היום פרסם משרד התחבורה את הוראות הנוהל המתירות יבוא מקביל של כלי רכב.
צו הפיקוח שנחתם על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ, ואושר לאחרונה על ידי ועדת הכלכלה של הכנסת מאפשר לראשונה בתולדות המדינה לייבא לישראל כלי רכב המיוצרים על ידי אותו יצרן, באמצעות יותר מיבואן אחד.
הצו יכנס לתוקפו ב-7 לאפריל 2010. הצו המלא מגדיר את התנאים המלאים בהם צריך לעמוד גוף המבקש להרשם כיבואן מקביל כגון: מלאי חלפים (7 שנים), קריאה לשירות, אחריות. בתוך 30 יום מפרסום צו זה יכולו עקרונית להגיע ראשוני הרכבים בעלי תקינה אירופאית ובעוד 120 יום בעלי תקינה אמריקאית.
על כל מי שמבקש להרשם כיבואן מקביל, חלה החובה להחזקת מוסך מרכזי או בבעלותו או בהסכם עם מוסך קיים אחר אשר ישמש כמוסך מרכזי באיזורים הבאים: תל אביב-יפו, חיפה,המרכז,ירושליים,הצפון והדרום. על המבקש לספק אחריות יצרן לשנתיים ולא פחות מהאחריות אותה היצרן מספק ליבואן.
בתחום הפיננסי על היבואן להיות בעל הון עצמי של 10 מיליון ש"ח, יבואן מקביל של אופנועים או טרקטורים יכול להסתפק בהון עצמי של 1.5 מליון ש"ח. בנוסף יהיה חייב המבקש להציג למשרד התחבורה עברות בנקאית בסכום של 8 מיליון ש"ח (יבואן רכב, לכל תקופת הפעילות של היבואן).
את השפעת הרופרמה נוכל לבחון באמת רק בעוד כמה שנים, האם זה יטיב עם ציבור הנהגים בישראל? מה יהיו יחסיי הכוחות בין היבואן הרשמי והמקביל ליצרן עצמו, האם יבואנים רשמיים יעשו בעיות בקבלה למוסך לרכב שלא נרכש דרכם? האם מי שירוויח אלו שוב חברות הסילסינג ולא האזרח הפשוט?
הרפורמה בסופו של דבר מבורכת מאוד ולראשונה באמת פותחת את שוק הרכב הישראלי לתחרות.
את הצו המלא ניתן לקרוא באתר משרד התחבורה.