"ישראל מתקדמת למשפחתית אמיתית", זהו אחד הסלוגנים המשמש את מסע הפרסום הנרחב של סקודה ראפיד בישראל – המשפחתית הקומפקטית החשה של סקודה. בכל מודעה, החברה מציינת את יתרונותיו של הדגם הנבחן עם צריכת דלק בינעירונית של של 20 ק"מ לליטר, תא מטען עצום של 550 ליטר, מרחב פנימי גדול ומנוע TSI "עצמתי" כדברי המודעה. לנו כמובן נשאר לבחון את היתרונות האלו במרחב המציאות ולשאול האם הראפיד באמת יכולה להוות תחליף למכונית משפחתית?
משפחתיות קומפקטיות, המיועדות באופן מסורתי לשווקים מתפתחים, הן לא המצאה חדשה כמובן וכמעט לכל יצרן רכב עממי ישנה אחת כזו בהיצע, להונדה יש למשל את הונדה סיטי המאוד מצליחה במזרח – מבוססת על הגאז' ומתקפדת כסיוויק "לעניים”. מה מגדיר משפחתית קומפקטית? בדרך כלל מרווח כמעט משפחתי ל-4 נוסעים, תא מטען משפחתי בגודלו, שימוש בחומרים פשוטים לרוב, פשטות מכנית (אחזקה שאמורה להיות זולה יותר) מידת רוחב של מכונית סופרמיני וכמובן, תג מחיר נמוך יותר מזה של מכונית משפחתית. ככל אצבע ניתן לומר שהמשפחתית קומפקטית של היום היא המשפחתית של לפני עשור, בכל הקשור למרווח.
הראפיד, המשפחתית הקומפקטית הראשונה של סקודה (ואחות תאומה לסיאט טולדו שתגיע מאוחר יותר), גם כן מיועדת בעיקר לשווקים מתפתחים באופן עקרוני, אך היא גם מענה למצב הכלכלי באירופה שם השוק נמצא בירידה כבר 5 שנים ברציפות ובשווקים רבים, גם במערב אירופה ולא רק במזרח, ישנה דרישה למכונית שתספק מרחב משפחתי במחיר צנוע יותר מהמשפחתיות הפופולריות. בנוסף לכך, תפקידה של הראפיד למלא בסקודה את החלל שנוצר בין הפאביה הקטנה לבין האוקטביה III החדשה שצמחה משמעותית במידותיה בדורה השלישי.
סקודה ראפיד – עיצוב חיצוני:
הראפיד הייתה הראשונה לקבל את שפת העיצוב העדכנית של סקודה וכמו בכל דבר הקשור בעיצוב אצל סקודה, דם אש ותמרות עשן זה לא תמצאו כאן. כך שחיצונית, הראפיד אולי לא מביאה בשורה חדשה של עיצוב לסגמנט, אך היא בהחלט בעלת מראה נאה/מכובד ומודרני ואם לא כיסויי הפלסטיק הפשוטים של הגלגלים ברמת האבזור הבסיסית, היא ללא ספק יכולה להיחשב למכונית בעלת החזות הכי פחות בסיסית/פשוטה בסגמנט.
כאשר תנחת כאן האוקטביה החדשה, תתקשו להבחין בהבדלים החיצוניים בינה לבין הראפיד (כפי שהיה בעבר בין האוקטביה לסופרב), וחיצונית, הדבר העיקרי המבדיל בין הראפיד לאוקטביה, בעצם בכלל ההבדל העיקרי בין משפחתית קומפקטית למשפחתית מהשורה, זו בעיקר מידת הרוחב השייכת יותר לעולם הסופרמיני מאשר לעולם המשפחתיות. מהצד היא נראית כמעט כמו משפחתית מהשורה, אך במבט מהחזית או מאחור, מרגישים שיש כאן עסק עם מכונית צרה שלא שייכת לסגמנט המשפחתיות.
סקודה ראפיד – תא הנוסעים:
שחור, שחור ועוד קצת שחור ושפע של פלסטיקה פשוטה וקשיחה (אך מהודקת היטב) מכל עבר. זה מה שמקבל את פניו של הנהג עם הכניסה לתא הנוסעים של הראפיד.צריך להעיר שניתן לקבל גם שילוב של גוונים (שחור/אפור או שחור/חום-בהיר), מה שמשפר במידה מסוימת את התחושה האפרורית, אך קיבלנו שחור למבחן ולכך נתייחס. יש לציין שלמרות שפע הפלסטיקה הקשיחה, במקומות החשובים עימם הנהג נמצא במגע תמידי, רך ונוח יחסית ומעמדת הנהג, בסך הכל תחושת המרווח כמעט משפחתית.
