בשנת 2021 נמכרו באירופה (28 מדינות) קצת מעל ל-11.75 מיליון רכבים חדשים מתוכם, 1,205,387 היו רכבים חשמליים מלאים (BEV) ובמילים אחרות, אחת מכל 10 מכוניות חדשות שנמכרו באירופה אשתקד הייתה מכונית חשמלית, מדובר בגידול של 63% לעומת שנת 2020 ובגידול של 340% לעומת שנת 2019.
ביחד עם רכבי פלאג-אין, מהם נמכרו אשתקד באירופה סך של 1,032,801 רכבים, מדובר בנתח שוק של 19.1% לרכבים הנחשבים באירופה לרכבים בעלי פליטה מופחתת. כל זה קורה בזמן ששוק הרכב האירופי התרסק במהלך השנתיים האחרונות ומנתון מכירות של כ-16 מיליון רכבים בשנה בין השנים 2017 עד 2019 השוק נפל לנתון של פחות מ-12 מיליון רכבים בשנים 2020 ו-2021.
הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר באירופה 2021 |
||
---|---|---|
דגם | <מכירות 2021 | |
1 | טסלה מודל 3 | 141,429 |
2 | רנו זואי | 71,614 |
3 | פולקסווגן ID3 | 69,206 |
4 | פולקסווגן ID4 | 54,715 |
5 | קיה נירו | 46,790 |
6 | פיאט 500E | 44,344 |
7 | סקודה אניאק | 44,268 |
8 | יונדאי קונה | 42,920 |
9 | פיג'ו e-208 | 42,450 |
10 | פולקסווגן e-UP | 40,793 |
11 | ניסאן ליף | 34,643 |
12 | אודי e-tron | 30,776 |
13 | מיני קופר SE | 29,712 |
14 | סמארט ForTwo | 27,990 |
15 | דאצ'יה ספרינג | 27,569 |
16 | פיג'ו e-2008 | 26,53 |
לגידול המרשים הזה שתי סיבות עיקריות, הראשונה היא ההטבות והתמריצים הנדיבים להם זכאים באירופה רוכשי רכב חשמלי שבחלק מהמדינות מגיעים עד לסכומים של 9000 אירו (גרמניה) והסיבה השנייה היא שלאור המחסור בשבבים והקנס על פליטת מזהמים, יצרני הרכב הפנו את מרבית המלאי של השבבים לייצור של רכבים חשמליים על חשבון רכבי בנזין ודיזל.
63.7% מכל הרכבים החדשים שנמכרו בנורווגיה היו רכבים חשמליים (ועוד כ-30% פלאג-אין) אך זה שוק זניח יחסית במונחים אירופאים (178,339 רכבים חדשים). מי שאחראית על עיקר המכירות זו גרמניה בה רכבים חשמליים היוו 13.5 משוק הרכב החדש במדינה (2,622,199 רכבים חדשים) ולאחריה בריטניה עם נתח שוק של 11.6% מתוך 1,647,760 רכבים חדשים שנמכרו אשתקד במדינה.
מכירות רכב חשמלי באירופה 2021 לפי יצרן |
||
---|---|---|
יצרן | <מכירות 2021 | |
1 | טסלה | 167,968 |
2 | פולקסווגן | 166,357 |
3 | רנו | 91,129 |
4 | יונדאי | 72,912 |
5 | פיג'ו | 70,492 |
6 | קיה | 62,668 |
7 | אודי | 56,232 |
8 | סקודה | 49,103 |
9 | ב.מ.וו | 45,338 |
10 | פיאט | 44,334 |
11 | אופל | 42,927 |
12 | מרצדס | 41,383 |
13 | סמארט | 37,113 |
14 | ניסאן | 35,733 |
15 | מיני | 29,712 |
טסלה ממשיכה להיות שחקן משמעותי בשוק הרכב החשמלי באירופה ואשתקד היא מכרה בשוק זה 141,429 רכבים, רובם המוחלט מדגם מודל 3, אך אם רק לפני שנתיים נתח השוק של טסלה משוק הרכב החשמלי באירופה עמד על 31%, בשנת 2021 הוא ירד לנתון של 13.9% וזאת בשל החדירה של קבוצת פולקסווגן לשוק זה. קבוצת פולקסווגן מכרה אשתקד באירופה מעל ל-245,000 רכבים חשמליים, כ-130,000מתוכם מהדגמים ID3 ו-ID4, עוד כ-36,000 יחידות מדגם אודי e-tron, עוד כ-45,000 יחידות מדגם סקודה אניאק, כ-20,000 יחידות מדגם אודי Q4 ועוד.
נתונים: JATO.