בשנת 2019 לא נרשם גידול במספר ניסיונות הגניבה של רכבים עם מערכת איתור. שיטת הגניבה הנפוצה ביותר היא באמצעות התחברות למחשב הרכב דרך שקע OBD.
חברת האיתור "פוינטר" מסכנת את שנת 2019 בגניבות רכב בישראל. לפי פוינטר שיטת הגניבה המובילה כיום היא שכפול מפתח "גולם" המבוצע תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. ב- 2019 כ- 50% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו התבססו על שיטה זו - גידול של 11%.
שיטות גניבה נוספות הן:
תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 24% מהגניבות שנרשמו השנה. לא שינוי ביחס לשנה שעברה.
גניבת מפתחות מבית הלקוח: כאשר קיים קשר ישיר בין בית הלקוח לרכב בחניה אשר היוו 9% מסך הגניבות שנרשמו השנה. קיטון של 40%.
גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 15% מסך הגניבות שבוצעו השנה ומהווה גידול של 15% ביחס לשנה שעברה. פוינטר מספקת פתרון לתופעה זו באמצעות מערכת בקרת התנעה ומערכת clock & lock, אשר מאפשרות הגדרת שעות פעילות ונסיעה של הרכב.
שוד וגניבת רכב מונע: היוו 2% מסך הגניבות השנה. ללא שינוי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
אזור המרכז ממשיך להוביל את מפת הגניבות עם 35% מסך הרכבים בהם מותקנת מערכת איתור, אזור השרון עם 27%, השפה וירושלים עם 11%, הדרום עם 10% והצפון עם 6%. שעות הגניבה הפופולריות ביותר הן בשעות הלילה בין 22:00-05:00 לפנות בוקר.
בחלוקה לסוגי רכבים, רכבים פרטיים ורכבי פנאי מהווים כ-58% מכלל הרכבים הנגנבים (5% מתוכם היברידיים), משאיות - 16%, רכבים מסחריים קלים - 15% וכלים הנדסיים - 3%.
אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר ישראל מציין כי "במסגרת הטמעת בינה מלאכותית במוקד המבצעי הוכנסו למערכות המידע פרמטרי זיהוי שקשורים בלימוד דפוסי התנהגות הנהג, בשעות נסיעה, הנעות בשעות חריגות, אזורי נסיעה חריגים, שיגרת נסיעה של הרכב ושל הנהג ועוד. שילוב יכולות ה- AI הינו תוצאה של זיהוי מגמה במהלך השנתיים האחרונות של גניבות רכבים בדרך של גניבת מפתחות הרכב וקוד או שיתוף פעולה בין נהג מורשה לגנב רכב. נסיעות שזוהו כחוקיות מקוטלגות עכשיו כניסיונות גניבה, נשלחות התראות ומופעל אירוע גנבה עבורן.