גניבות רכב בישראל רבעון ראשון 2024
עלייה של 170 אחוז בניסיונות לגניבות רכב ברבעון הראשון של 2024.
גניבות רכב בישראל רבעון ראשון 2024
עלייה של 170 אחוז בניסיונות לגניבות רכב ברבעון הראשון של 2024.

המערך המבצעי של Pointer מקבוצת Powerfleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים מסכם את הרבעון הראשון לשנת 2024 בגניבות רכב בו נרשם גידול של 170% בניסיונות גניבת רכב ביחס לרבעון הרביעי של 2023 רבעון המלחמה.

 

הרבעון הראשון מתאפיין בגידול של 110% בניסיונות גניבות רכבי שטח 4X4 ולמרות שמדובר בסגמנט קטן בישראל, גניבות רכבי 4X4 מהוות כ-16% מכלל ניסיונות הגניבה ברבעון הראשון של 2024, נתון חריג במיוחד. הדגם שסבל במיוחד מהעליה הזו הוא סוזוקי ג'ימני ובניגוד לגניבות של רכבים עבור חלקי חילוף, כאן מדובר ברכבים שנגנבים לטובת שימוש יומי. 

 

סוזוקי ג'מני
סוזוקי ג'מני הפך לחביב על גנבי הרכב מהשטחים.

תופעה נוספת שהתגברה משמעותית ברבעון הראשון של 2024 היא גניבות לאור יום. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, ברבעון הראשון הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר מציין כי "תופעת העלייה בניסיונות הגניבה של רכבי השטח 44X נעוצה ככל הנראה בעובדה שהפלסטינים משתמשים ברכבים אלה יותר לנסיעה ופחות לחלקי חילוף. מדובר בכנופיות, משפחות פשע ושותפים של מחוללי טרור, אשר נדרשים לרכבים שיכולים להימלט ולהסתתר". גולדשטיין הוסיף כי "המלחמה בעזה משפיעה גם היא ביתר מיליטנטיות מצד הגנבים. גנבי הרכב, ברובם, הפכו יותר לֶאוּמָנִים ומתנהגים ביתר אלימות בנהיגה מהירה בכבישים, בניגוח מכוניות ומחסומים במרדפים ואף בנסיעה מסוכנת בניגוד לכיוון הנסיעה. אם בעבר היה מדובר בפעילות לצורך הכנסה כלכלית, הרי שכיום נוסף גם מרכיב לאומני כחלק מהמאבק לפגוע בנו, הוסיף גולדשטיין".

 

הערים המובילות בגניבות רכב ברבעון הראשון של 2024:

תל אביב עם 14%, גידול של 40% ביחס לשנת 2023, פתח תקווה עם 7% רמת גן עם 6%, ירושלים עם 6% וכפר סבא עם 5% הוד השרון וראשון לציון עם 4% ובאר שבע עם 3% ירידה ביחס לשנת 2023 עקב המלחמה.

 

גניבות לפי שנת מודל: 

כלי רכב משנת 2023 מהווים 11%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים  13% כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 29%  מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 13% מגניבות הרכב, כלי רכב משנת מודל 2019, מהווים 12% מכלל הגניבות.

 

שימוש במשבש סלולרי:

ב-82% מתוך סך גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.

 

שיטות הגניבה הפופולאריות:

שיבוש סלולרי - 82% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות הבאות:

 

שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 46% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. 
שימוש במשכפל אלחוטי 9%.

 

תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 25% מסך הגניבות. 

 

גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 11% מסך הגניבות שנרשמו השנה.
גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 8% מסך הגניבות שבוצעו השנה. 


שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה. 


 
גניבות לפי מחוזות כלל ארצי:

ניתן לראות כי חלה עליה בניסיונות הגניבה באזור הצפון ל- 13% ברבעון הראשון לשנת 2024 לעומת 8% בכלל שנת 2023. העלייה הסטטיסטית בניסיונות הגניבה היא נגזרת של הירידה בניסיונות הגניבה באזור הדרום בעקבות הלחימה.  

  • אזור המרכז עם כ- 33% מסך הגניבות עליה של 10% ביחס לשנת 2023.
  • אזור השרון עם כ- 14% מסך הגניבות – ירידה של 22% ביחס ל- 2023.
  • אזור הדרום עם כ- 12% - ירידה של 15% ביחס לשנת 2023.
  • אזור השפלה עם כ- 20% מסך הגניבות. כמעט ללא שינוי. 
  • אזור ירושלים  כמעט ללא שינוי עם כ-  8%.
  • אזור צפון עם כ - 13% - גידול של 62% ביחס לשנת 2023.
ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 14

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.