ווימו (Waymo), חברת בת של אלפאבית שהיא חברת האם של גוגל, מפרסמת דוח בטיחות מיוחד שהוא תוצאה של מעל לעשור בו החברה עוסקת בפיתוח רכב אוטונומי, עשור בו רכבים אוטונומיים של החברה, בעיקר רכבי נוסעים אך גם משאיות גדולות, נסעו במעל ל-10 מדינות שונות ברחבי ארה"ב וצברו נסועה של מעל ל-32 מיליון ק"מ בכבישים ציבוריים, זאת לצד "נסיעה" של מעל ל-24 מיליארד קילומטרים שבוצעה באמצעות סימולציות מחשב מתקדמות.
הדוח עוסק בהיבטים הרבים הנדרשים לתכנון רכב אוטונומי מלא, כלומר רמה 4 או 5, בתחומים של חומרה, תוכנה ובינה מלאכותית והיכולות של אלו להגיב למגוון תרחישים אותם נהג אנושי ממוצע פוגש מידי יום על הכביש, כולל לדוגמה כלב שמתפרץ לכביש, פנוי נתיב בהתקרבות של רכב חירום, עצירה בטוחה בשוליים צרים, מתן זכות קדימה במגוון תרחישים, ניווט בחניון, התמודדות עם תנאי מזג אוויר קשים, תגובה לשילוט זמני כמו באזור בנייה ועוד מגוון עצום של תרחישים שונים.
במקביל, וזה גם החלק היותר מעניין, ווימו משחררת ניתוח ייחודי על תאונות או כמעט תאונות שהתרחשו במהלך 21 חודשים של נסיעה אוטונומית בפיניקס רבתי (אריזונה, ארה"ב) בה רכבי החברה צברו נסועה של מעל ל-9.9 מיליון קילומטרים, רובה עם נהג אנושי משגיח וחלקה הקטן יותר, לאורך של כ-104,000 ק"מ, ללא נהג אנושי כלל מאחורי גלגל ההגה.
רוב החברות בעולם העוסקות בתחום הרכב האוטונומי לא מספקות ולו פסיק של מידע על תוצאות מערך הניסויים שלהם, ובטח שלא על קצב ההתקדמות או הכשלונות, כך שהמידע שווימו מספקת כאן הוא נדיר וכלל לא אופייני לתעשייה הזו. אחת הסיבות העיקריות לחשיפת המידע הזה הוא הרצון של ווימו לעודד בציבור את תחושת הביטחון ברכבים אוטונומיים ללא נהג.
לאורך התקופה הזו הרכבים של ווימו היו מעורבים ב-47 "אירועי מגע" עם שאר משתמשי הדרך, כולל רכבים אחרים, הולכי רגל ורוכבי אופניים. 18 אירועים התרחשו במציאות ו-29 התרחשו בסימולציה, בכל המקרים לא היו נפגעים קשים ולפי ווימו, ברוב המקרים הייתה זו אשמתו של נהג אחר. 30 מהתאונות (14 במציאות ו-16 בסימולציות) היו קלות ביותר ללא נפגעים כלל. 9 תאונות היו מדרגה שלא גורמת לפתיחה של כריות אוויר (1 במציאות ו-8 בסימולציה) ו-8 תאונות (3 במציאות ו-5 בסימולציות) הסתיימו בפתיחה של כריות האוויר אך עדיין מדובר בתאונות בדרגה 3 בלבד מתוך 5 כלומר יש סיכוי לפציעה אך לא קריטית או קשה.
מה הוא אירוע בסימולציה? מקרים בהם הנהג המשגיח התערב בפעולת המערכת ובמקרים אלו ווימו משחזרת את האירוע בסימולציה ובוחנת איך מערכות הרכב היו מגיבות לו הנהג לא התערב בנעשה. מקרה לדוגמה, שהוא גם החומר ביותר מבין כל האירועים, הוא רכב שנסע ברמזור אדום במהירות של 58 קמ"ש והתנגש ברכב של ווימו שחצה באותו זמן את הצומת, בירוק כמובן, במהירות של 61 קמ"ש. תאונה זו התרחשה כאמור רק בסימולציה שכן במציאות נהג במבחן התערב ומנע את התאונה.
התאונה השכיחה ביותר היא מפגש חזית אחור ברמזור, 14 מקרים כאלו התרחשו במציאות ושניים בסימולציה כאשר רק במקרה אחד הייתה זו אשמתו של הרכב האוטונומי של ווימו, במקרה זה ווימו מציינת כי הסיבה לתאונה הייתה נהג שנדחף לנתיב בצורה פרועה. בכלל, ווימו מציינת כי בשל העבודה שהמערכת שלה לוקחת מקדמי ביטחון גדולים יותר מנהג אנושי, לא פעם רכבי הניסוי פוגשים על הכביש נהגים חסרי סבלנות המנסים להפריע לרכב כולל מקרה קיצון אחד של ניסיון להוריד את הרכב מהכביש. רק תאונה אחת כזו הסתיימה בפתיחה של כריות אוויר, זה קרה כאשר הרכב של ווימו האט לקראת רמזור אדום, כאשר היו רכבים לפניו שכבר עצרו ברמזור, ורכב מאחור שנסע במהירות של 40 קמ"ש התנגש בו מאחור.
כל התאונות עם הולכי רגל ורוכבי אופניים התרחשו כאשר הרכב של ווימו היה נייח בכלל, חלקן התרחשו בסימולציה בלבד ואחת הייתה במציאות. גם מקרים אלו נכללו במסגרת "אירועי מגע".
14 תאונות התרחשו בסימולציה בין שני רכבים בצומת, זה התרחיש האחראי לכ-25% מכלל התאונות עם נפגעים קשה בארה"ב וגם אחד התרחישים הקשים ביותר להתמודדות עבור מערכות נהיגה אוטונומיות. נהג אנושי מסוגל לזהות ולהגיב לחוסר רציונליות של נהגים אחרים, לזהות היסוס וכו', דבר שמערכת האינטליגנציה המלאכותית המשולבת במערכות נהיגה אוטונומיות מתקדמות עוד צריכות ללמוד.
ווימו מפעילה שירותי הסעה אוטונומיים באזורים מוגבלים בפיניקס, ברובם יש נהג אנושי משגיח ובחלקן (5-10 אחוז) הנסיעה אוטונומית לחלוטין ללא נהג משגיח. רק במקרה אחד של נהיגה ללא נהג אנושי התרחשה תאונה, זה קרה כאשר רכב נכנס מאחור ברכב של ווימו במהירות זניחה של 6 קמ"ש. כמובן שלא היו נפגעים.
ווימו שקלה בעבר השקה של מערכות סיוע מתקדמת לנהג כמו אלו שנוכל למצוא ברכבים רבים כיום, או כמו זו של טסלה, אך בחברה הבינו שהטמעה של מערכות כאלו עשויות לגרום לנהג להיות אדיש למתרחש בכביש. הגישה הזו נכונה מאוד שכן גם כך רמת רוב הנהגים על הכביש נמוכה מאוד ונהגים רבים לא מתייחסים אל מערכות כמו בקרת שיוט אדפטיבית או סטייה מנתיב אקטיבית כאל מערכות סיוע בלבד אלא סומכים יתר על המידה על מערכות אלו שהן עדיין מוגבלות מאוד.
למי שרוצה להתעמק קצת יותר:
ניתוח התאונות של הרכב האוטונומי.