פורד מוסטנג
ברוב המקרים שינוי מידת צמיגים חישוקים נועד לשדרג את המראה ופחות קשור לתחום הדינמי..
פורד מוסטנג
ברוב המקרים שינוי מידת צמיגים חישוקים נועד לשדרג את המראה ופחות קשור לתחום הדינמי..

שינוי מידת הצמיגים ו/או החישוקים (ג'נטים) היא אחת השאלות הנפוצות בתחום שיפורי הרכב, בין אם הרצון לשיפור הוא אסתטי בלבד, שזה המצב ברוב המקרים, או נועד להתקנה של צמיגים רחבים יותר לשיפור האחיזה בשל שיפורים במנוע או להתקנה של מערכת בלימה משודרגת עם צלחות בילום גדולות יותר ו/או קליפרים מרובי בוכנות. כן, מותר לשנות את מידת הצמיגים/חישוקים אך רק בהתאם למה שכתוב בהוראת הרישום של ההרכב.

 

איך ניתן לדעת מה מידת הצמיגים והחישוקים המותרים ברכב שברשותנו? פשוט מאוד:

  1. מחזיקים את רישיון הרכב ביד ומשם מוציאים שני נתונים מחלקו התחתון של הרישיון, האחד הוא קוד דגם והשני הוא מספר הוראת רישום. הנתונים נראים כך: דגם ב.מ.וו M235i לדוגמה: קוד דגם 1J71 והוראת רישום 16-0093.
  2. אופציה קצרה יותר היא כניסה למאגר המידע של משרד התחבורה, מכניסים בתיבת החיפוש את מספר הרכב והוראת הרישום תופיע בעמודה המתאימה. 
  3. גולשים לאתר משרד התחבורה (לצערנו, האתר כבר לא פעיל ולכן כפי שכתוב בהמשך ניתן לגשת לכל מכון רישוי ולקבל רשימה של המידות המותרות לדגם) ושם בתיבת חיפוש הוראת רישום מקלידים בטקסט החופשי את הוראת הרישום, 16-0093 לדוגמה מהסעיף הקודם. אופציה אחרת היא חיפוש בגוגל אחר מספר הוראת הרישום כגון "הוראת רישום 16-0093". אם כל זה מסובך לכם או שאתר משרד התחבורה לא פועל באופן תקין, פשוט אפשר לקפוץ למכון הרישוי, להציג את רישיון הרכב בדלפק הקבלה ולבקש את המידות האפשריות כפי שמופיע בהוראת הרישום. 
  4. בתוצאות החיפוש תקבלו קישור לדף PDF המכיל את נתוני הצמיגים והחישוקים עבור קוד הדגם שלכם (לרוב מופיעים דגמים נוספים לכן צריך את קוד הדגם שלכם).
  5. זהו, עכשיו אתם יודעים את שילוב הצמיגים והחישוקים החוקי עבור הרכב שלכם.
  6. בכדי שהשינוי יהיה רשמי ויופיע ברישיון הרכב, יש לגשת למכון הרישוי הקרוב (מכון טסטים) לצורך עדכון המידות החדשות ברישיון הרכב. השינוי יעודכן במחשבי משרד הרישוי ולאחר המתנה של מספר ימים תוכלו לגשת לכל עמדת רישיומט ולהדפיס את הרישיון עם מידות הצמיגים ו/או החישוקים החדשים שלכם או פשוט להמתין שישלח אליכם הרישיון החדש לפני מבחן הרישוי (טסט) הקרוב.

 

אופסט שלישי
ברכבי שטח בדרך כלל יותקנו חישוקים עם אופסט שלילי.

חשוב להזכיר לכם מספר דברים. הצמיגים המאושרים להתקנה כוללים את קוד המהירות והעומס של הצמיג, מותר להתקין צמיגים בעלי ערכים גבוהים יותר של קוד מהירות או עומס אך לא פחות מהמצוין. הוראת הרישום מציינת רק את קוטר החישוק אך לא את שני הערכים החשובים הנוספים, רוחב החישוק, חישוק עם רוחב 7.5J הוא חישוק ברוחב של 7.5 אינץ', ואת האופסט, כגון ET54, שזה המרחק במילימטרים של טבור החישוק ביחס למרכז החישוק, במקרה זה 54 מ"מ חיובי, ובשוק האפטר מרקט אפשר למצוא חישוקים בעלי אופסט חיובי אפס או שלילי.

את רוחב החישוק יש להתאים לרוחב הצמיג ובמקרה זה מדובר בטווח של מידות צמיגים לרוחב חישוק נתון, כך לדוגמה על חישוק ברוחב נפוץ של 7.5J ניתן להתקין צמיגים ברוחב של 205 מ"מ עד 235 מ"מ כאשר הרוחב האידיאלי הוא 215-225 מ"מ.

