנוסעים.
העיצוב החיצוני משאיר ציפייה מסוימת לקראת הכניסה אל תא הנוסעים, אך עם פתיחת הדלתות של ה-XV החדש, מתגלה תא נוסעים "סובארו למהדרין”. לא מחניף ולא מתחנף ואף ניתן לומר שהוא על גבול המשעמם/מיושן למראה. הפעם נדמה כי מחלקת ההנדסה בסובארו אמרה למחלקת העיצוב “השתוללתם עם החישוקים? יופי, אז עד פה”.
במסגרת הדרך אגב, זהו בערך אותו תא הנוסעים שנפגוש באימפרזה החדשה כאשר זו תשווק בישראל בעוד מספר חודשים, כך שכל ההערות הקשורות בתא הנוסעים מתייחסות הן לאימפרזה החדשה והן ל-XV החדש המבוסס עליה. את תא הנוסעים ניתן לקבל גם בשילוב של שני גוונים, חום-בהיר ושחור. זה מוסיף לאווירה, אך גם שילוב זה לא מציל במיוחד את תחושת חוסר המודרניות של תא הנוסעים.
איכות החומרים שופרה למדי מהאימפרזה/B3 היוצאת ותא הנוסעים מכיל כמות נכבדה של חומרים רכים למגע בחלקו העליון של הדשבורד ובחלקן העליון של הדלתות, והמשענת המרכזית מרופדת ונוחה למדי. בשאר המקומות בתא הנוסעים, תמצאו פלסטיקה קשיחה ולא מרשימה למראה המספקת תחושה של פשטות מוגזמת. איכות ההרכבה מצד שני מצוינת, כרגיל אצל סובארו, וכל הפקדים והכפתורים מרגישים איכותיים בתפעולם.
למרות נקודת הפתיחה הלא מרשימה במיוחד בצד הוויזואלי, תא הנוסעים של ה-XV החדש מתוכנן היטב וצובר לא מעט נקודות זכות כמעט בכל תחום ובמיוחד בדברים היותר חשובים ההופכים את הנסיעה בו לחוויה נעימה, גם אם זו סתם קפיצה לסופר. אז תפתחו פנקס ותתחילו לספור נקודות.
הנדסת האנוש מצוינת וכל הכפתורים והפקדים ברורים ואיכותיים לתפעול. יש לציין שכפתורי התפעול שעל ההגה, הם מהנוחים שפגשתי ומייתרים כל שליחת יד אל הקונסולה המרכזית. מערכת בקרת האקלים נוחה מאוד לתפעול ומקררת היטב את חלל הרכב, גם ביום המבחן שהיה חם במיוחד במקום הכי נמוך בעולם. בלילה, כל הכפתורים מוארים בתאורה אדומה ששוב, אולי לא מרשימה או יוקרתית למראה, אך היא לא מקשה על עיניי הנהג וכל הכפתורים והפקדים ברורים לתפעול בלילה, בדיוק כמו ביום. אותו הדבר ניתן להגיד גם על לוח המחוונים, שהוא פשוט למראה אך קריא, ברור ולא מכביד על העיניים בלילה.
שני דברים עיקריים לשלילה יש לומר על הנדסת האנוש. האחד הוא כפתורי התפעול של מחשב הדך במיקום לא נוח לתפעול והדבר השני הוא מסך מחשב הדרך (ברמת הגימור פרימיום). המסך אמנם מציג אין סוף של מידע שימושי לנהג (בעיקר צריכת דלק), אך בלילה הוא משתקף על החלון הקדמי. מסך זה משמש גם את מצלמת הרוורס המקורית, אך לטעמי לפחות הוא קטן במעט לייעוד שכזה.
המושבים של ה-XV, מלפנים ומאחור, הם מהסוג הרך והמפנק והם מספקים נוחות לנוסעים גם לאורך זמן, עם תמיכה טובה לגוף. עם כיוון מלא להגה ולמושבים, ניתן להגיע לתנוחת ישיבה מצוינת המספקת לנהג חיבור לרכב, אשר ביחד עם שדה ראיה מצוין, הנהג נהנה מעמדת שליטה משובחת התורמת לנינוחות ולתחושת ביטחון מלאה ברכב.
