מערכת הבלימה האוטונומית (AEB) היא מערכת הבטיחות האקטיבית החשובה ביותר כיום שכן זו מערכת שיכולה למנוע תאונה או להפחית את חומרתה באמצעות הפעלה של בלימת חירום במקרה והנהג לא הספיק להגיב, לא רק במקרה של התנגשות ברכב אחר אלא גם מול הולכי רגל ורוכבי אופניים.
בשלב זה מערכת הבלימה האוטונומית רחוקה ממימוש מלוא הפוטנציאל שלה, במיוחד בכל הקשור לתפקוד המערכת בתנאי מזג אוויר משתנים. בגדול, הכיול של מערכת נעשה כך שהיא תמנע תאונה באמצעות בלימת חירום עד למהירויות של כ-60 קמ"ש ותפחית את חומרתה במהירויות גבוהות יותר. החישוב /כיול של מתי להפעיל את הבלימה נעשה לפי תנאים של כביש יבש שכן בתנאים אלו ניתן לחזות היטב את מקדם החיכוך בין הצמיג לכביש כמעט על כל כביש ובכל מקום בעולם.
כפי שאתם כבר יכולים להבין, בתנאי מזג אוויר משתנים, כמו גשם, בהם מקדם החיכוך נמוך יותר ולא יציב ומרחק הבלימה גדול יותר בכ-30% ומעלה לעומת כביש יבש, מערכת הבלימה האוטונומית רחוקה מלספק את מעטפת הבטיחות הפוטנציאלית, וזה במקרה הטוב בו אתם מקפידים על לחץ אוויר תקין בצמיגים ועל שימוש בצמיגים איכותיים ולא בצמיג סיני עלום שם.
לכאן נכנסת מערכת SightLine של גודייר אשר פותחה במשותף עם TNO (המרכז למחקר מדעי מעשי בהולנד). זו מערכת המספקת למערכת הבלימה האוטונומית מידע מלא על מצב הצמיגים במקביל למידע על מצב הכביש באמצעות עיבוד מידע המתקבל מהמצלמה הקדמית המותקנת ברכב. באמצעות המידע הזה ניתן לכייל את מערכת הבלימה האוטונומית בזמן אמת בהתאם למצב האחיזה על הכביש. ניסויים שבוצעו עם המערכת על כביש רטוב הוכיחו שלמערכת יש פוטנציאל למנוע לחלוטין תאונה במהירויות נסיעה של עד 80 קמ"ש.
המערכת הזו פותחה גם כמענה לדרישות של ה-NHTSA האמריקאי ממערכת הבלימה האוטונומית. לפי הסטנדרט החדש שקבע ה- NHTSA, החל משנת 2029 כל רכב בשוק האמריקאי יהיה חייב להיות מצויד במערכת בלימה אוטונומית המסוגלת למנוע התנגשות ברכב אחר במהירויות של עד 100 קמ"ש, לבלום בלימת חירום עד למהירות של 145 קמ"ש ולבלום במקרה של סכנת פגיעה בהולך רגל עד למהירות של 60 קמ"ש.
למערכת הזו ישנה חשיבות לא רק עבור מערכת הבלימה האוטונומית אלא גם עבור כלל מערכות הנהיגה האוטונומיות שבשלב זה לא ממש לוקחות בחשבון את תנאי האחיזה המשתנים על הכביש.