על כל צמיג מוטבעים שלל נתונים שונים, החל ממותג הצמיג, הדגם, מידות הצמיג, תאריך הייצור, תקן DOT ועוד. אחד הסימנים המופיעים על הצמיג הוא קוד המהירות (דירוג מהירות למעשה) המציין את המהירות המרבית לה תוכנן הצמיג כך שישמור על תכונותיו גם בנסיעה ממושכת באותה המהירות.
קוד המהירות מיוצג ע"י אות אחת - A למהירות הנמוכה ביותר ו-Y לגבוהה ביותר - והוא מופיע בצמוד לקוד העומס ולצד מידת הצמיג. במקרה של הצמיג המופיע בתמונה מדובר בצמיג במידה של 275/30, בקוטר של 19 אינץ', קוד עומס 96 וקוד מהירות Y שזה אומר שצמיג זה תוכנן לעמוד בנסיעה במהירות של עד 300 קמ"ש. ברכישת צמיג חדש חובה להקפיד כי קוד העמוס וקוד המהירות יהיו תואמים לנתוני הצמיג ברישיון הרכב. מותר להתקין צמיג בדירוג עומס/מהירות גבוהה יותר, אך דירוג נמוך יותר אסור ויגרור פסילה של הצמיג במבחן הרישוי השנתי.
כאשר הוצג לראשונה דירוג המהירות באירופה הדירוג הגבוה ביותר היה V המציין מהירות מרבית של 240 קמ"ש. כאשר יצרנים החלו להציג צמיגים עם יכולות גבוהות יותר נוסף הדירוג Z בכדי לציין צמיגים המיועדים למהירות של מעל ל-240 קמ"ש. בהמשך הדירוג הרוחב ונוספו האותיות W למהירות של 270 קמ"ש ו-Y למהירות של 300 קמ"ש. כמו בתמונה המצורפת, יצרנים מסוימים עדיין עושים שימוש באות Z אך אותה כבר לא תמצאו בקוד המהירות אלא בצמוד למבנה הצמיג (R - לרדיאלי) ולמעט מסורת אין לה משמעות. צמיג בו קוד העומס וקוד המהירות Y נמצאים בתוך סוגריים, (99Y) לדוגמה, המשמעות היא שאלו צמיגים המיועדים למהירות של מעל ל-300 קמ"ש. במקרה של צמיגים המיועדים למהירות של מעל ל-300 קמ"ש, אלו לרוב צמיגים אשר תוכננה ביחד עם יצרן הרכב במיוחד עבור דגם מסוים ולרוב גם נושאים סימון מיוחד, כך לדוגמה כל הצמיגים של מישלין עבור פרארי נושאים את הכיתוב K1 או K2.
דירוג המהירות מבוסס על מבחן המבוצע במעבדה בה מאיצים את הצמיג בקפיצות של 10 קמ"ש, אחת לעשר דקות, עד למהירות המרבית בה הצמיג אמור לעמוד. בזמן המבחן מופעל על הצמיג עומס המדמה את העומס אליו תוכנן הצמיג. חשוב לזכור כי דירוג המהירות נקבע בתנאי מעבדה עם צמיג חדש, בתנאי סביבה קבועים ובלחץ אוויר תקין. לחץ אוויר נמוך, לדוגמה, יפחית משמעותית את היכולת של הצמיג
קוד המהירות הוא (גם) פונקציה של רוחב הצמיג, עניין של פיזור חום, ומכיוון שרוב המכוניות כיום מצוידות בצמיגים רחבים למדי קוד המהירות השכיח הוא H - עד 210 קמ"ש (ברוב הרכבים ההיברידיים עם חישוקי "16) או V - עד 240 קמ"ש (ברוב המשפחתיות בנזין). ברוב המשפחתיות עם חישוקים מוגדלים ("17-"18) סביר להניח כי תמצאו קוד מהירות W - עד 270 קמ"ש, אפילו בקורולה הייבריד Limited למרות שזו מוגבלת למהירות מרבית של 180 קמ"ש בלבד.
קוד מהירות צמיג | |||
קוד מהירות | מהירות מרבית קמ"ש | ||
---|---|---|---|
B | 50 | ||
C | 60 | ||
D | 65 | ||
E | 70 | ||
F | 80 | ||
G | 90 | ||
J | 100 | ||
K | 110 | ||
L | 120 | ||
M | 130 | ||
N | 140 | ||
P | 150 | ||
Q | 160 | ||
R | 170 | ||
S | 180 | ||
T | 190 | ||
U | 200 | ||
H | 210 | ||
V | 240 | ||
W | 270 | ||
Y | 300 | ||
(Y) | +300 | ||
Z | +240 |