בכלל, יש להתעכב לרגע על התכנון ההנדסי של ה-XV שכן בכל הקשור לשדה ראיה, הוא המוצלח ביותר בסגמנט ומבין המוצלחים שפגשתי בשנים האחרונות. בזכות תכנון חכם של חלון הנהג וביחד עם קורת A דקה במיוחד וקו חלונות נמוך, הנהג כמעט ולא סובל משטח מת ושדה הראיה לא פחות ממצוין לפנים או לצדדים, קצת פחות (כצפוי) לאחור.
המרווח מלפנים טוב למדי ושטח החלונות הגדול מספק תחושה אוורירית במיוחד מעמדת הנהג או הנוסע שלצידו, זאת למרות שהמידות החיצוניות של ה-XV הן יותר של משפחתית מהשורה ומהקטנות בסגמנט רכבי הפנאי. עם בסיס גלגלים מכובד למשפחתית של 2.63 מטר, מרווח מאחור לשני נוסעים עם מרווח ברכיים, ראש וכפות רגליים מספק בהחלט, אך נוסע שלישי לא יתלונן על עודף נוחות, בעיקר בשל תעלת מרכזית בולטת.
תא המטען של ה-XV (נפח של 390 ליטר עם ערכת ניפוח ו-310 עם צמיג חלופי), שהיה נקודת חולשה בדגם היוצא, גדול יותר מבעבר ובסך הכל יספיק לכל הצרכים של משפחה ממוצעת כולל מקום לעגלות מכל הסוגים. למרות זאת, הוא רדוד יחסית וקטן בגודלו מול המתחרים בסגמנט ולמעשה, למעט שפת הטענה גבוהה ונוח להעמסה, הוא לא שונה במיוחד מכל תא מטען של האצ'בק משפחתית. עם קיפול המושבים, מתקבל תא מטען שטוח וגדול למדי, גם מול המתחרים.
כאן אולי המקום לציין שלמרות שהנהג אכן יושב גבוה לעומת מכונית משפחתית, זה עדיין מרגיש נמוך יחסית לסגמנט וכך גם מאחור.בקצרה, סובארו XV החדש מרגיש יותר כמו משפחתית מוגבהת מאשר קרוסאובר/SUV שכיח.
בתחום הפרקטיקה, יש מספיק תאי אחסון וכולם במידה הנכונה לשימושיות גבוהה. לנוחות הנוסעים ישנם מחזיקי בקבוקים בדלתות ושני מחזיקי כוסות ליד הנהג, אך יש לציין שאלו תוכננו עבור האמריקאי הממוצע המשתמש תדיר בכוסות ענק, כך שבקבוקים קטנים למשל לא יישארו יציבים.
עוד בתחום הפרקטיקה וייחודי לסגמנט, יש לציין שב-XV מותקנת כרית אוויר קדמית חכמה הנמצאת במצב מבוטל כל הזמן ומזהה לפי הלחץ על מושב הנוסע, מתי מדובר בתינוק/מושב בטיחות או נוסע רגיל, כמובן עם חיווי מלא לנהג. בדקנו, וזה עובד מצוין.
בתחום האבזור, סובארו משווקת את ה-XV החדש בשתי רמות, רגילה ופרימיום. רמת האבזור הבסיסית, ענייה למדי ביחס למחיר של 160,000 שקל. רמת הגימור פרימיום (הנבחנת) המוצעת במחיר של 172,000 שקל, כבר נדיבה ומוסיפה לרשימה: מערכת בקרת אקלים דו אזורית, חיישני תאורה וגשם, בקרת שיוט, דיבורית BT עם חיוג קולי, כניסת USB למערכת השמע, מחשב דרך מורחב, מצלמת רוורס, חימום מושבים קדמיים ועוד. כמובן שצריך להזכיר שהנעה כפולה מגיעה כסטנדרט בכל רמות האבזור.