אם התרגלנו לקבל איכות "פולקסווגנית" בדגמי סקודה, אפילו בסיטיגו העירונית, בראפיד מרגישים שנכנסים למקום בתקציב מוגבל שתוכנן להיות פשוט ועמיד. לא שהמצב שונה במיוחד אצל המתחרות בסגמנט וכאן אולי הראפיד דווקא מעלה במעט את הרף, אך אין ספק כי הראפיד לא מסוגלת לספק את מה שסופרמיני איכותית או כל משפחתית ממוצעת יודעות להציע בכל הקשור לאיכות חומרים ותחושה של איכות. מרגישים שנכנסים לרכב של מעמד הפועלים, זה שמקבל רכב ולא בוחר מבין רשימת רכבים. אפילו הפאביה הוותיקה ובטח ובטח שהאוקטביה, רגע לפני שהיא מוחלפת, מרגישות איכותיות יותר וזה משמעותי במיוחד כאשר משווים לאוקטביה.
מעבר לאותה פשטות חומרית, זוכים בעוד פשטות, אך הפעם חיובית וזה העיצוב הנקי של הדשברוד המדבר "סקודאית" שוטפת. זה אומר שהנדסת האנוש טובה מאוד, גם כי אין ממש מה לתפעל (האבזור דל במיוחד לעומת המתחרות). מערכת השמע המוכרת מדגמי העבר (SWING) קלה מאוד לתפעול ומספקת איכות שמע סבירה על אף שברמת הבסיס ישנם רק 4 רמקולים בסיסיים (ישנה כניסת AUX בלבד). המזגן מכני פשוט אך עושה את העבודה היטב וההערה העיקרית היא אל כפתור תאורת היום שחבוי באופן תמוהה לצד קופסת הנתיכים (תאורת יום אמורה לפעול באופן קבוע ללא התערבות הנהג). על גלגל הגה כפתור רב אפשרויות לתפעול מערכת השמע, נוח ופשוט לשימוש.לחיוב נציין שהקונסולה המרכזית קרובה לנהג כך שנוח לתפעל את הכל גם משם.
כן נתלונן על מספר דברים. ישנו רק מחזיק כוסות אחד מלפנים (יש אחד וחצי אך "החצי" מתאים רק לפחיות צרות של משקאות "אנרגיה") ולמרות שישנם 4 חלונות חשמל, הנהג יכול לשלוט רק על השניים הקדמיים???. בנוסף ואולי יותר חשוב, במיוחד לנהגים גבוהים, הדוושות צפופות מידי והקונסולה המרכזית גונבת שטח מברך ימין. מתרגלים לזה ובהמשך המבחן זה כבר לא הפריע, אך הסידור הזה לא מוצלח במיוחד.
בתחום הפרקטיקה, הראפיד מספקת כמעט את כל מה שתמצאו במשפחתית, תאי אחסון בדלתות מלפנים ומאחור עם מקום לבקבוקי משקה, תא אחסון פתוח מלפנים, אחד קטן במשענת המרכזית ובסך הכל אין על מה להתלונן.
הפרסומת אומרת מרחב פנימי גדול. צודקים? ללא ספק. הראפיד היא מכונית מרווחת נקודה. לארבעה נוסעים, היא מרווחת מלא מעט משפחתיות כגון הפוקוס של פורד או טויוטה אוריס החדשה. ההבדל המוחשי מול משפחתית הוא במידת הרוחב, שם הראפיד מרגישה צרה יחסית ושלושה נוסעים בוגרים מאחור, זה כבר לא ממש אופציה, גם בשל תעלת הינע מרכזית רחבה וגבוהה (ילדים קטנים יסתדרו בקלות). המרווח מצוין, אך גם כאן הפשטות מורגשת כאשר המושבים מלפנים פשטים וחסרי תמיכה לגב התחתון (אך אוחזים את הגוף היטב) ומאחור הספסל צר יחסית והזווית בין הבסיס למשענת חדה מידי (עבורי לפחות). נקודה נוספת היא מרווח הראש מאחור. אני 1.84 מטר וכאשר אני ישבתי זקוף מאחור, ראשי נתקע בתקרה.
