כבר שנים רבות שרוכשי רכב חדש בארה"ב ואירופה, לדוגמה, יכולים לבצע רכישה של רכב חדש בצורה מקוונת. הם יכולים לא רק לבחור את הדגם, מנועים ורמת הגימור אלא לבחור חבילות אבזור ושלל תוספות שונות - מקוריות מהיצרן. בישראל תחום זה עדיין נמצא בחיתולים ולכך אפשר למצוא מספר סיבות: אנחנו מדינה קטנה בה אולם תצוגה של היבואן נמצא לרוב במרחק נסיעה של לא יותר מ- 10 דקות, אנחנו הישראלים עדיין אוהבים למשש את הסחורה, יבואני הרכב נכנסו לתחום זה מאוחר יחסית וגם כי בישראל יש לרוב רמות גימור סגורות ואין ממש אפשרות להוסיף אבזור מקורי בהתאמה אישית, לפחות בצד העממי יותר של שוק הרכב.
מספר יבואנים החלו בשנים האחרונות לאפשר רכישה של דגמים אונליין, חלקם מאפשרים רכישה רק של דגמים מסוימים ואצל חלקם האחר את המבחר כולו. בשנה האחרונה עוד ועוד יבואנים הקימו פלטפורמת רכישה מקוונת לרכבים ועידן הקורונה סיפק לנו הזדמנות טובה לבדוק את הפלטפורמה, לגלות אילו יבואנים מאפשרים רכישה מקוונת ועד כמה נוח תהליך הרכישה. בשלב זה רק קרסו מוטורס מאפשרת להשלים את תהליך הרכישה כולו באופן מקוון, שאר היבואנים מציעים במקרה הטוב לא יותר מתשלום מקדמה ואת השאר תסיימו כבר בדרך המסורתית או בעת הנוכחית של מגפת הקורונה, בשיחה עם סוכן והחלפת דוא"ל.
רכישה מקוונת (או משהו שמתקרב לזה) מוצעת כיום אצל היבואנים/מותגים הבאים: קרסו מוטורס (דא'ציה, רנו, ניסאן), כלמוביל (מיצובישי, יונדאי), קבוצת לובינסקי (אופל, פיג'ו, MG), צ'מפיון מוטורס (סיאט, פולקסווגן, אודי), יוניון מוטורס (טויוטה). חלק מהיבואנים מציעים מחירים מיוחדים לרוכשים דרך האתר.
אופל:
אפשרות רכישה? תשלום מקדמה לשריון הרכב.
איך תהליך הרכישה? בשלב זה ניתן לרכוש רק את הקורסה החדשה אך בהמשך יצטרפו שאר דגמי אופל. הממשק נוח ופשוט אך זקוק לליטוש קל. ניתן לבחור דגם, צבע ותוספות אבזור, כגון מיגון, בהתקנה מקומית. יש תיאור מקוצר של האבזור הנוסף והמעניין יותר לכל רמת גימור ויש תמחור לכל תוספת. חסרה השוואה נוחה בין רמות הגימור, רלוונטי במיוחד כאשר אין באמת אפשרות לשנות את האבזור המקורי.
קבוצת לובינסקי מציעה ממשק רכישה דומה גם עבור המותגים פיג'ו ו-MG, מותג MG מאפשר רכישה מקוונת עוד מאז שהושק בישראל דגם MG ZS לפני כשנתיים וכעת ניתן לרכוש בצורה מקוונת גם את הקרוסאובר החשמלי MG ZS EV - למעשה רכישה של מותג MG מתבצעת בצורה מקוונת בלבד. פיג'ו מציעה כיום ברכישה מקוונת רק את ה-2008 החדש שהושק לאחרונה בישראל ובמקרה זה ניתן לבצע תהליך רכישה דיגיטלי מלא, כולל הטבת השקה של 5,000 שקל לרוכשים דרך האתר. תהליך הרכישה כולל קונפיגורטור מלא וגם ליווי טלפוני + וידאו בזום ישירות לאיש המכירות במקרה הצורך. מאז ההשקה של הדגם ביום חמישי האחרון (2.04) נרכשו כבר 37 יחידות מהדגם באופן מקוון, 26 מהן בטלפון ו-11 בהליך דיגיטלי מלא. אחרי החג, השירות יתרחב לכל מותגי ודגמי לובינסקי - פיג'ו, סיטרואן, אופל ו-MG.
השורה התחתונה: תהליך הרכישה פשוט וכאמור, בקרוב יהיה ניתן לבצע תהליך רכישה דיגיטלי מלא עבור כל דגמי המותג.
אודי:
אפשרות רכישה? לא.
ממש לאחרונה גם אודי ישראל הצטרפה לתחום הרכישה המקוונת אך בשלב זה מדובר במוצר מוגבל.
איך תהליך הרכישה? אודי עושה שימוש בקונפיגורטור המלא של אודי אירופה כך שהתהליך עשיר מאוד באופציות מקוריות מהיצרן ובהתאמה אישית של הדגם. תמונות עם כל האופציות שבחרתם מלוות את כל התהליך ומאפשרות לקבל מושג ברור על התוצאה הויזואלית הסופית. מה שחסר ופוגם משמעותית בתהליך הוא החוסר בתמחור האופציות (מה שכן קיים באירופה) כך שאין לכם מושג מה המחיר הסופי של הדגם שהרכבתם. בסיום התהליך תוכלו לשמור את הקונפיגורציה, לשלוח לחבר וכמובן לשלוח את הקונפיגורציה לאחת מסוכנויות אודי להמשך התהליך. המערכת באנגלית בלבד.