בתחום הבטיחות, מוצע ה-XV כסטנדרט עם 7 כריות אוויר והוא זכה בציון של חמישה כוכבים במבחני הריסוק NCAP.
סובארו XV – יוצאים לדרך:
סובארו XV החדש, לא משנה את התפריט המוכר של סובארו ובחרטומו אנחנו מוצאים את מנוע ה-2.0 ליטר בוקסר החדש (מסדרתFB) המייצר הספק של 150 כ"ס ב-6,200 סל"ד ומומנט מרבי של 20 קג"מ ב-4,200 סל"ד. את המנוע, סובארו שידכה לתיבה רציפה (LINERTRONIC CVT) מהדור השני והחדש והכוח מועבר כסטנדרט אל ארבעת הגלגלים.
דף הנתונים יספר על ביצועים ממוצעים לקטגוריה עם 10.7 שניות 0-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 187 קמ"ש. כמו תמיד, השאלה היא איך זה מרגיש בפועל ובחיי היום יום שהם לא 0-100 קמ”ש ולפי הנתונים היבשים, אתם כבר יכולים להבין שביצועים מסמרי שיער לא תמצאו כאן, אבל זה גם כך לא מה שמחפשים הרוכשים בקטגוריה וגם אף אחד מהמתחרים לא מדביק גב אל משענת.
אז הביצועים בפועל אכן ממוצעים לקטגוריה אך בחיי היום יום, סובארו מציעה כאן שילוב מנוע+תיבת הילוכים טוב במיוחד, בעיקר בזכות תיבת ההילוכים הרציפה. אי אפשר להאשים אותי כחובב תיבות רציפות, פשוט כי אני לא, אך נדמה כי סובארו בדור השני של התיבה הרציפה שלה, הצליחה ליצור שילוב מוצלח במיוחד המנצל היטב את המנוע.
לרוב, החיסרון העיקרי של תיבות רציפות זה פעולת ON/OFF. אם אתם רוצים להאיץ, אין כמעט מצב ביניים והסל"ד עולה לאזורים מרעישים ונשאר שם כל זמן ההאצה והתחושה מאוד מלאכותית כמו גומייה נמתחת. במקרה של ה-XV, בשימוש בין רגוע לנמרץ קליל, התיבה מתפקדת כמו תיבה אוטו' רגילה, רק יותר טוב שכן היא מגיבה באופן מיידי ורציף למידת הלחיצה שלכם על הדוושה ומספקת ל-XV תחושה זריזה מבלי שיש צורך ללחוץ חזק על הדוושה בכי לקבל קצב התקדמות משביע רצון. זה הזמן לומר שתאוצת ביניים 80-120 קמ"ש עומדת על 7.5 שניות במצב הידני ו-8.3 שניות במצב האוטו'.
לא הכל מושלם כמובן ובשימוש נמרץ, היא מתפקדת כמו כל תיבה רציפה, קרי הסל"ד קופץ למעלה והנג "נהנה" מרעש מנוע ומהתחושה המלאכותית המוכרת. לכן, בנהיגה נמרצת עדיף לעבור למצב הידני. אז התיבה מציעה 6 יחסי העברה קבועים מראש, עם העברות מספיק מהירות גם לנהיגה זריזה בכבישים מפותלים ועם שליטה טובה יותר בכוח המועבר אל הגלגלים.
השימוש הנמרץ, חושף בידוד רעשים סביר בלבד ב-XV, כאשר בשיוט ב-100 קמ"ש (1,400 סל”ד), רעשי רוח נשמעים היטב ומעבר לסביר. גם המנוע משמיע קולו, בכל סל"ד כמעט (למעט בשיוט), אך לפחות זה גרגור בוקסר נעים לאוזן וכלל לא מטריד. כל זאת כמובן פתיר, כמו בכל רכב, עם קצת מוסיקה טובה ול-XV יש מערכת שמע לא רעה ללוות את הנסיעה. יש לציין שגם התיבה עצמה לא שקטה במיוחד, ככל הנראה בשל השימוש בשרשרת (עדיף) במקום ברצועה.
