זמן הנסיעה הממוצע בכביש מס 1מירושלים לתל אביב התקצר בשיעור ממוצע של 27 , בעקבות החלטת שר התחבורה לאסור נסיעת משאיות וכלי רכב כבדים, בקטע שבין שער הגיא ומחלף שורש לירושלים בשעות הבוקר.
מסיכום נתוני החודשיים הראשונים של הפיילוט בכביש מס' 1 שערכה חברת אמי-מתום
עולה כי זמן הנסיעה הממוצע ממחלף דניאל ועד לגינות סחרוב, בכניסה לירושלים התקצר בשעות השיא שבין 07:30-08:00 בבוקר ב- 10 דקות, מ 36:43- דקות לפני הניסוי ל- - 26:39 דקות בלבד, בתקופת הפיילוט.
תזכורת: במסגרת הפיילוט שיזם השר נאסרה מ 1- בדצמבר 2009 תנועת משאיות וכלי רכב כבדים במשקל של יותר מ 12- טון, בקטע שבין שער הגיא ומחלף שורש לירושלים בין השעות 06:30 ל 09:30- בבוקר. הפיילוט אמור להמשך שישה חודשים עד ל 1- במאי 2010.
בנוסף לכך נאסרה נסיעת משאיות מעל 12 טון בשעות הבוקר גם בכביש מס' 3 בקטע שביןמחלף לטרון ועד מודיעין, וכן בכביש מס' 375 המוביל לצור הדסה, וכביש 431 בקטע שבין מחלף ענבה ועד מודיעין.
מהנתונים שהוצגו לראשונה היום בועדת ההיגוי שבראשות מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות מתברר כי בקטע שבין שער הגיא ועד מחלף שורש גדלה מהירות הנסיעה בין השעות
07:00-08:00 בבוקר מ 41- קמ"ש לפני הניסוי ל- 76 קמ"ש, בתקופת הפיילוט ומשורש ועד מחלף ענבה גדלה מהירות הנסיעה מ 97- קמ"ש ל 100- קמ"ש בממוצע במהלך הניסוי.
בקטע שבין שער הגיא ועד שורש גדלה מהירות הנסיעה בין השעות 08:00-09:00 בבוקר מ- 49קמ"ש ל 75- קמ"ש בממוצע, משורש ועד מחלף חמד גדלה המהירות מ- 70 קמ"ש ל- 80 קמ"ש בממוצע ומבן שמן ועד ענבה גדלה מהירות הנסיעה באותן שעות מ 95- קמ"ש ל- 100 קמ"ש בממוצע.
עוד עולה מהנתונים כי גם בכביש 443 אליו הוסטה תנועת המשאיות חלה ירידה של 7% בזמן הנסיעה הממוצע בכביש וזאת בניגוד לכל התחזיות שצפו האטה במהירות הנסיעה של כלי הרכב בכביש.
בנוסף לכך חל שיפור משמעותי בכל המדדים האחרים שנבדקו ובהם רמות זיהום האוירבכבישים בהם נאסרה תנועת משאיות וכן בזמני ההמתנה של כלי רכב בצמתים המובילים לכבישים אלה.
השר כץ אמר כי השלב הראשון של הפיילוט הצליח מעבר למשוער ומעל לכל הציפיות של מהנדסי הפרוייקט והביא לשיפור משמעותי בזרימת התנועה בכביש מס' 1. לדבריו, אם ההצלחה תמשך יבחן משרדו אפשרות להרחיב את הפיילוט לכבישים נוספים בארץ.