בשנת 2015 הציג משרד התחבורה, בשיתוף עם רשות המיסים, את הנוהל החדש למדד רמת האבזור הבטיחותי לרכב פרטי ומסחרי קל (M1/N1). כל רכב פרטי או מסחרי קל המשווק בישראל מקבל ציון מ-0 ל-8 האמור להציג את רמת הבטיחות של הרכב - בין רמת בטיחות נמוכה (0) לרמת בטיחות גובהה (8). הציון נקבע על-פי כמות הנקודות שקיבל דגם הרכב בגין מערכות בטיחות המותקנות בו. בהתאם לרמת האבזור הבטיחותי, הדגם (היבואן) זכאי להטבת מס, בין 250 שקל לרמה 1 ועד ל-2400 שקל לרמה 8.
טבלת הניקוד של מערכות הבטיחות זכתה למספר עדכונים מאז שהוצגה לראשונה, האחרון שבהם בוצע במאי 2018 והוא כוללת תוספת ניקוד למערכות אקטיביות מקוריות מהיצרן וכן הפחתה קלה בניקוד (מ-2 ל-1.5 נקודות) למערכות התראה פאסיביות. החל משנת 2018 חייב משרד התחבורה את יבואני הרכב להציג בכל פרסום לצרכן את רמת האבזור הבטיחותי.
מס׳ | מערכות בטיחות | ניקוד |
1 | מערכת בקרת סטייה מנתיב | 1.5 |
2 | מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב (בהתקנה מקורית על ידי יצרן הרכב) | 1 |
3 | מערכת בלימה אוטומטית בעת חירום (בהתקנה מקורית על ידי יצרן הרכב | 1 |
4 | מערכת ניטור מרחק מלפנים | 1.5 |
5 | בקרת שיוט אדפטיבית (בהתקנה מקורית על ידי יצרן הרכב) | 1 |
6 | מערכת זיהוי הולכי רגל | 1 |
7 | מערכת לזיהוי רוכב אופניים ואופנועים | 0.5 |
8 | מערכת זיהוי כלי רכב ב"שטח מת" (בהתקנה מקורית על ידי יצרן הרכב) | 1 |
9 | 7 כריות אויר ומעלה (6 במסחרי) (בהתקנה מקורית על ידי יצרן הרכב) | 0.5 |
10 | מצלמות רוורס | 0.5 |
11 | חיישני חגירת חגורות (בהתקנה מקורית על ידי יצרן הרכב) | 0.5 |
12 | מערכת לזיהוי תמרורי מהירות | 0.5 |
סה״כ | 10.5 |
רמת האבזור הבטיחותי | ניקוד נדרש | מספר כריות אויר מינימאלי | |
N1 | M1 | ||
0 | - | 0 | 0 |
1 | - | 4 | 6 |
2 | 2 | 4 | 6 |
3 | 3 | 4 | 6 |
4 | 4 | 4 | 6 |
5 | 5 | 4 | 6 |
6 | 6 | 4 | 6 |
7 | 8 | 4 | 6 |
8 | 10 | 4 | 6 |
רמת האבזור הבטיחותי (מ- 0 הנמוכה ביותר, עד 8 הגבוהה ביותר) מותנית בקיום של כמות מינימאלית של כריות אויר ברכב: 6 כריות אוויר לרכב פרטי ו-4 כריות אוויר לרכב מסחרי. כלי רכב המצוידים במספר כריות אוויר פחות מהמפורט לעיל לא יסווגו לרמת אבזור בטיחותי מעבר לרמה 0. רכב נוסעים המצויד ב- 7 או יותר כריות אוויר או רכב מסחרי המצויד ב- 6 או יותר כריות אוויר, יקבל חצי נקודה נוספת.
החרגה למערכת מובילאיי והמקבילות לה: הוראת הנוהל אמנם קובעת כי לחישוב רמת האבזור הבטיחותי יובאו בחשבון אך ורק מערכות שהותקנו בידי יצרן הרכב בתהליך ייצור רגיל, אך עד ליום 31.12.2019 ניתן יהיה להביא בחשבון לעניין קביעת רמת האבזור הבטיחותי מערכות מסוימות שיותקנו בהתקנה מקומית ברכב חדש. לאחר תאריך זה לא יוכרו מערכות בהתקנה מקומית לצורך הניקוד ולצורכי הטבות המס (בתקווה).
הערות:
1. אין קשר ישיר בין ציון רמת האבזור הבטיחותי של משרד התחבורה לבין רמת הבטיחות של הרכב בפועל. ציון משרד התחבורה מטעה את הצרכן לחשוב כי דאצ׳יה דאסטר לדוגמה בטוח כמו אודי Q7 שכן לשני הדגמים (בהתאם לרמת הגימור) ציון רמת בטיחות 6, זאת למרות שלדגם הראשון ציון נמוך של 3 כוכבים במבחני הריסוק והוא לא מצויד במערכות בטיחות אקטיביות ואילו לדגם השני ציון של 5 כוכבים ומערכות בטיחות אקטיביות מהיצרן.
2. הציון של משרד התחבורה לא מתחשב כלל במבחני הבטיחות המקיפים לרכבים הנערכים ע״י ארגונים נחשבים כגון Euro NCAP האירופאי או ה-IIHS האמריקאי. מבחנים אלו כוללים מבחני ריסוק וכן מבחנים למערכות הבטיחות האקטיביות של הרכב.
3. הציון של משרד התחבורה לכל מערכת בטיחות לא מתחשב במחקרים של חברות הביטוח המוכיחים כי מערכת בטיחות אקטיבית עדיפה משמעותית בהפחתה של תאונות דרכים לעומת מערכת המייצרת התראה בלבד.
4. הציון שניתן למערכות השונות יוצר עיוות ברור לטובת מערכות בהתקנה מקומית המספקות התראה בלבד, כגון מערכת מובילאיי, על פני מערכות אקטיביות מקוריות מהיצרן אשר יכולות בפועל למנוע את התאונה במידה והנהג לא הגיב להתראה.
5. הציון כלל לא מתחשב בטיב המערכת. לדוגמה: מערכת בלימה אוטונומית הפועלת בטווח מהירויות רחב של 0-180 קמ״ש תקבל ניקוד זהה למערכת פשוטה הפועלת בטווח של 0-30 קמ״ש.
6. ציון רמת האבזור הבטיחותי מאפשר למעשה להטעות את הצרכנים בדבר רמת הבטיחות האמיתית של הרכב ובנוסף, מאפשר ליבואני הרכב השונים, ולמעשה מעודד, להמשיך לשווק רכבים ללא מערכות בטיחות אקטיביות כלל ולהסתפק בהתקנה מקומית של מערכת מובילאיי (ובכך להגדיל רווחים על חשבון משלם המיסים).