פיאט פנדה 2012 החדשה: חסכונית יותר, מרווחת יותר, אך גם יקרה יותר משמעותית מהפנדה המוחלפת.
פיאט פנדה החדשה, הוצגה רשמית בתערוכת פרנקפורט בספטמבר 2011 וכעת מתחיל שיווקה באירופה. בישראל יחל השיווק בתחילת 2012, עם סיום מלאי הרכבים של הפנדה היוצאת.
פיאט פנדה החדשה, לא נולדה לבצע מהפכות מהדגם המוחלף אלא לשפר ולעדכן את הקיים, בעיקר בכל מה שקשור באיכות תא הנוסעים, אבזור וכמובן מנועים חדשים וחסכוניים יותר. לכן גם העיצוב החיצוני נותר כמעט זהה ורק זכה לעדכון מודרני עם קווי דמיון לפיאט 500 ועיגול פינות של המראה הקופסתי הנוכחי.
תא הנוסעים של הפנדה החדשה הוא זה שזכה בעיקר השינוי העיצובי עם מראה חדש, צעיר וצבעוני עם מבחר צבעים אשר יאפשרו התאמה אישית יותר לרוכשים (רק ברמות הגימור הגבוהות). הקונסולה המרכזית בפנדה החדשה שטוחה ולא גונבת מרחב מתא הנוסעים, מה שהפריע בעיקר לברכי נהגים גבוהים בפנדה היוצאת. ידית ההילוכים ומרימי החלונות נותרו באותה מיקום כבעבר, מצוין עבור תפעול ידית הילוכים, פחות עבור תפעול החלונות.
בתחום המידות, פיאט פנדה החדשה נותרה עם אותו בסיס גלגלים של 2,300 מ"מ, אך היא צמחה בשאר המידות עם אורך של 3,650 מ"מ (112 מ"מ+), רוחב של 1,640 מ"מ (62 מ"מ+) וגובה של 1,550 מ"מ (100 מ"מ+). את המושבים האחוריים בפנדה (40/60), ניתן להסיט על מסילה לטובת הגדלת נפח תא המטען.
בתחום המנועים, תוצע הפנדה עם שלושה מנועי בנזין, מנוע דיזל אחד ומנוע נוסף שיוצג במהלך 2012 שהוסב להנעה בגז או מתאן. המנועים יוצעו עם תיבת הילוכים ידנית או רובוטית (רק בגרסת 85 כ”ס). מנוע הבסיס, שלא יימכר ברוב מדינות אירופה אך עם סיכוי רב שכן בישראל בכדי להציג תג מחיר תחרותי, הוא מנוע ה-1.2 ליטר המוכר מהפנדה הנוכחית בהספק של 69 כ"ס עם צריכת דלק של כ-20 ק"מ לליטר.
מנוע הבנזין העיקרי שישרת את הפנדה החדשה הוא מנוע השני צילינדרים TwinAir בנפח 0.9 ליטר המשרת כבר את ה-500 ואת לנצ'יה אפסילון החדשה. לראשונה בפיאט, מנוע זה יוצע בגרסה אטמוספרית בספק של 65 כ"ס אשר מציע בפנדה החדשה ביצועים של 15.0 שניות 0-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 157 קמ"ש עם תיבת הילוכים ידנית. פיאט עדיין לא מפרסמת את נתוני צריכת הדלק עם מנוע זה. בגרסת TwinAirטורבו, מנוע זה מספק 85 כ"ס ב-5,550 סל"ד ומומנט של 14.8 קג"מ ב-1,900 סל"ד. הביצועים בגרסה זו עומדים על 12.0 שניות 0-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 173 קמ"ש. צריכת הדלק המשולבת עומדת על 22.7 ק"מ לליטר.
הפנדה החדשה תוצע גם עם מנוע טורבו דיזל 1.3 Multijet2 (עם הנעה כפולה בהמשך), בהספק של 75 כ"ס ו-14.8 קג"מ יחד שיציע ביצועים של כ-13 שניות 0-100 קמ"ש ומהירות מרבית של כ-165 קמ"ש. צריכת הדלק עם מנוע זה תעמוד על כ-25 ק"מ לליטר בסיוע של מערכת עצור/סע.
בתחום הבטיחות, פיאט פנדה תוצע כסטנדרט עם 4 כריות אוויר (עד 6 לפי רמת האבזור), תאורת RDL ליום, Hill Hold ובקרת משיכה. מערכת בקרת יציבות ESP, לא תוצע כסטנדרט באירופה, מה שאומר שהפנדה לא תוכל להשיג ציון של חמישה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של NCAP. בישראל, כמתחייב בחוק, היא תשווק עם מערכת ESP, אך באירופה חובה זו חלה רק החל מהראשון בנובמבר 2011 ומכיוון שהפנדה נרשמה לפני התאריך הזה, חובה זו לא חלה עליה. חידוש נוסף בתחום הבטיחות שיוצע לראשונה בפיאט ובדומה לפולקסווגן אפ החדשה (וגם בסקודה סיטיגו וסיאט מי) זו מערכת בלימה אוטומטית בעיר במקרה של סכנת התנגשות, כאשר הנהג לא התערב, הפועלת עד למהירויות של 30 קמ"ש.
בתחום האבזור, תוצע הפנדה החדשה כסטנדרט עם פגושים בצבע הרכב, הגה חשמלי עם כפתור City, כיוון הגה לגובה, מחוון ECO להעברת הילוכים חסכונית, מחשב דרך, תאורת "עקוב אחרי הביתה" בעת כיבוי הרכב ומערכת שמע מקורית. רמת האבזור הגבוהה ביותר תוסיף מערכת בקרת אקלים, תפעול מההגה למערכת השמע והטלפון הסולרי, משענות למושבים מאחור, גגון, מראות חשמליות בצבע הרכב, שני חלונות חשמל קדמיים, הגה וידית הילוכים מצופים בעור ועוד.
עקב אכילס של הפנדה החדשה זה נושא התמחור. מחירה של הפנדה החדשה בהולנד בגרסת הבסיס TwinAir עם 65 כ"ס עומד על 9,290 אירו, כאשר האבזור הוא הבסיסי ביותר ולא כולל מזגן,חלונות חשמל קדמיים או מערכת ESP. מחירה של קיה פיקנטו באותו רמת הגימור עם מנוע 1.0 ליטר 69 כ"ס עומד על 7,995 אירו. מחירה של גרסת הבסיס של הפנדה הנוכחית עומד על 7,850 אירו.
אם ננסה לתרגם לעברית, זה אומר שסמל"ת, יבואנית פיאט לישראל, תתקשה לעמוד במחיר תחרותי (תחום ה-60-65 אלף שקל), אלא אם תשווק את הפנדה החדשה גם עם מנוע ה-1.2 הנוכחי, שהוא זול יותר ממנוע ה-Twinair האטמוספרי, מציע ביצועים טובים יותר, אך עם צריכת דלק פחות חסכונית בכ-15%.