אם המרווח לארבעה הוא כמו במשפחתית רגילה, תא המטען זה כבר אופרה אחרת. לראפיד (כמו לכל דגמי סקודה) תא מטען עצום בגודלו, לא רק על דף הנייר אלא בפועל ואין ספק שבתחום זה הראפיד עולה על כל המתחרות.הוא שימושי מאוד בזכות מפתח עצום ויבלע כל עגלה, קניות לשנה ולאיקאה תאלצו ללכת עם שני כרטיסי אשראי רק כי יש מקום לעוד דברים. קיפול המושבים נעשה די בקלות דרך שתי ידיות, אך כאן הראפיד מאכזבת ולא מתקבל תא שטוח אלא ישנה מדרגה משמעותית בין רצפת התא לגב המושבים.
סקודה משווקת את הראפיד בישראל עם מנוע 1.2TSI ותיבה ידנית, 1.4TSI עם תיבה אוטו' (DSG) ונהגי המוניות ייהנו בקרוב מגרסת הדיזל 1.6TDI. הראפיד מוצעת בשתי רמות אבזור: Ambition הבסיסית ו-Elegance הבכירה יותר (רק בדגם 1.4TSI). רמת הגימור הבסיסית כוללת, בין היתר, 4 חלונות חשמל, מערכת שמע מקורית עם שליטה מההגה וכניסת AUX, מזגן מכני, משענת מרכזית, מחשב דרך ועוד. רמת הגימור הגבוהה מוסיפה לרשימה מערכת בקרת אקלים, חישוקי "16 קלים, מערכת בקרת שיוט ושישה רמקולים (במקום 4 בלבד).
סקודה ראפיד 1.4TSI – יוצאים לדרך:
לראפיד הנבחנת מנוע 1.4TSI בהספק של 122 כ"ס ב-5,000 סל"ד ומומנט מרבי של 20.5 קג"מ המתקבל בין 1,500-4,000 סל"ד. המנוע משודך לתיבת DSG כפולת מצמדים בת שבעה יחסי העברה. דף הנתונים מספר על 9.5 שניות 0-100 קמ"ש, מהירות מרבית של 205 קמ"ש וצריכת דלק משולבת של 17.2 ק"מ לליטר.
להביא לקרב סכינים, לא אקדח אלא תותח 120 מ"מ. זו המשמעות של הכנסת יחידת ההנעה הזו אל סגמנט המשפחתיות הקומפקטיות. יחידת ההנעה הזו מספקת ביצועים טובים משמעותית מכל המתחרות לסגמנט ולמעשה, גם מרוב המשפחתיות המשווקות כיום בישראל. את העליות של ים המלח היא אכלה, כמה נדוש, בלי מלח. הכוח שתמיד זמין והמומנט הבשרני מספיםק תחושה חסרת מאמץ שאף מתחרה בסגמנט לא מסוגלת לספק או להתקרב אליה בכלל. גם נתון של 6.7 שניות בהאצת ביניים 80-120 קמ"ש קמ"ש זה נתון שגם בסגמנט שמעל רוב המכוניות יכולות רק לפנטז עליו.
אם בעבר היו לנו תלונות על שידוך לא הרמוני של תיבת ה-DSG אל מנועי ה-TSI, הפעם יש לנו רק דברים טובים לומר על השידוך הזה. יתרונותיה העיקריים של התיבה היו תמיד בניצול מרבי של יחידת ההנעה, שיפור צריכת הדלק וכן בהעברת הילוכים מהירה (העברה בניגוד לתגובה לדוושה!) אם בעבר בשידוך למנועים מסוימים (בעיקר חלשים) השילוב לא היה מושלם, במיוחד בתנועה בפקקים אז התיבה הייתה מתבלבלת ומנדנדת את הנוסעים ובחניה התגובה הייתה איטית במעבר בין הילוך קדמי לאחורי, הפעם ובראפיד כל התופעות האלו נעלמו כמעט לחלוטין (3 שעות בפקקי תנועה מספיקים בכדי לקבוע בנחרצות), במצבD ההילוכים כבר לא רצים מעלה מהר כבעבר כך שקצב התנועה רציף יותר ועגול יותר. השילוב להילוך אחורי מהיר ואין השהייה. מצב S כמו תמיד הוא מהיר יותר ומגיב יותר. מושלם? אין דבר מושלם, אבל לתיבה הזו עם המנועים האלו יש עכשיו עוד יותר יתרונות ומעט (מאוד) חסרונות. אם אתם מתעקשים, אז ישנה השייה קלה מאוד ביציאה נמרצת מהמקום.
