חוות דעת
2017 קיה פיקנטו 1.25 אוטו' EX
הטוב
- אבזור ובטיחות
- מרווח לנוסעים ומטען
- איכות תא נוסעים
- איכות נסיעה
הפחות טוב
- צריכת דלק מול המתחרות
- יחידת הנעה עצלה
- נוחות נסיעה בעיר
הפיקנטו היוצאת הצליחה לפצח את הטעם הישראלי במכוניות קטנות וזולות (לא שהיה לו ממש טעם לפני) וזו החדשה היא פשוט מתכון משופר לדגם היוצא – נוחה יותר ועם תא נוסעים איכותי למדי, יותר מאובזרת, קצת יותר מרווחת (בעיקר למטען) ויותר בטוחה בזכות פלטפורמה חדשה לחלוטין ומערכות בטיחות מתקדמות שעד היום לא הוצעו כלל בסגמנט הזה (הוצעו, אך לא ברמה הזו). אם הגישה האירופאית לרכב עירוני היא מנימליזם, זו של הפיקנטו הפוכה והיא מנסה, ומצליחה, להציעה כמה שיותר באותה אריזה קטנה.
אין טעם לקלקל עיצוב מוצלח, במיוחד אם הוא אחת מנקודות החוזקה של הדגם, וזה בדיוק מה שקיה עשתה עם הפיקנטו 2017 החדשה – אבולוציה קלה לעיצוב. החזית נושאת את שפת העיצוב העדכנית של קיה, אותה פגשנו גם בריו החדשה, מאחור נמצא עיצוב חדש ומודרני יותר לפנסים המעניקים לדגם מראה רחב יותר ולמרות שכל חלקי המרכב חדשים ועל כל נקודה אפשר להצביע ולומר "זה שונה וזה שונה", במבט כללי זו הפיקנטו היוצאת בגרסה מודרנית ומלוטשת – חביבת מראה ונראית גדולה יחסית לסגמנט בו היא מתחרה.
פיקנטו 2017 – תא הנוסעים:
הפיקנטו היוצאת סיפקה תחושה של "רכב אמיתי" וזו החדשה עושה את זה טוב יותר (בהרבה) באמצעות, לדוגמה, גלגל הגה עם ציפוי עור (EX) איכותי ונעים למגע הכולל כפתורי שליטה על השמע והטלפון, שליטה מלאה על כל חלונות החשמל, הנעילה המרכזית ומראות הצד החשמליות ישירות מדלת הנהג, לוח מחוונים מלא עם מחשב דרך מודרני, שני מחזיקי כוסות מתקפלים, שקע 12V כפול, תא כפפות גדול, תאים בדלתות ועוד.
אז מהחוץ זו אולי אותה "הפיקנטו המוכרת", אך פתיחה של דלת תא הנוסעים חושפת עיצוב חדש לחלוטין, ומוצלח מאוד עם איכות חומרים והרכבה ברמה הגבוהה ביותר, ולא רק ביחס לסגמנט בו היא מתחרה. הפלסטיקה אמנם קשיחה ככולה, אך היא מהסוג העבה והמוצק המשדר חוסן ובעלת טקסטורה מודרנית ונעימה לעין. עם אורך ורוח שנותרו זהים לדגם היוצא, הפיקנטו החדשה אולי לא מרווחת יותר לנוסעים (היא כן, אך רק במעט), אך באמצעות הרחקה לפנים של הציר הקדמי ב-25 מ"מ, ושל זה האחורי ב-10 מ"מ (מידת האורך לא השתנתה), יחד עם התכנון מחדש של תא הנוסעים, התחושה המתקבלת היא (וזה חשוב לא פעם יותר מהמרווח בפועל) היא של רכב מרווח ואוורירי כאשר שדה הראיה לפנים ולצדדים טוב מאוד ומראות הצד הגדולות מספקות שדה ראייה רחב. התוצאה היא תחושה של נהיגה ברכב גדול יותר מה שמוסיף לנינוחות השימוש ברכב, בעיר ומחוצה לה.
