תוכניות גריטה הן אחת הדרכים של מדינות להצעיר את צי הרכבים במדינה, דבר המוביל להורדה מהכביש של רכבים ישנים המזהים יותר ופחות בטוחים לנוסעים או לשאר משתמשי הדרך. בישראל הייתה בעבר תוכנית כזו אך זו זכתה לתקצוב נמוך מאוד, שנגמר רגע לאחר פתיחת התוכנית.
כעת, איגוד יבואנית הרכב הישראלי מציג תוכנית רב שנתית חדשה לגריטת כלי רכב מזהמים ולא בטיחותיים, לפי האיגוד התוכנית הזו תביא לחיסכון של 10 מיליארד שקל למשק הישראלי ולתוספת של כ-30 מיליארד שקל לתקציב המדינה לאורך עשור.
חזי שייב, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב: "התוכנית מביאה בשורה של ממש לכל משתמשי הכבישים בישראל. זו תכנית שתיטיב קודם כל עם הציבור, גם בחיסכון וגם באפשרות להיפטר מרכבים ישנים ולרכוש חדשים. התוכנית יחסית פשוטה ליישום ונשמח לסייע לממשלה להוציא אותה לפועל".
הגיל החציוני של כלי הרכב בישראל הוא 15.5 שנים, וכ-20% מכלי הרכב ממשיכים לנסוע על הכביש גם אחרי גיל 20. כיום, המדינה לא מציעה תמריצים לבעלי רכבים ישנים לגרוע אותם: אגרת הרישוי אמנם פוחתת במעט עם השנים אך הביטוחים לא מושפעים מגיל הרכב ואין תמורה כספית לגריטת כלי רכב ישן. התוצאה היא צי רכבים מזדקן ורכים מזהמים ולא בטיחותיים הממשיכים לנוע על הכבישים.
התוכנית של איגוד יבואני הרכב, שגובשה ונערכה על ידי שייב והכלכלן נדב כספי, נשענת על שני מרכיבים עיקריים:
ואוצ’ר תמורת גריעה מהכביש של רכבים מיושנים – בעל רכב הגורט את רכבו יקבל ואוצ’ר המזכה את המחזיק בו בהנחה לרכישת רכב חדש. מרבית האנשים יעדיפו לרכוש רכב משומש אך צעיר יותר. כדי לאפשר להם שימוש אפקטיבי בהטבה יש לאפשר לוואוצ’ר להיות סחיר כך שבעלי הרכבים המיושנים יוכלו למכור אותו לסוכנויות רכב, שיעבירו אותו ליבואן בעת קנית רכב חדש.
רכישת הרכבים שנגרעו ע”י זכיין חיצוני - ייערך מכרז במסגרתו ייבחרו זכיינים שיאספו את הרכבים שייגרעו, יטפלו בהם ויעשו בהם שימוש על פי ההנחיות שיקבעו במכרז, ובלבד שהרכב לא יעלה עוד על הכביש בישראל. בתמורה ישלם הזכיין למדינה 750-1500 שקלים עבור כל מכונית שתעבור לידיו, בהתאם לגיל הרכב.
באיגוד מעריכים כי התקציב לתוכנית, כ-800 מיליון שקלים בשנה, ימומן במשותף על ידי המדינה, יבואני הרכב והזכיינים הפרטיים. חלק המדינה בתקציב הכולל יהיה 320 מיליון שקלים בלבד, והוא ימומן מתוך ההכנסות מכלי הרכב החדשים שיירכשו, כך שלא נדרשת תוספת תקציב.
בתוך עשר שנים, מעריכים באיגוד, תוחלת החיים החציונית של מכוניות בישראל תרד ל-12 שנים, שיעור כלי הרכב בני מעל 9 שנים ירד מ-36% ל-27%, ושיעור כלי הרכב בני מעל 15 שנים ירד מ-10% ל-4% בלבד. בנוסף המשק ייהנה מתועלת חיצונית של כ-10 מיליארד שקלים כתוצאה מחיסכון בנזקים הצפויים מתאונות דרכים קטלניות ומפליטות מזהמים. לתקציב המדינה יתווספו כ-30 מיליארד שקלים בעקבות עליה בביקוש לרכבים חדשים, שתגרור עליה בהכנסות ממיסוי ישיר, מכס ומע”מ.
באיגוד ניתחו גם מדוע תוכניות עבר לגריטת רכבים ישנים נכשלו. בין היתר, מציינים שם היעדר מקור תקציבי מתמשך, חוסר העקביות שמקשה על תכנון קדימה ומבנה תמריצים שגוי. כדוגמה נותנים באיגוד את התוכנית לגריטה בשנים 2010-2013, שהופנתה לכלי רכב מאוד ישנים, בני 20 ומעלה, שתוחלת החיים שלהם קצרה ממילא, הנסועה שלהם נמוכה יחסית והם היו עומדים לרדת מהכביש בכל מקרה.
"המצב כיום לא יכול להימשך לאורך זמן", הבהיר יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב. "כלי הרכב שנוסעים בכבישים הם ישנים מאוד, מהישנים בעולם, וזה מוביל לנזקים לא סבירים ועלויות עצומות לציבור. הממשלה חייבת לחדש את התוכניות לעידוד גריטת רכבים ישנים והפעם לעשות את זה כמו שצריך, עם תלות מינימלית בתקציבי מדינה".