השורה התחתונה: בשלב זה אודי לא באמת מאפשרת רכישה מקוונת אלא קונפיגורטור ללא אפשרות רכישה או תמחור מלא. יש עוד על מה לעבוד אבל הפוטנציאל קיים.
דאצ'יה:
אפשרות רכישה? כן, מלאה.
איך תהליך הרכישה? דאצ'יה הייתה מהראשונות בישראל לאפשר רכישה מקוונת מלאה וכיום ישנו ממשק רכישה חדש. ממשק המשתמש נוח ומודרני למראה, תהליך הרכישה מלווה בסרגל המציין את השלבים השונים בתהליך מה שהופך את תהליך הרכישה לפשוט וקל. דאצ'יה מאפשרת לסיים את הרכישה דרך האתר, ניתן לפתוח אזור אישי בו ניתן לשמור את הקונפיגורציה לצרף מסמכים נדרשים וצפייה בסטטוס ההתקדמות. לחיוב יש לציין כי תהליך הרכישה מציג את הרכבים הקיימים במלאי - בשלב בחירת הצבע. אמנם ישנו קישור למפרט הטכני המלא בקובץ PDF אך רצוי לציין על גבי האתר נתונים בסיסיים כגון ביצועים וצריכת דלק.
מה לשפר? בשלב בחירת רמת הגימור רצוי להציג את האבזור של רמת הגימור הבסיסית ולהציג רק את התוספת של רמות הגימור הבכירות יותר בצורה ברורה יותר.
ממשק רכישה זהה נמצא גם בניסאן ורנו, כולם מותגים מבית קרסו מוטורס, כך שחוות הדעת לתהליך הרכישה המקוונת זהה לשאר המותגים.
השורה התחתונה: ממשק הרכישה אולי לא העשיר ביותר במידע אך הוא ללא ספק הנוח והברור ביותר לשימוש גם אם הוא זקוק לליטוש קל. קרסו מוטורס היא היחידה כיום המאפשרת השלמת כל תהליך הרכישה באופן מקוון.
טויוטה:
אפשרות רכישה? לא.
איך תהליך הרכישה? לטויוטה ישראל יש אתר מקיף ומושקע מאוד לרכישה מקוונת, ככל הנראה המושקע ביותר. הממשק מתאים יותר לגלישה בנייד או עם מסך גדול יחסית בשל עושר המידע שבו, פחות לגלישה במחשבים ניידים. לרוכשים ישנם שלל אפשרויות כגון הורדת הקטלוג האישי של הדגם שהרכבתם כולל קוד QR המאפשר לכם שמירה של הקישור בנייד, מחשבוני מימון וליסינג, פנייה לסוכנות הקרובה לצורך השלמת התהליך ועוד אך בשורה התחתונה, אין אפשרות רכישה, גם לא השארת מקדמה.
מה לשפר? ממשק הרכישה/אפיון הרכב לא מסודר מספיק ויש ערבוב רב מדי של קישורים היוצרים ספגטי לא מסודר של התהליף. ישנה השוואה מסודרת בין דגמים/גרסאות גימור אך גם כאן נדרש ליטוש לעיצוב ולממשק.
השורה התחתונה: הפוטנציאל קיים וההשקעה ניכרת ומרשימה אבל נדרש אפיון ועיצוב מחדש לממשק בכדי להפוך את התהליך לידידותי יותר.
יונדאי:
אפשרות רכישה? לא.
איך תהליך הרכישה? פשוט וקל. הממשק מסודר ומוביל את הלקוח בכל השלבים בצורה ברורה וקלה להבנה. הממשק לא מספק יותר מדי מידע על הדגם (בסוף התהליך ניתן להוריד את המפרט המלא), את האפיון ניתן לשמור באזור אישי וניתן לפתוח פנייה לנציג שירות.
מה לשפר? חסרה המשכיות ברורה בסוף התהליך, אפשרות להדפיס את המפרט שיצרנו, האזור האישי הוא לא חלק מסיום תהליך הרכישה וחשיפת המחיר הסופי הכולל הנחה מסוימת מתבצע דרך מערכת מסרונים שבשלב הבדיקה, לא תפקדה (לא התקבל מסרון).
השורה התחתונה: הממשק טוב אבל אין יותר ממש אופציות למעט התקנה מקומית ואין הסבר מספק על חלק מתוספת האבזור (מזו לדוגמה חבילת מדבר?).
ממשק רכישה זהה נוכל למצוא גם במותג מיצובישי, שגם הוא מותג של כלמוביל.
סיאט:
אפשרות רכישה? תשלום מקדמה.
איך תהליך הרכישה? זה כבר מספר שנים שסיאט מאפשרת רכישה מקוונת, אך מדובר בסוג של בלון ניסוי יותר מאשר מעבר אמיתי לרכישה מקוונת. עד היום מדובר בשני דגמים בלבד המוצעים כל אחד ברמת גימור ייחודית הנמכרת, עקרונית, רק דרך האתר. הממשק פשוט וקל לשימוש, אך זה גם בשל העובדה שמדובר כרגע בשני דגמים בלבד עם רמת גימור אחת לכל דגם.
השורה התחתונה: הממשק מוצלח אך אנחנו ממתינים לדגמים נוספים.
פולקסווגן:
אפשרות רכישה? לא.
פולקסווגן לא מאפשרת רכישה או תשלום מקדמה, אך יש קונפיגורטור ידידותי ונוח למשתמש והוא מבין היחידים המאפשר תוספות מהיצרן ולא רק אבזור בהתקנה מקומית. רשימת התוספות אמנם לא עשירה כמו זו שתוכלו למצוא באירופה, אבל בסך הכל זו התקדמות בשוק הרכב העממי בו לרוב מקבלים מפרט סגור. יש מה לשפר אך הכיוון נכון.