מכוניות עירוניות לרוב לא ממש מוצלחת בתחום הפרקטיקה, אך גם כאן הפיקנטו מתעלה על הממוצע. תאים בדלתות מספקים מקום אחסון גם לבקבוק שתייה (קטן), במרכז הקונסולה ליד כניסת ה-USB ושקע ה-12V הנוסף ישנה גומחה למכשיר סלולרי, ישנם שני מחזיקי כוסות קדמיים מתקפלים שליצדם מקום אחסון נוסף, ונמצא גם מקום מתחת למשענת המרכזית הנוחה (רמת גימור EX בלבד). תוסיפו את הזה להנדסת האנוש המוצלחת בדגם וקבלתם מתכון למכונית שקל לחיות איתה.
המושבים בדגם תוכננו מחדש ולפי קיה, הסופגים של המושבים (החלק החשוב ביותר במושבים) נלקחו ישירות מהאופטימה היקרה יותר. יחד עם ריפודים חדשים ונעימים יותר למראה ומגע, התוצאה היא מושבים נוחים למדי, גם בנסיעות ארוכות. שיפור משמעותי יותר נמצא במושב האחורי. המושב עצמו נוח מאוד, גם בזכות הטיה לאחור גדולה יותר של המשענת, ובזכות מיקום גבוה יותר מהמושבים הקדמיים ביחד עם מפתח חלונות צד גדול מתקבלת תחושה אוורירית ונעימה – יותר מכל המתחרות שלה לסגמנט – כך שגם 4 מבוגרים בגודל ממוצע יוכלו לשהות ברכב בנוחות יחסית בנסיעות ארוכות – שאפו על הקפדה הזו שבדרך כלל מוזנחת ברכבים עירוניים שלרוב מרגישים מאחור כמו קופסת סרדינים. תא המטען שגדל לכדי 250 ליטר – הגדול ביותר בסגמנט - נוח לשימוש ומתחתיו תמצאו גלגל חלופי קטן.
פיקנטו 2017 החדשה – אבזור:
כאשר הושקה בישראל הפיקנטו היוצאת בשנת 2011, היא קבעה רף חדש של אבזור בסגמנט מכוניות המיני וזו החדשה ממשיכה בקו הזה, במיוחד ברמת הגימור EX הגבוהה (זו הנבחנת) הכוללת מולטימדיה "7 מקורית של קיה (לראשונה בישראל) בעברית מלאה ועם הרחבה לאפל קאר-פליי ואנדרואיד אוטו (שעדיין בעייתי לשימוש בישראל), כניסת USB, משענת מרכזית איכותית עם תא אחסון, חישוקי סגסוגת "15, שמשות אחוריות כהות, בקרת אקלים דיגיטלית, ציפוי עור להגה וידית ההילוכים, חיישני חנייה מקוריים ומצלמה אחורית מקורית, שליטה מלאה מההגה על השמע והטלפון (בכל רמות הגימור) ועוד. יחד עם זאת, אין ספק שתוספת האבזור הנכבדה ברמת הגימור הזו, המוצעת רק בדגם 1.25 ליטר, אומרת שבקיה רוצים שזה יהיה הדגם שתרכשו ושלא תתפשרו על דגם 1.0 אוטו' ברמת הגימור LX. דגם EX מצויד כאמור במערכת במולטימדיה מקורית, זו איכותית וקלה לתפעול ואם מערכת השמע בפיקנטו היוצאת הייתה בינונית במקרה הטוב, זו החדשה טובה משמעותית.
פיקנטו 2017 החדשה – מנועים, ביצועים וצריכת דלק:
הפיקנטו החדשה משווקת בשלב זה עם שני מנועים המוכרים מהדגם היוצא - 1.0 ליטר 67 כ"ס ו-1.25 ליטר 84 כ"ס - שניהם זכו למספר עדכונים לטובת שיפור צריכת הדלק והפחתת פליטת המזהמים. את מנוע ה-1.0 ליטר ניתן לקבל עם תיבה ידנית או אוטו' 4 הילוכים, מנוע ה-1.25 ליטר משודך לתיבת 4 הילוכים אוטו' בלבד (שגם היא זכתה למספר שיפורים לעומת הדגם היוצא).
