ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הלילה (ו') לקריאה שנייה ושלישית את חוק אגרת הגודש (מס גודש) שמטרתו המוצהרת היא הפחתה של גודש התנועה באזור גוש דן. בשלב זה לפחות הועדה קבעה שהחוק ייכנס לתוקפו רק החל ממרץ 2025 ובנוסף העניקה לשרי האוצר והתחבורה את האפשרות לדחות את החלת מס הגודש בשנה נוספת.
יו"ר הוועדה ח"כ ולדימיר בליאק דחה את ההצעה המקורית להחיל את אגרת הגוש מוקדם יותר מהסיבה שכלל לא בטוח שעד למועד המקורי תעמוד לרשות הציבור מערכת הסעת המונים יעילה.
לפי האוצר האגרה הזו תאפשר הפחתה של הגודש באזור גוש דן בכ-30% וחשוב עוד יותר, עבור האוצר, תייצר הכנסה שנתית של מעל למיליארד שקל לקופת המדינה, הכנסה שלטענת האוצר תאפשר את שיפור התחבורה הציבורית.
הצעת החוק מחלקת את אזור גוש דן לשלוש טבעות והמעבר מטבעת אחת לאחרת גורר תשלום אגרה שתעמוד על סכום יומי מרבי של 37.5 שקל לרכב פרטי. התעריפים משתנים לפי כיוון הנסיעה - לגודש או מחוצה לו - ושעות הנסיעה - 6:30-10:00 או 15:00-19:00. כך לדוגמה אם אתם יוצאים בין השעות 6:30-10:00 מתל אביב לבאר שבע לא תשלמו את האגרה אך אם אתם מגיעים בכיוון ההפוך תשלמו עד 25 שקלים. אם תבצעו את אותה נסיעה בין השעות 15:00-19:000 הכיוון כבר לא משנה ולכן כל אחד מהנהגים ישלם סכום של 12.5 שקל לרכב פרטי. יש לציין כי לאוצר תהיה אפשרות לשנות את השעות או התעריפים בהתאם לתוצאות המתקבלות - לפי מהירות הנסיעה הממוצעת במקטעים שונים - לאחר אישור של ועדת הכספים.
למי יש פטור מתשלום האגרה? לאוטובוסים ומוניות שירות כמובן, לאופנועים ורכבים בעלי תג נכה. בהצעה המקורית גם אופנועים היו אמורים לשלם אגרה (מופחתת) אך הוועדה החליטה לפטור, בצדק, את כלי התחבורה הזה מתשלום האגרה. מוניות ספיישל יהיו זכאיות להנחה של 50% אך ללא מגבלה על התשלום היומי (האגרה תשולם ע"י הנוסע). בנוסף, מי שמגיע לטיפול רפואי יהיה זכאי להחזר מול הקופה, במימון של האוצר. תושבים הגרים בתחום הטבעות יוכלו לבצע נסיעות קצרות בין הטבעות ללא תשלום של האגרה, מתווה סופי לנושא זה ייקבע בסמוך להחלת המס.
לגבי תשלומי מעסיקים של אגרת הגודש, הוועדה קבעה כי רכבי שירות, כמו טכנאים לדוגמה, יוכלו לקבל החזר מוכר במס, עובדים שלהם זו נסיעה רגילה אל וממקום העבודה יאלצו לשלם מס על ההטבה הזו.