פולקסווגן פייטון, מכונית הפאר הראשונה של פולקסווגן שהוצגה בשנת 2002, הייתה מכונית מצוינת שנבנתה ברמה הגבוהה ביותר ועל כך היא זכתה להערכה רבה מכל עבר, אך בכל הקשור לשיווק ומכירות היא הייתה כישלון יקר מאוד לקבוצת פולקסווגן. הפייטון הייתה הבייבי של מי שאז היה האיש הכל יכול בחברה, יו"ר קבוצת פולקסווגן פרדיננד פיך, שרצה לייצר רכב פאר שיראה למתחרות מבית מרצדס ו- ב.מ.וו איך עושים את זה נכון.
הפייטון אכן עשתה הכל נכון אך אין ספק שלא היה לה את הסמל הנכון והמראה הנכון ובסופו של דבר, למרות שהיה מדובר ברכב מצוין הדגם מעולם לא הצליח להמריא במכירות ובשנת 2016 חבר המנהלים של הקבוצה החליט להפסיק עם הפרויקט היקר הזה ואת התפקיד של דגמי היוקרה בחברה השאירו למותגים אודי ובנטלי.
הדגם היה אמור לחגוג היום 20 שנות דגם וזו הזדמנות עבור פולקסווגן לגלות כי בחברה תכננו להציג דור שני לדגם אשר פותח תחת פרויקט Phaeton D2. לפי פולקסווגן הסיבה לכך שהדור השני לא הוצג בסוף היא כי במועד זה החברה בחרה להשקיע את עיקר התקציבים בתחום הרכב החשמלי. להזכירכם, קצת לפני 2016 התפוצצה פרשת דיזלגייט בה נחשף כי מהנדסים בפולקסווגן שתלו רכיב שרימה את בדיקות פליטת המזהמים בדגמי הדיזל של החברה.
העיצוב החיצוני הוא אבולוציה מודרנית לדגם שקדם לו, מכובד ונאה עם הפרופורציות הנכונות לרכב סדאן יוקרתי אך גם לא מסעיר או מיוחד כמו המתחרה הראשית - מרצדס S קלאס. תא הנוסעים מזכיר במידה רבה את המוכר לנו מהטוארג של פולקסווגן ודי ברור כי בפולקסווגן לא למדו את הלקח מהדור הקודם של הדגם שכן גם אם הכל מאוד איכותי והחומרים משובחים, העיצוב משדר משהו עממי כמו הגולף של השכן, לא מספיק בכדי להתחרות בדגמים כמו אודי A8 ובטח שלא במרצדס S קלאס.
תא הדור הראשון של הפייטון ייחודי שני מנועים יוצאי דופן, מנוע 6.0 ליטר W12 בהספק של 420 כ"ס (בהמשך המנוע שודרג ל-450 כ"ס) ומנוע 5.0 ליטר V10 טורבו דיזל עם 310 כ"ס ומומנט אדיר לזמנו של 76.4 קג"מ. פולקסווגן לא מציינת את המנועים שהיינו אמור לקבל בדור השני של הפייטון, אך ניתן להניח כי הדגם היה עושה שימוש באותם מנועים של אודי A8.