בעוד שכולנו היו עסוקים בשינויים במס הקנייה על רכב חשמלי, שעלה מ-35% ל-45%, נעשה במקביל שינוי משמעותי לא פחות בתחום המיסוי הירוק או מה שמכנים ברשות המיסים הטבת "מיסוי ירוק" הנקבעת לפי דרגת זיהום האוויר של רכבי בנזין ודיזל (כולל היברידי ופלאג-אין).
הטבלה המעודכנת לשנת 2025 מציגה הפחתה של 4,000 ₪ בגובה ההטבה לרכבים בדרגת זיהום 1 עד 12. רכבים מדרגה 13 כבר לא זכאים לכל הטבה ורכבים מקבוצה 14 עד 15 כבר יאלצו להוסיף למס הקנייה סכומים של 1535 ₪ עד 7,500 ₪ - מרבית הרכבים עם מנועי 1.6 טורבו טורבו ומעלה שייכים כיום לדרגת זיהום 14-15.
עשרת |
|||
דרגת זיהום האוויר | ציון ירוק | סכום הפחתה מהמס המלא 2024 (₪) | סכום הפחתה מהמס המלא 2025 (₪) |
---|---|---|---|
1 | 0-50 | 18,417 | 14,427 |
2 | 51-130 | 18,417 | 14,427 |
3 | 131-150 | 16,882 | 12,892 |
4 | 151-170 | 14,734 | 10,744 |
5 | 171-175 | 12,893 | 8,903 |
6 | 176-180 | 11,356 | 7,366 |
7 | 181-185 | 10,130 | 6,140 |
8 | 186-190 | 8,901 | 4,911 |
9 | 191-195 | 7,980 | 3,990 |
10 | 196-200 | 6,756 | 2,766 |
11 | 201-205 | 6,139 | 2,149 |
12 | 206-210 | 4,912 | 922 |
13 | 211-220 | 3,990 | 0 |
14 | 221-250 251-300 |
2,455 0 |
תוספת של 1,535 תוספת של 2,455 |
15 | 301-350 351 ומעלה |
0 0 |
תוספת של 5,000 תוספת של 7,500 |
זה לא רק שגובה ההטבה הופחת אלא גם הנוסחה עצמה לחישוב דרגת הזיהום של כל רכב ורכב עודכנה בינואר 2025 והמשמעות היא שלא מעט דגמים עלו בדרגת הזיהום לקבוצה גבוהה יותר. אם ניקח לדוגמה את סקודה אוקטביה 1.5 טורבו 150 כ"ס החדשה שהושקה בישראל באוגוסט 2024, הדגם עלה מדרגת זיהום 4, שהייתה זכאית להטבה בסך 14,734 ₪, לדרגת זיהום 5 עליה ההטבה כיום היא בסך של 8,903 ₪ בלבד.
הנוסחה לחישוב דרגת זיהום ייחודית לשוק הישראלי ושונה מזו של השוק האירופאי. היא הוצגה לראשונה בשנת 2009 והיא למעשה כלי משחק של רשות המיסים לשינוי גובה ההטבה, או במילים אחרות כלי להעלאת המיסוי על רכבים מבלי שיהיה רעש תקשורתי שכן מי יכול להתלונן על כך שרכבים מזהים יותר גם ישלמו יותר?
לזרוע לכם עוד מלח על הפצעים? גם חישוב דירוג הבטיחות השתנה, במקרה זה אמנם מדובר בשינוי שהוא בסכום של כמה מאות שקלים בלבד בחלק מהמדגמים המשווקים (גובה ההטבה המרבי הוא עד 2,500 שקל) אך אלו עוד מאות שקלים שנוספו להתייקרות של אלפים נוספים.