רכבי פנאי, לרוב פחות נוחים מרכבי נוסעים וגם ה-XV החדש, פחות נוח מסובארו B4 לדוגמה. בעיר ובמהירויות נמוכות המתלים לא תמיד מצליחים להתמודד עם מפגעים בסלילה, אך ה-XV לא מעניש את הנוסעים. מחוץ לעיר, ככל שהמהירות עולה ואיכות הכבישים משתפרת, ה-XV מציעה נוחות נסיעה טובה למדי תוך שמירה על יציבות כיוונית גבוהה ותחושת ביטחון לאוחז בהגה. אם כבר נוחות, אז אפשר לספר שההיגוי קל ונוח מאוד בחיי היום יום ומשתלב היטב עם קלות ונינוחות הנהיגה ב-XV.
אף אחד לא רוכש קרוסאובר עבור שעשועי נהיגה, אבל ה-XV הוא ככל הנראה הקרוסאובר המציע את התנהגות הכביש הטובה בסגמנט (צריך כמובן מבחן משווה). עם בולמים קשיחים, מנוע בוקסר המספק מרכז כובד נמוך וכמובן עם ההנעה כפולה, ה-XV מציע התנהגות כביש טובה ובטוחה.
ה-XV אולי לא שש כניסה אלי סיבוב וההגה הקל לא מאפשר נהיגה מהירה ומדויקת, אך כמו בכל דגמי סובארו, פשוט כוונו את המכונית אל תוך הסיבוב וההנעה הכפולה כבר תעשה את העבודה ותוציא אתכם מהסיבוב (בשילוב עם בקרת היציבות, ליברלית למדי יש לומר לחיוב). תלונה אחת בתחום זה אפנה אל הצמיגים, שסיפקו מוזיקת רקע בדמות צווחה על כל פניה נמרצת, זאת כנראה בשל התאימות שלהם גם לשטח ולא רק לכביש.
ומה עם קצת שטח? רוב הרוכשים בסגמנט לא באמת מחפשים את יכולת השטח, אך ההנעה הכפולה של ה-XV לא רק תורמת ליכולות הכביש של ה-XV אלא מאפשרת לו להיות מכונת שבילים מהנה (מאוד!). אמנם מרווח הגחון הוא מהגדולים בסגמנט (22 ס"מ), אך זווית הגישה/נטישה הלא גדולות, אומרות ששטח באמת, זה לא השטח שלו וההנעה הכפולה מיועדת יותר עבור מצבי אחיזה גבוליים כגון בוץ או חול רך וזה כמובן היתרון של ה-XV על כל המתחרים שלו. אמנם חלקם מוצעים עם הנעה כפולה, אך תאלצו להוסיף יותר מ-10,000 שקל מעל מחירו של ה-XV פרימיום עבור אותן גרסאות. יש לציין שכמו בכביש, בנהיגת שטח נמרצת עם ה-XV מומלץ לנהוג כאשר התיבה במצב הידני, מה שמאפשר שליטה טובה ומדויקת יותר בכוח המועבר אל הגלגלים.
סובארו XV החדש, הוא הראשון בסגמנט להציע מערכת עצור סע. פעולת ההתנעה מהירה (0.35 שניות מרגע עזיבת הבלם), אך לא חלקה מספיק והיא בהחלט מורגשת יתר על המידה לעומת מערכות אחרות בהן התנסיתי בעבר (אולי בשל מנוע הבוקסר?). המערכת לפחות היא מהסוג החכם אשר פועלת בקורלציה עם מערכת בקרת האקלים ובהתאם לטמפרטורה הנבחרת, המערכת תניע את הרכב ולא תאפשר לנוסעים להתבשל בשמש הישראלית.
סובארו מתגאה בכך שה-XV החדש הוא החסכוני בקטגוריה מבין דגמי ה-4X4 עם צריכה משולבת של 15.6 ק”מ לליטר. בסיום המבחן, צריכת הדלק עמדה על 9.8 ק"מ לליטר, נתון מכובד למדי. בנסיעה מתונה יותר בכביש הבינעירוני (אך לא חסכונית במיוחד), נרשמה צריכה של 14.1 ק"מ לליטר, שוב נתון מכובד לרכב כפול הנעה גבוה. לסיכום, אולי תתקשו להשיג את הצריכה מוצהרת של 15.6 ק"מ לליטר, אך נתון של12-13 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת תוכלו להשיג בקלות, וזה כבר נתון מצוין לקרוסאובר עם הנעה כפולה.