הערת בלון: את השילוב הזה - מנוע 1.4TSI עם תיבת DSG7 - אנחנו מכירים גם מהגולף החדשה ומנהיגה בשתי המכוניות, ישנה תחושה שהתיבה/המנוע מסורסים יחסית לגולף. למרות מנוע בעל הספק זהה, הגולף מרגישה זריזה יותר בכל מצב למרות שהראפיד קלה ב-20 ק”ג. גם דף הנתונים מאשר את התחושה הזו עם 9.5 שניות 0-100 קמ"ש בראפיד ורק 9.3 שניות בגולף. מצד שני, יש לציין שהגולף בעלת מנוע ותיבה מעודכנים יותר. בכל מקרה, סירוס או לא, יחידת ההנעה עובדת חלק וללא דופי ומספקת ביצועים מצוינים.
ביצועים זה נחמד וכיף לכתבי רכב, אך מכונית כזו צריכה לעבוד ולשרת סוכני מכירות ואנשי שירות ורצוי שתספק נוחות נסיעה טובה. נתחיל מכך שבזכות כיוון מלא למושבים ולגלגל ההגה, קל למצוא תנוחת נהיגה נכונה ונוחה. בכל הקשור לנוחות נסיעה, תתאכזבו לגלות שלראפיד אין את ה-DNA שתמצאו בדגמי סקודה השונים. אם התרגלנו לקבל מסקודה מכוניות בעלות מתלים בוגרים המשלבים בצורה טובה בין התנהגות כביש לנוחות נסיעה, בראפיד זה לא זה. אמנם הראפיד לא יכולה להיחשב כמכונית לא נוחה, כי בסך הכל היא כן על רוב הכבישים וביחס לסגמנט שלה היא נוחה, אך אין כאן את אותו תחכום ותחושת איכות של עבודת מתלים כמו בדגמי סקודה האחרים ובנסיעה על שיבושים עירוניים, התחושה קופצנית. בנוסף לכך ואולי זה רק עניין של צמיגים, על כבישים ישנים, כלומר מצולקים עם סלילה מתפוררת, הראפיד מעבירה יותר מידי מאותם צלקות אל ישבן הנהג והנוסעים – תחושה של חוסר שקט מהמרכב.
בידוד הרעשים ממוצע בסך הכל, קצת רעשי כביש, קצת רעשי רוח וזהו פחות או יותר אין משהו שניתן להצביע עליו כמפריע במיוחד. המנוע שקט בשיוט (כ-2,000 סל"ד ב-100 קמ"ש) וברוב טווח הסל"ד וגם כאשר מאיצים חזק אין רעש מתכתי צורם של מנוע יפני/קוריאני אלא רעש של מנוע טורבו מודרני.
בכל הקשור להתנהגות כביש, הראפיד אולי לא מהנה, אך היא מעל הממוצע בסגמנט. למרות צמיגים צרים יחסית רמת האחיזה גבוהה ולמרות שההגה קל יחסית והמרכוז קפיצי מלאכותי (שוב לא כמו ההגאים הטובים של שאר דגמי סקודה) הוא מספיק מדויק לנהיגה נינוחה או נמרצת. בסך הכל הראפיד מספקת את מה שמצפים, מכונית צפויה ובטוחה לנהיגה.
סקודה ראפיד 1.4TSI – צריכת דלק:
ציינו זאת בעבר ונציין זאת גם כעת. מנועי טורבו קטני נפח, מנצלים את נפחם הצנום לטובת צריכת דלק נמוכה בעיקר בנהיגה במהירות קבוע או נינוחה עם מיעוט של האצות, בזמן האצות חזקות (לא במיוחד) כמו כל מנועי טורבו הצריכה נפגעת משמעותית. בראפיד זה אומר שבנסיעה בינעירונית נינוחה ניתן להשיג צריכה ממוצעת של כ-16-17 ק"מ לליטר ובעיר כ-11 ק"מ לליטר. גם כאן נכנס ההבדל בין הגולף לראפיד שכן בגולף היה קל משמעותית לראות צריכה בינעירונית של 19-20 ק"מ לליטר בנהיגה שמרנית. לאורך המבחן צריכת הדלק עמדה על 13.8 ק"מ לליטר. ביחס לביצועים, זה מצוין.