מנוע ה-1.25 ליטר שבדגם הנבחן אמנם רושם הספק נאה של 84 כ"ס, אך אין ספק כי הוא פשוט מרגיש עצל, במיוחד ביציאה מהמקום. התחושה היא שמערכת ההנעה בדגם מכוילת למצב ECO חסכוני באופן תמידי. בנהיגה יום יומית באזור מישורי, בעיר או מחוצה לה, זה אולי לא יפריע במיוחד לנהג הממוצע, אך בתנאי נסיעה מאתגרים יותר, תוואי ההרי או עם 4 נוסעים בוגרים לדוגמה, הרכב פשוט מרגיש "חלשלוש" לאורך רוב מהלך הדוושה ונדרשת לחיצה הגונה על דוושת התאוצה בכדי לקבל קצב התקדמות מספק, אליו מתלווים רעש מנוע נוכח וכמובן גם צריכת דלק גבוהה יותר. היה עדיף לו לפחות ההילוך הראשון בתיבה היה קצר יותר לטובת תחושה נמרצת יותר ביציאה מהמקום – בכל זאת רכב "עירוני". ניחוש שלי הוא שכל זה נעשה בכדי שהדגם יוכל להשיג צריכת דלק טובה יותר.
אם נגענו בנושא צריכת הדלק הפיקנטו היוצאת לא הייתה ידועה בזכות צריכת דלק חסכונית, אך אפשר לבשר שכל השיפורים שהוכנסו בתיבה ובמנוע, שיפרו את צריכת הדלק בדגם – בצורה מוגבלת. יש מכוניות מיני חסכוניות ממנה, רובן, אך בנסיעה בינעירונית נינוחה לא תתקשו להשיג צריכת דלק של כ-16-18 ק"מ לליטר. בכל הקשור לצריכת דלק משולבת, זה כמו תמיד תלוי יותר בנהג (ותוואי הנסיעה) מאשר ברכב עצמו, אך ניתן לצפות לנתון צריכת דלק של בין 14-16 ק"מ לליטר.
פיקנטו 2017 החדשה - נוחות נסיעה והתנהגות כביש:
המעבר לפלטפורמה החדשה אפשר למהנדסי קיה חופש רב יותר בתכנון המתלים ומערכת ההיגוי. התוצאה היא מכונית עירונית המציעה איכות נסיעה גבוהה יחסית, שלא מתרגשת משיבושים על פני הכביש ומרגישה כמו רכב "בוגר". עם רדיוס סיבוב קטן של 4.6 מטר ושדה ראייה רחב, הפיקנטו ממלאת את ייעודה המקורי היטב כרכב עירוני קל לתמרון וחנייה (במיוחד עם המצלמה האחורית והחיישנים הגרפיים ברמת הגימור EX) אבל בישראל, רכב עירוני הוא כלי לכל מטרה ומרחק כך שהיכולות של רכב עירוני מחוץ לעיר חשובות לא פחות וגם כאן, הפיקנטו החדשה עומדת במשימה היטב. כיול המתלים בדגם הוא על הצד הקשיח יותר כך שבעיר המעבר על פני שיבושים מרוגש (אך לא מתרסק) ומחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה עם יכולת ספיגת שיבושים מרשימה של המתלים, מה שמסייע לנוחות, לנינוחות ולביטחון בנהיגה מחוץ לעיר. לזה תוסיפו בידוד רעשים ברמה גבוהה יחסית לרכב עירוני, עם מעט רעשי רוח, מנוע או כביש, וקיבלתם רכב קטן שלא מעייף בנסיעות ארוכות כפי שרכבים עירוניים נוטים להיות.
בכל הקשור להתנהגות כביש, הפיקנטו מספקת את כל מה שאנחנו מצפים לפגוש מרכב מודרני עם שפע של אחיזת כביש, בעיקר בזכות מידת צמיגים נדיבה מאוד של 185/55R15 ברמת הגימור EX (נדיבה גם ב-LX עם 175/65R14), כיול המתלים ומערכת המדמה דיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני הפועל לא רק על המגבלות. ההיגוי קל ומדויק יחסית, דבר שרוב הנהגים ימצאו כמוצלח, אך הוא מלאכותי וחסר משוב והמרכוז שלו בהחלט לוקה בחסר, כך שרכב חביב לנהיגה לא תמצאו כאן.