 

מה זה אופסט
האופסט משפיע על מיקום הגלגל בתוך בית הגלגל.

כאשר בוחרים לשנות חישוקים ו/או צמיגים הרוב עושים זאת בשביל המראה וכאן נכנס האופסט לתמונה. על מה האופסט משפיע? האופסט משפיע על המידה בה הגלגלים בולטים כלפי חוץ מקשתות הגלגלים וגם קובע את המרווח האחורי של החישוק. ככל שהאופסט קטן יותר או שלילי, כך החישוק יבלוט יותר מחוץ לקשתות הגלגלים אך עלול לפגוש בכנף, במיוחד עם הנמכה, וככל שהוא חיובי יותר הוא עלול לפגוע בחלקי מתלה (בבולם בעיקר). אם אתם רוצים להבטיח התאמה קרובה למה שהיצרן תכנן פשוט בוחרים אופסט שהוא 5 עד 10 מ"מ מהמידה המקורית של החישוק וזה אמור להבטיח מיקום נכון של הגלגל כך שלא יפגע בדפנות בית הגלגלים או בחלקי מתלה עם סיבוב הגלגל וכן לא בולט החוצה מידי כך שהמרכב לא יפגע מבוץ ואבנים הניתזים מהצמיגים. היכן תמצאו אופסט שלילי? בעיקר ברכבי שטח (יותר ישנים מחדשים) וזו הסיבה שאתם רואים רכבי שטח משופרים עם צמיגים שממש יוצאים מחוץ לגוף הרכב.

התאמת רוחב החישוק לרוחב הצמיג

רוחב חישוק רוחב צמיג
מינימלי אידיאלי מרבי
"5.0 155 מ"מ 165 עד 175 מ"מ 185 מ"מ
"5.5 165 מ"מ 175 עד 185 מ"מ 195 מ"מ
"6.0 175 מ"מ 185 עד 195 מ"מ 205 מ"מ
"6.5 185 מ"מ 195 עד 205 מ"מ 215 מ"מ
"7.0 195 מ"מ 205 עד 215 מ"מ 225 מ"מ
"7.5 205 מ"מ 215 עד 225 מ"מ 235 מ"מ
"8.0 215 מ"מ 225 עד 235 מ"מ 245 מ"מ
"8.5 225 מ"מ 235 עד 245 מ"מ 255 מ"מ
"9.0 235 מ"מ 245 עד 255 מ"מ 265 מ"מ
"9.5 245 מ"מ 255 עד 265 מ"מ 275 מ"מ
"10.0 255 מ"מ 265 עד 275 מ"מ 285 מ"מ
"10.5 265 מ"מ 275 עד 285 מ"מ 295 מ"מ
"11.0 275 מ"מ 285 עד 295 מ"מ 305 מ"מ
"11.5 285 מ"מ 295 עד 305 מ"מ 315 מ"מ
"12.0 295 מ"מ 305 עד 315 מ"מ 325 מ"מ
"12.5 305 מ"מ 315 עד 325 מ"מ 335 מ"מ

נתון נוסף שיש לקחת בחשבון בעת רכישת חישוק/ג'נט אפטר מרקט זה לשמור על מרווח בין החישוק לקליפרים של מערכת הבלימה. המרווח תלוי בעיקר בעיצוב/מיקום חישורי החישוק וכמובן שבקוטר של החישוק. באופן עקרוני, זו בעיה בעיקר של רכבי ספורט חזקים ויקרים עם מערכות בלימה משופרות ולא ברכבים רגילים יותר. אם כבר נכנסו לנושא מידות חישוק אז יש עוד שני נתונים חשובים, האחד הוא מרווח הברגים, כגון 5X120 המציין שלחישוק נדרשים חמישה ברגים להידוק ומרחק ברגים, השונה בין יצרני הרכב השונים, של 120 מ"מ. השני הוא קוטר המסב עליו יושב החישוק וגם כאן חשוב להקפיד על המידה, בקבוצת VAG לדוגמה זה 57.1 מ"מ ואצל ב.מ.וו זה 72.6 מ"מ. במידה והקוטר בחישוק גדול יותר נדרש להתקין טבעת מרכוז, זה פחות מומלץ באופן כללי אך אם מדובר ביצרן חישוקים איכותי ומוכר, כגון OZ, אז יצרן החישוק כולל את טבעת המרכוז בערכת ההתקנה של החישוק.  

 

תגיות: צמיגים
ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 11

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.