סקודה ראפיד 1.4TSI DSG – סיכום מבחן:
אם אתם מודדים מכונית משפחתית בערכים של מרווח (מצוין) לארבעה נוסעים, תא מטען גדול (עצום) ושימושי למשפחה המתניידת או אם מנוע חזק המספק ביצועים מצוינים וצריכת דלק טובה מספקים אתכם, אז כן, הראפיד בהחלט יכולה להיות המשפחתית החדשה שלכם ועל הדרך לחסוך לכם כ-10,000 שקל בממוצע.
מהצד השני, אם חשובים לכם דברים נוספים כמו איכות חומרים המספקת תחושת “עושר”, נוחות ואיכות נסיעה, אבזור עשיר וספסל אחורי קצת יותר מרווח בציר הרוחב ואולי גם איזו משענת מרכזית מאחור, אז הראפיד היא לא תחליף עבורכם למשפחתית מהשורה, ואין ספק שכל שקל מה-10,000 שקל שתוסיפו בכדי לרכוש אחת כזו אמיתית, יוסיף לכם הרבה יותר מערכו. הראפיד עולה כ-90% ממחירה של האוקטביה (המאוד וותיקה), אך היא לא מרגישה כמו 90% ממנה אלא הרבה פחות. זה דרך אגב אותו המקרה אצל המתחרות. גם פיג'ו 301 לא מרגישה 90% מה-308 ויונדאי i25 לא מרגישה 90% מה-i35. לזה קוראים תמחור ליסינג.
אין ספק שלראפיד כמה נקודות חוזק משמעותיות הן על המתחרות בסגמנט והן על חלק מהמשפחתיות הנמכרות בישראל, אך בסקודה לא עשו מספיק מאמץ בכדי לייצר אלטרנטיבה של ממש, אלא רק הסתכלו ימינה ושמאלה על חלק המתחרות ועשו כמותן. הראפיד זו לא מכונית שרוכשים אותה ואומרים "ניצחתי את השיטה, רכשתי משפחתית במחיר זול יותר”. אם לראפיד היו את אותן איכויות שניתן למצוא בדגמים אחרים של סקודה, בלב שלם היינו אומרים אמן לסלוגן "ישראל מתקדמת למשפחתית אמיתית", אבל עד שסקודה לא תעשה את הצעד הזה או שהמחיר יהיה זול יותר, הראפיד היא אולי הטובה ביותר בסגמנט שלה וסוג של שדרוג בתחומים מסוימים למה שהסגמנט הציע עד היום, אך היא עדיין רק תחליף זול, שגם מרגיש כך בתחומים רבים, למכונית משפחתית מהשורה.
במילים פשוטות: נהגתי כ-450 ק"מ בראפיד לאורך המבחן. להגיד לכם שסבלתי? ממש לא. למעט המושב שהתחיל להציק בגב התחתון ומידי פעם חוסר נוחות בשל עבודת מתלים לא מהוקצעת, ותחושת פשטות כוללת, אין ממש תלונות מיוחדות על החיים עם הראפיד. אבל מה שבטוח הוא, שאם המבחן הזה היה נערך עם האוקטביה או עם הפאביה, אפילו שהן שתי מכוניות מאוד וותיקות ולפני החלפה, היה לי בוודאות נעים יותר לנהוג את אותה הדרך.
2013 סקודה ראפיד 1.4TSI DSG | |
שנת הצגת הדגם | 2012 |
מנוע | 4 צילינדרים |
נפח | 1,390 סמ"ק |
הספק | 122 כ"ס ב-5,000 סל"ד |
מומנט | 20.3 קג"מ בין 1,500-4,000 |
0-100 קמ"ש | 9.5 שניות |
מהירות מרבית | 205 קמ"ש |
הנעה | קדמית |
תיבת הילוכים | 7 הילוכים כפולת מצמדים DSG |
תצורת מרכב | האצ'בק 5 דלתות |
אורך/רוחב/גובה (מ"מ) | 4,483/1,706/1,461 |
בסיס גלגלים | 2,602 מ"מ |
צמיגים | 185/60 R15 |
משקל | 1,230 ק"ג |
צריכת דלק (יצרן) | 17.2 ק"מ לליטר |
צריכת דלק מבחן | 13.8 ק"מ לליטר |
מבחני ריסוק | 5 כוכבים |
בטיחות | 6 כריות אוויר ABS+ESP+HSC+EBV+MSR+TPM |
מפרט מלא |