בכלל, בכל הקשור לתחום צריכת הדלק, ה-XV משתדל מאוד לסייע לנהג לנהוג באופן חסכוני. בכל חלונות מחשב הדרך מופיעה צריכת הדלק הממוצעת כך שהנהג תמיד מודע לה. בנוסף, באחד המסכים ישנה גרפיקה דינמית המציגה בכל רגע את צריכת הדלק הרגעית ביחס לצריכה הממוצעת, שימושי למדי.
סובארו XV החדש 2012 – סיכום מבחן:
פשטות, תמיד הייתה שם המשחק בסובארו וה-XV החדש, למרות עיצוב חיצוני שובב יחסית לסובארו, לא סוטה מהמתכונת הזו. כמעט כמו בכל דגמי סובארו, הפשטות היא במובן הטוב של המילה, פשוט ונעים לנהוג ב-XV החדש.
שלוש נקודות חולשה עיקריות יש לXV החדש עבור הרוכשים הפוטנציאליים: הוא לא מרשים למראה בגודלו כמו המתחרים לסגמנט וזו הרי הסיבה העיקרית שהקטגוריה הזו הפכה לכה פופולרית. תא הנוסעים פשוט מידי למראה ולא מרגיש מספיק מודרני ורמת האבזור בדגם הבסיס נמוכה מידי ביחס למחיר ולתחרות. לי מי שמתעקש, אז אפשר להוסיף את תא המטען הקטן יחסית לסגמנט, אך לרוב המשפחות הוא מספיק בהחלט.
אם שמתם לב, עיקר התלונות הן על הרושם שה-XV משאיר על הצופים מהחוץ ועל הצופים מהפנים. מי שישכיל להתעלות מעל מעל נקודות אלו, שלטעמי הן די זניחות למעט אולי אלו הצריכים תא מטען ענק, מצפה קרוסאובר/סטיישן-מוגבהת מוצלח במיוחד. כזה שאולי לא יחמיא לאגו, אבל יספק לרוכשים שלו רכב מהונדס היטב.
עם מושבים נוחים, הנדסת אנוש טובה, שדה ראיה חסר תחרות, תנוחת ישיבה מוגבהת (אך פחות מהמקובל), שילוב מנוע תיבת הילוכים מוצלח, צריכת דלק חסכונית וכמובן הנעה כפולה לכביש ולשטח, זה בכלל לא משנה אם תקראו לו קרוסאובר או סטיישן מוגבהת, סובארו XV החדש הוא פשוט רכב מוצלח במיוחד, לא כמו כולם אלא בדרכו המיוחדת שלו.
סובארו XV 2.0 אוטו' | |
שנת הצגת הדגם | 2012 |
מנוע | 4 צילינדרים |
נפח | 1,995 סמ"ק |
הספק | 150 כ"ס ב-6,200 סל"ד |
מומנט | 20.0 קג"מ ב-4,200 סל"ד |
0-100 קמ"ש | 10.7 שניות |
מהירות מרבית | 187 קמ"ש |
הנעה | כפולה קבועה |
תיבת הילוכים | רציפה CVT עם מנופי תפעול על ההגה |
תצורת מרכב | 5 דלתות האצ'בק |
אורך/רוחב/גובה (מ"מ) | 4,450/1,780/1,615 |
בסיס גלגלים | 2,635 מ"מ |
צמיגים | 225/55 R17 |
משקל | 1,405 ק"ג |
צריכת דלק (יצרן) | 15.1 ק"מ לליטר |
צריכת דלק מבחן | 10.8 ק"מ לליטר |
מבחני ריסוק | 5 כוכבים |
בטיחות | 7 כריות אוויר EBD+ABS+VDC+HSC+TC |
מפרט מלא |