רכשתם רכב חשמלי? מזל טוב, זה אומר שכבר לא תדלקו יותר את הרכב שלכם בדלק מאובנים אך כן תאלצו "לתדלק" אותו באלקטרונים ואת זה עושים באמצעות טעינה, בדיוק כפי שאת טוענים את המכשיר הסלולרי שלכם רק שאת זה אתם כבר רגילים לעשות וטעינה של רכב היא קצת שונה, גם אם לא באופן מהותי.
מה האפשרויות שלכם לטעינת הרכב? טעינת הרכב החשמלי מתבצעת בשתי צורות עיקריות, טעינה ביתית שהיא הזולה והעדיפה ביותר שכן חיבור הרכב לטעינה בשעות הלילה יאפשר לכם לקבל רכב "מתודלק" מלא בבוקר. החיסרון? זו טעינה איטית יותר הדורשת המתנה של מספר שעות לטעינה מלאה. האפשרות השנייה היא באמצעות עמדות טעינה ציבוריות שהוקמו ע"י חברות מסחריות, זו כמובן אופציה יקרה יותר אך כאן אפשר למצוא עמדות טעינה מהירות המאפשרות לקצר משמעותית את זמן הטעינה לכ-30 דקות בטעינה של 80% מקיבולת הסוללה. בעמדת טעינה מהירה תרצו להשתמש בנסיעות ארוכות במיוחד או רק למספר דקות בכדי להוסיף טווח קצר של כמה עשרות קילומטרים בכדי להגיע לעמדת הטעינה הביתית שלכם.
עלות טעינה ביתית היא בהתאם לתעריף חברת החשמל לשימוש ביתי העומד כיום על 50.66 אגורות לכל קוט"ש (kWh). כך לדוגמה אם ברכב מותקנת סוללה בקיבולת נטו של 50kWh עלות טעינה מלאה תעמוד על כ-25.33 ₪, בפועל זה יהיה קצת יותר בשל של נצילות, אך לא יותר משקל אחד או שניים נוספים. טעינה ביתית היא איטית יחסית וגם אם יש לכם עמדת טעינה ייעודית בהספק של 22kW תאלצו להמתין בין 5 שעות ל-8 שעות לטעינה מלאה, תלוי כמובן בקיבולת הסוללה שברשותכם. היתרון הוא שטעינה מסוג זה תמיד תהיה יעילה יותר, לכן גם זולה יותר, ובאופן כללי טעינה איטית שומרת על אורך החיים של הסוללה.
טעינה ביתית מחייבת התקנה של שקע ייעודי או עמדת טעינה וכמובן חניה קבועה וצמודה. את זה אין לכל אחד וכאן נכנסות עמדות הטעינה הציבוריות. אלו מתחלקות לשני סוגים, עמדות AC המאפשרות טעינה בהספק של עד 22kW ועמדות טעינה DC מהירות בהספקים של 50kW ומעלה. מהסוג הראשון כבר יש כמה מאות אך מהסוג המהיר יש רק כמה עשרות ואת מספר העמדות בהספק של 150kW ומעלה אפשר לספר על יד אחת, בערך.
עלות טעינת רכב חשמלי בעמדת טעינה ציבורית יקרה יותר מטעינה ביתית ובשלב זה, בניגוד לבנזין 95 אוקטן במחיר מפוקח, אין מחיר אחיד שנקבע ע"י הרגולטור. שירות הטעינה ניתן ע"י מספר ספקים (סונול EVI, אפקון, EvEdge ועוד) שזכו במכרזים להקמת עמדות טעינה ברחבי הארץ. לכל חברה מגוון תכניות מנויים, חלקן בשיתוף עם יבואני הרכב (קבוצת לובינסקי לדוגמה) וחלקן לדוגמה מסובסדות ע"י רשויות מקומיות שונות שרוצות לעודד מעבר לרכב חשמלי בתחום השיפוט שלה (חולון לדוגמה).
על שימוש בעמדת טעינה AC בהספק של עד 22kW תשלמו החל מ-80 אגורות ועד לכ-1.20 שקל לכל 1kWh. ועל שימוש בעמדת טעינה מהירה DC בהספקים של 50kW ומעלה תשלמו בממוצע כ-2 שקל לכל 1kWh.לטסלה יש עמדות טעינה מהירות משלה ולקוחות המותג זכאים כמובן למחיר מיוחד בשימוש בעמדות אלו. בשורה התחתונה, לפני שאתם עושים שימוש בעמדה ציבורית רצוי לעשות סקר שוק.