פיקנטו 2017 החדשה - בטיחות:
הפיקנטו החדשה לא נבחנה עדיין במבחני ריסוק, אך היצרן מייעד לה ציון מלא של 5 כוכבים, כרכב העירוני הראשון שיוכל להשיג ציון כזה בהתאם לפרוטוקול העדכני של ארגון הבטיחות האירופאי EuroNCAP. בכדי להשיג את היעד השאפתני הזה, מעבר לפלטפורמה החדשה קיה ציידה את הדגם בשלל מערכות בטיחות. טלקאר, כפי שעשתה עם הספורטאז', ציידה את הדגם בכל מערכות הבטיחות שהיצרן מציע עם הדגם ואלו שחסרות, זוכות להשלמה באמצעות מערכת מובילאיי שעברה אינטגרציה למערכות המקוריות מהיצרן (לראשונה בישראל ובעולם). מפרט הבטיחות זהה בכל רמות הגימור כך שלא תאלצו להתפשר בתחום זה – שאפו לטלקאר על זה!.
מפרט הבטיחות בפיקנטו החדשה מרשים וכולל מערכת בלימה אוטונומית מבוססת רדאר שמעבר להתרעה על סכנת התנגשות, היא תבלום בלימת חירום מלאה בין 8-75 קמ"ש, ובין 76-160 קמ"ש היא תפעיל את הבלמים אך לא בעצמה מלאה. מערכת מובילאיי משלימה זיהוי הולכי רגל, סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים עם התרעה על מהירות שלא בהתאם לדרך ועוד. בנוסף לכך, ישנם מותחנים גם בחגורות הבטיחות מאחור (לראשונה בסגמנט), ישנה מערכת TVBB המהווה סוג של דיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני, מערכת FDC תפצה על דעיכה בעוצמת הבלימה (טוב לנהגים שלא עוזבים את הבלמים בזמן ירידה במקום להשתמש בבלימת מנוע) ומערכת SLS תחלק את עוצמת הבלימה בכל גלגל בנפרד בכדי לשמור על הרכב בקו ישר (מערכת משלימה למערכת EBD הוותיקה). כמקובל בכל רכב מודרני נמצא בנוסף גם בקרת יציבות, 7 כריות אוויר, ניטור לחץ אוויר בצמיגים, עיגוני ISOFIX מאחור ומערכת סיוע לזינוק בעליה.
2017 קיה פיקנטו החדשה – חוות דעת:
הסלוגן המלווה את קמפיין ההשקה של הפיקנטו הוא GREAT AGAIN, סוג של פרפרזה על סיסמת הבחירות של טראמפ. הסלוגן קליט ומתאר בצורה מוצלחת את הפיקנטו החדשה הלוקחת את כל הדברים שהפכו את הדגם היוצא ללהיט מכירות: אבזור, עיצוב חביב, מרווח לנוסעים ומטען, איכות תא נוסעים, תחושה של רכב גדול יותר וכו', ואת כולם, היא פשוט הפכה לטובים יותר.
לפיקנטו החדשה מעט מאוד נקודות חולשה: ביצועים עצלים, היגוי לא מספיק מלוטש וצריכת דלק שהיא עדיין לא משהו להתגאות בו, אך מעבר לכך הפיקנטו החדשה היא פשוט מכונית (מיני) מצוינת ובעיקר, חבילה שלמה ללא פשרות בכל תחום שתצביעו עליו. תוסיפו לזה את אבזור הבטיחות המרשים שלא קיים באף מתחרה בסגמנט (וחסר בלא מעט מכוניות יקרות יותר) את האמינות הטובה של הדגם ושמירת הערך המצוינת, וקיבלתם מתכון ישראלי מושלם למכונית מיני שללא ספק, תהיה AGAIN להיט מכירות.
שנת הצגת הדגם | 2017 |
מנוע | 4 צילינדרים |
נפח | 1,248 סמ"ק |
הספק | 84 כ"ס ב ב- 6,000 סל"ד |
מומנט | 12.4 קג"מ ב-4,000 סל"ד |
0-100 קמ"ש | 13.7 שניות |
מהירות מרבית | 161 קמ"ש |
הנעה | קדמית |
תיבת הילוכים | 4 הילוכים אוטו' |
תצורת מרכב | חמש דלתות האצ'בק |
אורך/רוחב/גובה (מ"מ) | 3,595/1,595/1,485 |
בסיס גלגלים | 2,400 מ"מ |
צמיגים | 185/55/R15 |
משקל | 959 ק"ג |
צריכת דלק (יצרן) | 18.5 ק"מ לליטר |
צריכת דלק מבחן | 15.2 ק"מ לליטר |
מבחני ריסוק | לא בוצע עדיין |
מפרט מלא |