סוגי הטעינה בישראל:
לפני הכל, לא משנה באיזו שיטת טעינה ביתית תבחרו חובה להתייעץ עם חשמלאי מוסמך שיבדוק את רשת החשמל הביתית שלכם לפני שאתם טוענים רכב חשמלי או מתקינים עמדת טעינה ביתית. בנוסף, חשוב לזכור שטעינה באמצעות עמדת טעינה רגילה AC ולא מהירה DC מוגבלת ע"י הרכב שרכשתם או ליתר דיוק, ע"י המטען הפנימי שהיצרן התקין ברכב שרכשתם. במרבית הרכבים החשמליים כיום יש מטען פנימי של 7.4kW ובחלקם 11kW, בדגמי טסלה המעודכנים יש מטען פנימי של 11kW ודגמי 2021 המעודכנים של אודי e-tron מצוידים במטען פנימי בהספק של 22kW, שזה המקסימום כיום לטעינה ביתית. אם אתם רוכשים עמדת טעינה ביתית, כבר עדיף להשקיע בעמדה של 22kW עבור הרכב החשמלי הבא שלכם.
שקע ביתי רגיל: טעינת רכב חשמלי משקע ביתי רגיל היא הבסיסית ביותר ודורשת כבל מיוחד עם רכיב הגנה וניהול הטעינה/זרם (נקרא כבל Mode 2). טעינה כזו לא אידיאלית שכן היא מוגבלת לפי הוראות חברת החשמל לזרם מרבי של 10A וזה אומר הספק טעינה נמוך מאוד כך שטעינה כזו דורשת שעות רבות לטעינה מלאה, מעל ל-10 שעות.
שקע תעשייתי: השלב הבא הוא התקנה של שקע תעשייתי, ע"י חשמלאי מוסמך כמובן, המאפשר טעינה בזרם של 16A בחיבור חד פאזי (עד 3.7kW) או 32A בחיבור תלת פאזי (עד 7.4kW). גם כאן חובה כמובן להשתמש בכבל Mode 2 עם רכיב הגנה וניהול טעינה. כמו במקרה של שקע ביתי רגיל, צורת טעינה זו אידיאלית אולי לדגמי פלאג-אין עם טווח נסיעה של כמה עשרות קילומטרים אך לרכב חשמלי מלא עם טווח נסיעה של מאות קילומטרים.
עמדת טעינה ביתית (או ציבורית): שיטת טעינה זו נקראת Mode 3 והשוק מציע כיום מספר עמדות טעינה ביתיות הבסיסיות ביותר (לחיבור חד פאזי) הן בהספק של 7.4kW אך רובן בהספק של 22kW ולכם נשאר לבחור את סוג העמדה, עם מסך, עם או בלי חיבור לאפליקציה לשליטה מרחוק, עם רכיב ויסות עומס, עם כבל טעינה אינטגרלי או בלי, עם מנגנון נעילה, עם תפעול באמצעות כרטיס RF ID אישי ועוד. רוב העמדות הן בעלות חיבור Type 2 בתקן IEC-62196 שזה חיבור אירופאי עם 7 פינים. אם רכשתם עמדה ללא כבל אינטגרלי תאלצו להשתמש בכבל טעינה ייעודי, אחד כזה שסיפק לכם יצרן הרכב או אחד שתרכשו וחשוב לבחור אחד המתאים לעמדה שלכם מבחינת זרם מרבי בכדי לנצל את מלוא יכולות הטעינה, לכבל תקשורת עם עמדת הטעינה כך שהעמדה יודעת מה הזרם המרבי המתאים לאותו כבל והיא לא תספק מעבר לכך. רובן המחולט של עמדות הטעינה הציבוריות פועלת בהספק של עד 22kW, חלקן כוללת כבל אינטגרלי ובחלקן תאלצו להשתמש בכבל שסיפק לכם יצרן הרכב.
עמדת טעינה מהירה DC ציבורית: אלו עמדות טעינה בהספקים של 50kW ומעלה המאפשרות טעינה של עד 80% מקיבולת הסוללה בזמן של כ-30 דקות (הכל תלוי ביכולות הטעינה של הרכב שברשותכם). בעמדת טעינה DC מהירה תמיד יהיה כבל ייעודי כחלק מהעמדה וכאן החיבור לרכב הוא דרך שקע מסוג CHAdeMO שתמצאו לרוב ברכבים יפניים (וכיום גם מסין) והוא מאפשר טעינה בהספק של עד 62.5kW (בעתיד הכוונה לשדרגו לעד 400kW) או שקע CSS2 שהוא שדרוג של השקע האירופי הרגיל לטעינה אולטרה מהירה בהספקים של עד 350kW.
אם זה לא מספיק לכם, לטסלה יש שקע משלה עבור עמדות הטעינה המהירות שלה והוא שונה בין מדינה למדינה - ליתר דיוק יש שקע לשוק הצפון אמריקאי ואחר לשאר העולם. כמו יצרנים אחרים, גם טסלה מתאימה את שקע הטעינה שברכב לשוק היעד, כך לדוגמה המודל 3 משווקת כיום באירופה עם שקע CSS2 המאפשר טעינה רגילה או מהירה וזאת בכדי שלקוחות הדגם יוכלו לעשות שימוש גם בעמדות טעינה מהירות של ספקים אחרים ולא רק בעמדות המהירות של טסלה. לפעמים תוכלו למצוא ברכב החשמלי שלכם שני שקעים המתאימים לתקנים שונים ולצערנו, אין עדיין תקן עולמי אחיד וכנראה שגם לא יהיה כזה וחבל שכך.